Karbonering (igjen). Tvang vs flaske.

Sitter og småirriteret meg over ølet mitt.
Pils. Relativt hardt karbonert.
Det er allikevel ganske flatt.
Hvorfor?
Ca 1,2-1,4 bar på 5-6 grader.
Allikevel oppleves det flatt i munnen. Det lager fint skum, som holder. Eg kjenner at det er karbonert, men det er noe som mangler.

En kollega av meg som er langt inni vinens verden, spurte en gang om flasker karbonert med sukker hadde større bobler. Som i at det skulle/burde det bli.
Har det noe å si. Det høres ikke feil ut. Eg ser knapt bobler i ølene mine :eek:
De flaske karbonert med dekstrose har hatt større bobler.

Hva er dette?

For ordens skyld. Fatene er tette og ølet har fått lang til til å karbonere. Det gjelder mange fat.
Ingen har bobler som feks en kjøpepils.
 
1,2-1,4 bar ved 5-6 grader skal gi deg god mengde bobler. Bombesikker på at systemet er tett?

Rene glass? Urene glass slipper karbonering ganske fort, Uren tappeslage gjør at du mister de små boblene, men du skal du se bobler og i glasset. Hvis du ikke ser bobler så lukter det noe muffins.
 
1,2-1,4 bar ved 5-6 grader skal gi deg god mengde bobler. Bombesikker på at systemet er tett?

Rene glass? Urene glass slipper karbonering ganske fort, men da skal du se bobler og. Hvis du ikke ser bobler så lukter det noe muffins.
Altså: Sikker? Visst søren skulle eg tro eg var det, men nei.
Har sprayet lekkasjespray over for å se, men finner ingenting.
Ulike glass. Ulike dager. Ulike måneder.
Enig i muffens og bobler.
Det er noe muffens.

Kontrollspørssmålet er: Gjelder dette bare meg?

Har hatt lekkasje problemer i Co2 ledningene også etter eg byttet de me mindre ledninger. Takk for hjelp der forresten, men eg mistenker lekkasje enda. Av og til er greiene tom for Co2, unaturlig fort. Får drikke opp og trykkteste alle. Igjen.
 
Altså: Sikker? Visst søren skulle eg tro eg var det, men nei.
Har sprayet lekkasjespray over for å se, men finner ingenting.
Ulike glass. Ulike dager. Ulike måneder.
Enig i muffens og bobler.
Det er noe muffens.

Kontrollspørssmålet er: Gjelder dette bare meg?

Har hatt lekkasje problemer i Co2 ledningene også etter eg byttet de me mindre ledninger. Takk for hjelp der forresten, men eg mistenker lekkasje enda. Av og til er greiene tom for Co2, unaturlig fort. Får drikke opp og trykkteste alle. Igjen.
Hvordan er det når du tapper ølet da? Normalt balansert skum, eller plagsomt mye? Hvis du har balansert lengde på slangene.
 
Hvordan er det når du tapper ølet da? Normalt balansert skum, eller plagsomt mye? Hvis du har balansert lengde på slangene.

Har fint skum. Lange tappeslanger. 1,6m tror eg.
Det er litt mye skum, men det er vel fordi eg karbonerer i djevelske dimensjoner.
Pleier å slippe ut litt trykk før eg tapper. Noe som også burde være unødvendig, men faen, eg tror hele systemet har en forbannelse over seg...
IMG_20200918_205615.jpg
 
Hvis du plutselig har fått problemet, og det er mer skum i glasset enn før, så suger du luft et sted etter fatet.

Det aller beste egentlig, er å legge de komponentene du kan i et vannbad som en sykkelslange og se etter bobler. Hvis du suger luft ville jeg sjekket de svarte ball-locksene. De kan skrues opp eller igjen på toppen. Har du kina ball locks så tåler disse ofte bare en åpening for rensing og så er de skutt, fordi plastiken er så sprø at den kan sprekke
Har fint skum. Lange tappeslanger. 1,6m tror eg.
Det er litt mye skum, men det er vel fordi eg karbonerer i djevelske dimensjoner.
Pleier å slippe ut litt trykk før eg tapper. Noe som også burde være unødvendig, men faen, eg tror hele systemet har en forbannelse over seg...
Vis vedlegget 46983

Nå du slipper ut trykk før du tapper lager du også mer skum, men skummet dannes jo på toppen så hmm..

Men her er det jeg begynte å skrive før jeg så at du svarte:

Hvis du plutselig har fått problemet, og det er mer skum i glasset enn før, så suger du luft et sted etter fatet.

Det aller beste egentlig, er å legge de komponentene du kan i et vannbad som en sykkelslange og se etter bobler. Hvis du suger luft ville jeg sjekket de svarte ball-locksene. De kan skrues opp eller igjen på toppen. Har du kina ball locks så tåler disse ofte bare en åpening for rensing og så er de skutt, fordi plastiken er så sprø at den kan sprekke uten at du ser det.
 
