Kapasitet

skr1970

Norbrygg-medlem
Driver smått med å bygge et 3 vessel oppsett. Har tatt utgangspunkt i vvb, men har en 60 ss kjele og kom i dag over en 32 liters aluminium kjele. Kan jeg med utgangspunkt i disse. (60 L til mesk, og 32 liter til hlt) brygge 50 liters batcher? Eller skal jeg fortsette arbeidet med å tilpasse vvb tankene?

Heisann, jeg er også fersk vrygger med 8 brygg bak meg, så det er foreløbig mer teori enn praksis! Men, jeg har gått fra alukjeler , to på 60 ltr(kok og mlt) og en på 30ltr (hlt). Jeg bruker i dag 2stk vvb ca 90 ltr kapasitet, og en alu 60ltr til hlt. Et strålende oppsett synes nå jeg. Du trenger 60+ kapasitet yil kok for en 50ltr batch. Brygget en APA i går, OG 1058, ca 63ltr til kok. Fint å ha litt å gå på, når det koker opp. Du kan evt skalere ned oppskriftene litt med nåværende utstyr.

Til kok kommer jeg til å bruke en vvb. Spørsmålet er om jeg skal bruke tid å penger på å sveise ben/ ramme på vvb til alle 3 karene når jeg har disse 2 jeg nevnte ovenfor. Hvordan har du løst stativ/ ben og avrenning for dine vvb?

Om det var eit bortkasta kjøp kan du få refundera den hjå meg :) (coop obs! Trondheim hadde ikkje desse kjelane)

Til kok kommer jeg til å bruke en vvb. Spørsmålet er om jeg skal bruke tid å penger på å sveise ben/ ramme på vvb til alle 3 karene når jeg har disse 2 jeg nevnte ovenfor. Hvordan har du løst stativ/ ben og avrenning for dine vvb?
Jeg har fått en smed! til å sette på et slags lokk som bunn. Ellers er det jo greit å bruke kapp fra vvb og legge dette som en ring under, fungerer som stativ. Jeg har avtapping på siden, litt lavt. Kokekaret bruker jeg hevert for å tappe til gjærkar, selv om jeg har kuleventil i tillegg. Mest for å ha god kontroll på "trub" ved tapping. Jeg bruker element, 3500w for kok.uploadfromtaptalk1403808880150.jpg

Heisann, jeg er også fersk vrygger med 8 brygg bak meg, så det er foreløbig mer teori enn praksis! Men, jeg har gått fra alukjeler , to på 60 ltr(kok og mlt) og en på 30ltr (hlt). Jeg bruker i dag 2stk vvb ca 90 ltr kapasitet, og en alu 60ltr til hlt. Et strålende oppsett synes nå jeg. Du trenger 60+ kapasitet yil kok for en 50ltr batch. Brygget en APA i går, OG 1058, ca 63ltr til kok. Fint å ha litt å gå på, når det koker opp. Du kan evt skalere ned oppskriftene litt med nåværende utstyr.
Har hørt at aluminium er noe dritt å gjøre rent. Og det er vanskeligere å sveise/modifisere

aluminium brytes også også opp av syre. Det er endel uenighet om hvor farlig aluminium egentlig er, men jeg prøver å unngå det materialet i kontakt med sure ting, som f.eks. vørter. Jeg bruker hovedsaklig rustfritt stål og næringsgodkjent plast

Tilbake
Topp