Karbonering for andre gang?

Hei der ute. Jeg er ny på forumet og relativt uerfaren som ølbrygger. Har, med godt resultat, brygget en Amerikansk IPA og en Weissbeer. Nå har jeg for litt over en uke siden satt 22 liter Bayer/Dunkel til modning i kjøleskap.
Men, jeg var bare passe fornøyd med karboneringen. Til tross for nesten 7 gr sukker pr liter øl ble den noe tam. Den skummer ja, men ikke så mye som ønskelig. Ølet stod til karbonering i 9 dager, men 6 av dagene var nok temperaturen nede i 16 til 17 grader.
Spørsmål: Kan jeg nå ta flaskene ut av modningen i kjøleskapet og sette de i romtemperatur og på den måten sparke igang litt mer karbonering? Og deretter sette de tilbake på kjøla?
 
Sist redigert:
jepp. det kan du. så lenge det fortsatt er sukker igjen på flaskene så vil gjæren våkne til liv.
du kan med fordel snu litt på flaskene slik at du virvler opp gjæren som ligger på bunnen.
 
jepp. det kan du. så lenge det fortsatt er sukker igjen på flaskene så vil gjæren våkne til liv.
du kan med fordel snu litt på flaskene slik at du virvler opp gjæren som ligger på bunnen.
Takk for svar! De to Ale-typene jeg har brygget skulle karboneres på 17 grader. Krever en lager høyere temperatur enn ale ved karbonering? Har kanskje noe med gjærtypen å gjøre?
 
Sist redigert:
meg bekjent skal øl helst karboneres på 20-22 grader. det gjelder vel både under- og overgjæret øl?
selv karbonerer jeg på 18 grader fordi det er det mest praktiske. det fungerer fint men det tar litt lengre tid før ølet er skikkelig karbonert (ca 2 uker).
 
Det er i hovedsak to gjærtyper, kald og varm, til ale brukes varmgjæring og til lager kaldgjæring.
Undergjær = kaldgjæring
Overgjær = varmgjæring
All gjæring foregår i hele gjærkaret , både over og under og midt i.

Så hvorfor kaller noen det under/overgjær ? det er ikke alle som bruker den benevnelsen,

Svaret på ditt spørsmål er nei, en lager trenger ikke høyere karboneringstemperatur, tvertimot.
 
Det er i hovedsak to gjærtyper, kald og varm, til ale brukes varmgjæring og til lager kaldgjæring.
Undergjær = kaldgjæring
Overgjær = varmgjæring
All gjæring foregår i hele gjærkaret , både over og under og midt i.

Så hvorfor kaller noen det under/overgjær ? det er ikke alle som bruker den benevnelsen,

Svaret på ditt spørsmål er nei, en lager trenger ikke høyere karboneringstemperatur, tvertimot.
Det var det jeg også antok. Karbonering av lager på 16 til 17 grader skulle gå greit. Var nok bare jeg som var litt for snar med å sette de til kjølig modning etter kun 9 dager. Tar dem ut og gir dem noen dager til i romtemp.

Takk for svar
 
meg bekjent skal øl helst karboneres på 20-22 grader. det gjelder vel både under- og overgjæret øl?
selv karbonerer jeg på 18 grader fordi det er det mest praktiske. det fungerer fint men det tar litt lengre tid før ølet er skikkelig karbonert (ca 2 uker).
Takk for svaret. Skal være litt mer tålmodig neste gang :)
 
9 dager er nok litt for lite. sett de ut en stund til, og så tester du en flaske etter en stund før du setter alle kaldt igjen.. da får du sjekket at du er fornøyd med karboneringen.
 
Tilbake
Topp