Karbonering av pils

Hei, lurte litt på dette med karbonering av pils. Har en batch ståane med pils til gjæring nå. Etter jeg har flaska den batchen det er vel ikke no prob med en uke i romtemp? Eller bør man ikke gjøre det med lager? Ølet smaker bra, tror ikke jeg trenger diacetylrast.

UB Nanobryggeri
 
Hei
Under flaske karbonering er trykket så høyt at gjæren produserer lite om noe estere, derfor kan tom lager ettergjæres på høy temp.

Men for å legge til et spm som passet bra under denne overskriften så lurer jeg på om det vil være en god ide å tilsette litt nottingham før flasking av en lager?
Mine tanker rundt dette er at en ale gjær kan være bedre til å håndtere slike ting som diacetyl, men at den kanskje er litt mer attenuerende slik at øllen blir overkarbonert?
noen erfaringer eller fasiter? bruker det å bli bra resultater med å bare flaske med 6g sukker og la lager gjæren ta seg av alt?

Nottingham er etter min erfaring en flott gjær for flasker, den er meget flokkulerende og dermed fester seg fint i bunnen av flasken
 
Henger meg på tråden med nytt spørsmål: tar man utgangspunkt i høyeste temp ølet har hatt under gjæringsprossessen(temp under diacetylrest feks 14 grader) når man skal beregne hvor mye sukker man skal bruke eller ser man på hva som har vært gjæringstemp ( feks11grader)? Har tidligere valgt siste alternativ, men er usikker på om dette er riktig.
 
Borgar skrev:
Henger meg på tråden med nytt spørsmål: tar man utgangspunkt i høyeste temp ølet har hatt under gjæringsprossessen(temp under diacetylrest feks 14 grader) når man skal beregne hvor mye sukker man skal bruke eller ser man på hva som har vært gjæringstemp ( feks11grader)? Har tidligere valgt siste alternativ, men er usikker på om dette er riktig.
Jørn Hammerud skrev:
Man tar alltid utgangspunkt i høyeste temp under gjæringen.

kan noen forklare hva det her er snakk om?
 
ole84 skrev:
Borgar skrev:
Henger meg på tråden med nytt spørsmål: tar man utgangspunkt i høyeste temp ølet har hatt under gjæringsprossessen(temp under diacetylrest feks 14 grader) når man skal beregne hvor mye sukker man skal bruke eller ser man på hva som har vært gjæringstemp ( feks11grader)? Har tidligere valgt siste alternativ, men er usikker på om dette er riktig.
Jørn Hammerud skrev:
Man tar alltid utgangspunkt i høyeste temp under gjæringen.

kan noen forklare hva det her er snakk om?

I noen kalkulatorer spørres det om ølets temperatur ved flasking, men man skla der oppgi hva som har vært makstemp i ølet under gjæring. Har du lagret en lager på 9 grader, men hatt en diacetylrast på 14 grader, er det 14 grader du skal skrive inn i kalkulatoren. Dette for at kalkulatoren skal vite hvor mye CO2 som befinner seg ølet allerede.
 
Dette rotet vi veldig mye med i begynnelsen. Poenget er at kaldere øl holder bedre på co2 enn varmere øl. Derfor vil det ikke være mer co2 i ølet enn det var på det varmeste. Så hvis du gjør en coldcrash og flasker på f.eks. 4 grader så vil ølet likevel ikke ha mer co2 enn det hadde under diacetylrasten (åå det varmeste). Produksjonen av co2 er jo ferdig før du coldcrasher ...

Dette er jo også grunnen til at de som tapper ferdig karbonert øl fra f.eks. corneliusfat til flasker, sørger for å kjøle ølet maksimalt først. Da mister de nesten ingen co2 under overføringen.
 
Men om du ikke har så god temperaturkontroll, og temperaturen synker mot slutten av gjæringen, vil gjæren fremdeles produsere CO2 på den lavere temperaturen, og konsentrasjonen stiger igjen. Det du er ute etter er den høyeste temperaturen etter at gjæringen er over.
 
Tilbake
Topp