Kan ølet mitt reddes?

Kanskje et litt naivt innlegg her, men vil gjerne høre om hva folk synes. For tre uker siden tappet jeg en Irish Red Ale på flasker. Flaskene har stått i rom temperatur i 3 uker men har karbonert lavt slik at det blir lite brusing og skumdannelse. Ølet er dermed drikkkelig men ganske kjedelig.

Jeg har ikke peiling på hvorfor dette har skjedd, men har mistanke om det skyldes enten lite sukker i flaskene (grunnet en vekt med løse batterier som muligens har gitt feil måling av riktig mengde sukker- jeg er litt usikker) eller ikke grundig nok skylling av flaskene etter desifinsering med kloring (skylte med kokende vann men muligens ikke nok(?)).

Spørsmålet mitt er da, kan ølet reddes, med for eksempel tilsetter med gjær og sukker for å få igang sekundær gjæringen igjen? Jeg er ganske innstilt å kaste den  :( men tenkte å spørre om råd først. Dumt å kaste det dersom det kan reddes. Men jeg tror løpet er kjørt og alen min skal ut i sjøen  :hadet:

På forhånd takk for input! Ønsker alle godt år!

Hvor mye sukker brukte du ? bare så ikke klorinen får skylda.
Korker, Europriskorker har nettopp vert nevnt som ubrukelig pga. pakningen eller mangel på pakning.

Vet ikke om det går bra å tilsette mere sukker, om ølet da skummer over og du mister øl og kullsyre som er der fra før,
men, det er jo bare å prøve.

Da kan jeg ta et lite forsøk. Jeg brukte (tror jeg) rundt 140 g sukker på 23 l øl, som tilsvarer 2,5 units vol . Mengden ble beregnet ved bruk av Beersmith.

Kunne det vært noe å tilsette både mer sukker og gjær? Eller kun sukker(lake)? Er det noen som har erfaring med dette? 

Dette har skjedd meg før, ved feilberegning av mengde sukker.
Jeg koker opp sukker, og beregner mengde lake som skal på hver enkelt flaske.
Når dette har skjedd meg, har jeg snudd litt på hver flaske for å hvirvle opp litt gjærslam fra bunnen.
Deretter har jekket hver flaske, tilsatt beregnet ny mengde lake på hver flaske, og korket på nytt.
Erfaringen min er at det går helt fint, ølet er fortsatt velsmakende, og har ønskelig mengde kullsyre.

Takk for svaret! Betryggende at noen har prøvd dette før med gunstige resultater. Kunne det vært en idé om å tilsette litt mer gjær, også? Jeg har en pakke Safeale liggende hjemme som jeg kunne evt. bruke til en ny runde med gjæring. Dette for å forsikre at det gjæres tilstrekkelig ut.

Det bør vere nokk gjær til å karbonere ølet, men det er ingen fare med å tilsette gjær for ettergjæringa forutsatt at ølet allereie er utgjæra. Det er forsvinande lite gjær som trengs i så fall.
Eg ville ha prøvd med kun sukkerlake først, og nye korkar om det er dei som ikkje har holdt heilt tett. Sansynlegvis er ikkje dette korkane sin feil forutsatt at det kolsyrenivået du har er nokolunde jevnt flaske for flaske.

Du kan jo prøve med eit par flasker først så finn du fort ut av det.

Tilbake
Topp