Karbonering av flasker

Når jeg skulle koke opp sukkerlake til en Weissbier så hadde jeg 7gram dextrose sukker per Liter. Tilsatte dette før jeg flasket og lot dem stå i rundt 21grader i ca 2 uker. Øllet ble noe flatt for kullsyre. Etter å ha lest litt rundt så er vist dextrose sukker mindre gjærbart enn vanlig bordsukker. Kan jeg åpne flaskene for å så tilsette litt sukker, sette på ny kork, også sette dem i ett varmt rom ytterligere 2 uker til?

Evt andre ting jeg kan gjøre?

Brukte dette sukkeret?

https://www.brewshop.no/produkt/rav...mak/brewing-sugar-dextrose-glucose-druesukker


Takker for alle svar
 
restsødme som med vanlig sukker høres rart ut, corn, dextrose, glukose har samme data i mine apper, stoler mer på dem.

Ja du kan tilsette mere sukker men det blir litt komplisert, kanskje det skummer over.

Men hvor flatt er ølet, som i en pils som da er for flatt til en Weis ?

Kanskje sette det mye varmere. 25-30 grader en uke før du prøver noe.
 
Ja, du vil kanskje få det, men jeg tror nok du har hatt i nok sukker allerede. Forsøk å vend litt på flaskene, for å virvle opp gjær på nytt.
 
21 grader er ikke all verden.. Tar etter egen erfaring rimelig lang tid å karbonere så kaldt..

Ville gjort som nevnt over her å latt det stå et par uker til før du foretar deg noe, og vende på flaskene under veis. Hvis du har muligheten ville jeg også skrudd opp tempen til et sted mellom 24 og 26 grader.
 
Lar gjerne mine paleales/ipaer flaskekarbonere på gjesterommet. Det holder vel en 20-21grader på dagtid og 18-19 på nattestid. Flasker etter coldcrash så de holder vel en 8-10grader når de settes inn der. Tar jo da litt tid før gjæra våkner til live og starter opp med en by festrunde.. disse pleier å være tilnærmet ferdig karbonert etter 14dager. (Typisk 6g pr liter).

Ville uansett gitt det en uke til før jeg hadde gjort noe drastisk.

Sikker på att alt av sukker/dextrose ble blandet godt nok ut?
Se om du finner en av de første og siste flaskene du flasket og test disse. Kan være ujevn blanding som er synderen.

Just my 2cents.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Utover de andre gode forslagene her så vil jeg påstå at weissbier har godt av litt mer sukker enn vanlig øl (6-7 gr pr liter).

Bruker selv 9-10 gr pr liter og er veldig fornøyd med det, noen går enda høyere, men det tørr ikke jeg pga flaskebombespøkelset
 
Jeg har et rom med varmeovn, skal sette dem der på 25-26 grader og vende flaskene i ny og ned.
Ved neste Weissbier brygg skal jeg prøve 8-9gram per liter.

Hvor mange gram går det egentlig før man får flaskebomber?

Når jeg omstakk øllet så føler jeg rørte godt i bøtta før jeg tappa det på flasker.
 
Gått i samme fella selv for lenge siden.

Jeg tror det har noe som at med sukrose så trengs det vann (altså H2O) mens med glukose så trengs det ikke vann. Uten vann så blir det færre molekyler i reaksjonen, som igjen fører til færre biprodukter, som da Co2 er.

Uansett så kan du gange mengden sukrose (bordsukker) med 1.10 for å få mengden glukose (dekstrose) du trenger.
 
Tilbake
Topp