Karbonering i corneliusfat

uggur

Norbrygg-medlem
Har nettopp kjøpt corneliusfat m/gassflaske komplett(julegave til meg selv).Har ikke prøvd ennå,men gjør jeg noe dumt hvis jeg karbonerer med sukkerlake i fatet,og lar det stå med passe trykk i 14 dager i romtemp før det settes kaldt.Så er planen og justere gass så ølet drives ut,evt.tilføre ekstra piff.
Er jeg helt på jordet?
 
Det går fint, men vær obs på at du vil kunne få med noe/endel gjærrester på de første tappingene.
 
Her er prosedyren jeg brukte ved naturlig karbonering:
1: Tilsett sukkerlake på fatet, deretter fyll på ølet.
2: Fyll i litt Co2 i fatet som du så slipper ut gjennom sikkerhetsventilen. Gjenta 2-3 ganger. Dette for å bytte ut luften over ølet med Co2 slik at du er helt sikker på å unngå oksidering.
3: VIKTIG, Fyll på 2,5-3,5 bar trykk på fatet og koble deretter av Co2. Vil ikke ha mye å si for karboneringen, men det er for å trykke pakningene på plass slik at fatet er tett.
4: Nå kan du sette fatet i romtemperatur et par uker.
5: Hvis du ikke gjennomfører punkt tre så risikerer du at det er en liten lekkasje på fatet som gjør at Co2 slipper ut etterhvert som den produseres og vil dermed ikke kunne bygge opp trykk på fatet. Det er ikke noen krise, enten kan en da gjenta prosedyren eller bare tvangskarbonere.

Du vil få med gjærrester på første tappingen enten du bruker naturlig eller tvangskarbonering, du får bare litt mere ved naturlig karbonering. Tror ikke du vil merke så mye forskjell i praksis.
 
Her er prosedyren jeg brukte ved naturlig karbonering:
1: Tilsett sukkerlake på fatet, deretter fyll på ølet.
2: Fyll i litt Co2 i fatet som du så slipper ut gjennom sikkerhetsventilen. Gjenta 2-3 ganger. Dette for å bytte ut luften over ølet med Co2 slik at du er helt sikker på å unngå oksidering.
3: VIKTIG, Fyll på 2,5-3,5 bar trykk på fatet og koble deretter av Co2. Vil ikke ha mye å si for karboneringen, men det er for å trykke pakningene på plass slik at fatet er tett.
4: Nå kan du sette fatet i romtemperatur et par uker.
5: Hvis du ikke gjennomfører punkt tre så risikerer du at det er en liten lekkasje på fatet som gjør at Co2 slipper ut etterhvert som den produseres og vil dermed ikke kunne bygge opp trykk på fatet. Det er ikke noen krise, enten kan en da gjenta prosedyren eller bare tvangskarbonere.

Du vil få med gjærrester på første tappingen enten du bruker naturlig eller tvangskarbonering, du får bare litt mere ved naturlig karbonering. Tror ikke du vil merke så mye forskjell i praksis.
Takk for tips,skal prøve denne metoden
 
Hei, litt fersk i gemet enda, men her er hvordan jeg gjør.
Etter gjæring, tap over til annet kar for cold crashing.
Cold crashing ca. 2 dager i gjæringskar(betterbotle)
Tapp over på cornelius.
Tvangs karboner med 2 bar's trykk i 10 min.(ruller fat under denne prosessen, som vist på youtube i flere videoer)
Setter i kj.skap på 6 gr.C med 1,2 bar,s trykk konstant i ca 2-3 dager.( pass på at alt er tett)
Dette funker bra for meg, jeg bruker å flaske etter denne tiden med beer gun for å frigjøre cornelius.
 
Prøv tvangskarbonering uten rulling...! (ødelegger skumtoppen)
Naturlig karbonering gir Co2 som er snillere for magen...
 
Hva mener du med tvangskarbonering uten rulling? Bare sette på trykk ca 2 bar og la den stå i ti min? Eller mener du vanlig karbonering med co2 og ikke tvangskarbonering? Ble litt forvirret her...
 
Hei, litt fersk i gemet enda, men her er hvordan jeg gjør.
Etter gjæring, tap over til annet kar for cold crashing.
Cold crashing ca. 2 dager i gjæringskar(betterbotle)
Tapp over på cornelius.
Tvangs karboner med 2 bar's trykk i 10 min.(ruller fat under denne prosessen, som vist på youtube i flere videoer)
Setter i kj.skap på 6 gr.C med 1,2 bar,s trykk konstant i ca 2-3 dager.( pass på at alt er tett)
Dette funker bra for meg, jeg bruker å flaske etter denne tiden med beer gun for å frigjøre cornelius.

Du trenger ikke å stikke om ølet for å coldcrashe. Bare la det stå på primærkaret.
 
Prøv tvangskarbonering uten rulling...! (ødelegger skumtoppen)
Naturlig karbonering gir Co2 som er snillere for magen...

Jeg stusser over begge disse påstandene.
Hvorfor vil tvangskarbonering med rulling ødelegge for skummet?
Og den siste påstanden er jo bare tull, noe som forøvrig gjelder den første også. Mye rart folk skal lire av seg...

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 
Hva mener du med tvangskarbonering uten rulling? Bare sette på trykk ca 2 bar og la den stå i ti min? Eller mener du vanlig karbonering med co2 og ikke tvangskarbonering? Ble litt forvirret her...

