Karbonere med Brynhild Bringebærdrops

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har laget en bringebær IPA. Den er snart ferdiggjæret, men synes det er litt lite bringebærsmak. Så jeg tenkte å karbonere med bringebærdrops. Men hvordan finner jeg ut hvor mye jeg trenger. Hvor mye gjærbart sukker inneholder de? Det er 98% karbohydrat i dropsene, er det da 98% gjærbart sukker i de?
 
Skulle tro det ja
Så det er bare å finne frem vekta
Tipper de veier omtrent det samme som vanlig karbonerings drops og kan brukes på samme måte
 
Aasbrygg skrev:
Kanskje ikke så dumt. Er den kun å få kjøpt på nett?

Jeg handler stort sett bare på nettet, men kan hende de har den på enkelte meny og kjøkkenutstyrsbutikker som har cacas produkter.
 
Om du kjøper frossne bær, kjører de med stavmikser, siler de og koker saften som er igjen nesten helt inn burde du ha ganske konsentrert bringebær, og i det minste ha the real deal innen bringebær. Men det blir kanskje ikke nok til en ganske stor batch?
 
Tilsatte 1200g frosne bringebær etter stormgjæring, og det ga lite til ingen preg av bringebær, så jeg tror det blir store menger jeg må tilsette. Får prøve med litt ekstrakt så det blir et lite hint av bringebær iværtfall.
 
Før du vet ordet av det er du på kamferdrops og hardere stoffer
Tror mesteparten av et drops består av sukker. Pass på at det ikke inneholder konserveringsmiddler som virker hemmende på gjæren.
 
Når du lager drops så er det få dråper som brukes så det er ikke mye bringebær som du da får tilsatt, innkokt bringebær eller ekstrakt kanskje hjelper.
Prøvde å gjære spise drops med det så udelikat ut.
 
Løs opp ett drops i 0,33 liter vann, så får du i allefall litt feelingen over hvordan det kan bli.
 
Tilbake
Topp