karbonering av weiss

Rutof skrev:
Hvorfor sukkerbit?

Trur jeg brukte 8-9 gram pr liter

slipper å tappe om :)

og jeg kjører 1 sukkerbit på 0,33 til vanlig når jeg skal ha 6 gram , så da i mitt hode så var halvannen perfekt .:)
 
Ok.

Du trenger ikke å tappe om vist du bruker sukker lake. Bare en sprøyte og fyller i hver flaske.  :)
 
Lurt å bruke sukkerlake i stedet for sukkerbiter. Laken bør kokes noen minutter. Det er ikke usannsynlig at sukkerbitene har uønskede bakterier i seg, derfor koking. Jeg blander ut i et eget omstikkingskar, men tidligere brukte jeg ei sprøyte fra apoteket. Funket bare fint, selv om omstikkingskar er mer praktisk.
 
én sukkerbit veier ca 2 gram så det har alltid funket for meg, untaket er når jeg har brygget hveteøl, da har det av en eller annen grunn blitt for lite CO2, selv om jeg ikke er noen fann av for mye kullsyre i øl
 
Per Øyvind skrev:
Lurt å bruke sukkerlake i stedet for sukkerbiter. Laken bør kokes noen minutter. Det er ikke usannsynlig at sukkerbitene har uønskede bakterier i seg, derfor koking. Jeg blander ut i et eget omstikkingskar, men tidligere brukte jeg ei sprøyte fra apoteket. Funket bare fint, selv om omstikkingskar er mer praktisk.

særdeles lite bakterier som overlever på rent sukker :)
 
Flygel skrev:
særdeles lite bakterier som overlever på rent sukker :)
De lærde strides her. Mange hevder at det vil kunne være f.eks melkesyrebakterier på overflaten av sukkerbitene, mens andre igjen hevder at disse vil dø som følge av osmotisk trykk. Greit å være på den sikre siden syns jeg. Grunnen til at jeg selv sverger til sukkerlake er først og fremst for å sikre god utblanding, og samtidig ha kontroll på sukkermengden slik at jeg får mest mulig stabile resultater.
 
Tilbake
Topp