De optimale (hvis ikke naturlig karbonering) er å la fatet stå med Co2 koblet til med serveringstrykk.

Naturlig karbonering gir mindre bobler, mer smaksbidrag fra gjær profilen osv...
 
Sist redigert:
De optimale (hvis ikke naturlig karbonering) er å la fatet stå med Co2 koblet til med serveringstrykk.

Naturlig karbonering gir mindre bobler, mer smaksbidrag fra gjær profilen osv...

Hvorfor er det optimalt å la fatet stå med serveringstrykk til man har riktig co2 nivå? co2 er co2 og om man setter trykket opp i starten kan jeg virkelig ikke med min aller beste vilje forstå at dette skulle ha noen som helst negativ effekt.
 
Nå er det vel på tide å slutte å spre feilinformasjon vel?


Sent from my GT-I9305 using Tapatalk

http://thankheavenforbeer.com/2010/03/22/natural-carbonation-vs-forced-carbonation/

"The beer carbonated ye old naturale method has a thin layer of yeast on the bottom. The head is thicker and more billowy with more peaks and valleys, and it has longer retention with more lacing. There are fewer bubbles sticking to the glass (both dishwasher cleaned) and the bubbles are tinier."

"Flavor? Yes, there is a difference.
The beer that was carbonated naturally has a slight yeast bite."

Jeg vil ikke si at dette er helt feilinformation. Har oppdaget dette også på egne øl. Gjærsmaken kan nok forsvinne noe over tid.
 
http://thankheavenforbeer.com/2010/03/22/natural-carbonation-vs-forced-carbonation/

"The beer carbonated ye old naturale method has a thin layer of yeast on the bottom. The head is thicker and more billowy with more peaks and valleys, and it has longer retention with more lacing. There are fewer bubbles sticking to the glass (both dishwasher cleaned) and the bubbles are tinier."

"Flavor? Yes, there is a difference.
The beer that was carbonated naturally has a slight yeast bite."

Jeg vil ikke si at dette er helt feilinformation. Har oppdaget dette også på egne øl. Gjærsmaken kan nok forsvinne noe over tid.

Artikkelen beskriver forskjellen på pasteurisert og filtrert øl på flaske kontra naturlig karbonering på flaske med gjærsedimenter i den første delen:
"This is actually the preferred method for most breweries, as the turn around time for a finished beer is quicker, and the bottle contains little to no sediment, as the beer has been pasteurized and yeast removed from the liquid."

Litt senere når han forklarer hvordan han selv har gjort det med tvangskarboneringen, men slik jeg forstår det har så har han tvangskarbonert på flaske: "The force carbonated beer looks better. The bottom of the bottle boasts no sediment, and the beer pours crystal clear."
noe som er litt anderledes enn hva som er blitt diskutert her, dog ikke så veldig anderledes.

Jeg vil fortsatt påstå at hvis man har et fat med naturlig karbonert øl og et identisk fat med tvangskarbonert øl, begge med sedimenter, ufiltrert og upasteurisert, så vil man ikke kunne kjenne forskjellen i en blindtest. Har også mine tvil om at tvangskarbonering kontra naturlig karbonering vil påvirke klarheten i et øl fordi der er det andre faktorer som spiller inn.

Det er mine tanker rundt saken i alle fall :)

Skal sies at jeg har aldri delt en batch der jeg har tvangskarbonert den ene delen på fat og karbonert naturlig på et annet fat for å ha kjørt en blindtest for å finne forskjellene.
 
Jeg vil fortsatt påstå at hvis man har et fat med naturlig karbonert øl og et identisk fat med tvangskarbonert øl, begge med sedimenter, ufiltrert og upasteurisert, så vil man ikke kunne kjenne forskjellen i en blindtest.

Jeg tror faktisk du vil kunne plukke det ut pga sukkeret som er brukt til karbonering. Iallefall så har jeg kjent forskjell på de
 
Jeg tror faktisk du vil kunne plukke det ut pga sukkeret som er brukt til karbonering. Iallefall så har jeg kjent forskjell på de

Hvis du greier å kjenne en økning på 0.002 på OG og en økning i alkoholprosent på 0.25% (forutsetter 6 gram sukker pr liter) på grunn av sukker som gjærer ut fullstendig så må jeg ærlig innrømme at da har du et sanseapparat som overgår mitt med en ekstremt god margin.
 
Hvis du greier å kjenne en økning på 0.002 på OG og en økning i alkoholprosent på 0.25% (forutsetter 6 gram sukker pr liter) på grunn av sukker som gjærer ut fullstendig så må jeg ærlig innrømme at da har du et sanseapparat som overgår mitt med en ekstremt god margin.


Det er ikke bare den lille økningen. Men skal du karbonere naturlig så må det stå varmt en stund og. Det skjer ting.
 
Det er ikke bare den lille økningen. Men skal du karbonere naturlig så må det stå varmt en stund og. Det skjer ting.
At det skjer ting benekter jeg ikke, men jeg har iallefall ikke evnen til å oppfatte forskjellene som skulle oppstå på grunn av to uker i romtemperatur som følge av naturlig karbonering.

Så jeg tror vi får være enig om å være uenig på denne (smak)saken :)
 
Tilbake
Topp