Hvis du plutselig har fått problemet, og det er mer skum i glasset enn før, så suger du luft et sted etter fatet.

Det aller beste egentlig, er å legge de komponentene du kan i et vannbad som en sykkelslange og se etter bobler. Hvis du suger luft ville jeg sjekket de svarte ball-locksene. De kan skrues opp eller igjen på toppen. Har du kina ball locks så tåler disse ofte bare en åpening for rensing og så er de skutt, fordi plastiken er så sprø at den kan sprekke


Nå du slipper ut trykk før du tapper lager du også mer skum, men skummet dannes jo på toppen så hmm..

Men her er det jeg begynte å skrive før jeg så at du svarte:

Hvis du plutselig har fått problemet, og det er mer skum i glasset enn før, så suger du luft et sted etter fatet.

Det aller beste egentlig, er å legge de komponentene du kan i et vannbad som en sykkelslange og se etter bobler. Hvis du suger luft ville jeg sjekket de svarte ball-locksene. De kan skrues opp eller igjen på toppen. Har du kina ball locks så tåler disse ofte bare en åpening for rensing og så er de skutt, fordi plastiken er så sprø at den kan sprekke uten at du ser det.
Ok eg skal systematisk gå igjennom hele greiene.
Svaret er altså at kun eg har dette problemet.
Eg skal bygge meg en ny keezer. Kan bli spennede å se om problemet følger med til den.
Utstyret er bare noen år, fint brukt og kjøpt på norsk bryggebutikk.
 
Altså: Sikker? Visst søren skulle eg tro eg var det, men nei.
Har sprayet lekkasjespray over for å se, men finner ingenting.
Ulike glass. Ulike dager. Ulike måneder.
Enig i muffens og bobler.
Det er noe muffens.

Kontrollspørssmålet er: Gjelder dette bare meg?

Har hatt lekkasje problemer i Co2 ledningene også etter eg byttet de me mindre ledninger. Takk for hjelp der forresten, men eg mistenker lekkasje enda. Av og til er greiene tom for Co2, unaturlig fort. Får drikke opp og trykkteste alle. Igjen.
Jeg vet ikke om det er til noe hjelp, men jeg har heller ikke noe voldsomt med bobler fra ølet på fat. Og jeg er rimelig sikker på at det ikke er lekkasje. Jeg er følsom for "carbonic acid" så at ølet er karbonert er det ingen tvil om. Kan legge til at jeg har skum dempende slanger, standard picnickran og jeg kan fint fylle glasset uten skum topp.

received_2161873563948491.jpeg
 
En NEIPA tappet med 0,8 bar. Har John guest koblinger i begge ender og 3mm ID på knapt 2 meter mellom fat og krane. Denne er etter mine krav tipp topp.
 

Vedlegg

  • received_1071524439950710.jpeg
    received_1071524439950710.jpeg
    402,8 KB · Sett: 63
En NEIPA tappet med 0,8 bar. Har John guest koblinger i begge ender og 3mm ID på knapt 2 meter mellom fat og krane. Denne er etter mine krav tipp topp.
Det blir litt håpløst å skulle ta noen konklusjon ut ifra bildet, ser jo ingen bobler i ølet på de. Skum, med picnic kran kan enn jo bestemme sjøl. Det er også stor forskjell på hvilke glass man bruker i forhold til skumtopp, såvidt jeg forstår er det snakk om stigende bobler i selve ølet.
 
Mange variabler for stigende bobler. Merker du smaksmessig om der er stigende bobler i ølet om du smaker med bind for øynene uten å vite?
Det har jeg ingen anelse om, men det virker som om det er det @RealGone snakker om, han sier at ølet er godt karbonert, jeg tok det da for gitt at han snakket om smaken og ikke trykket på tanken, så om ølet er godt karbonert, men nesten ikke stigende bobler er vel det mest relevant?

Men for all del, jeg bryr meg midt på leggen hvor mye stigende bobler ølet har, men greit å holde seg til temaet i tråden tenker jeg :)
 
Det har jeg ingen anelse om, men det virker som om det er det @RealGone snakker om, han sier at ølet er godt karbonert, jeg tok det da for gitt at han snakket om smaken og ikke trykket på tanken, så om ølet er godt karbonert, men nesten ikke stigende bobler er vel det mest relevant?

Men for all del, jeg bryr meg midt på leggen hvor mye stigende bobler ølet har, men greit å holde seg til temaet i tråden tenker jeg :)

Feil sitering her ja... Men er enig med deg uavhengig.
 
Jeg har samme problem, men så ikke tråden før nå.
Har brukt picknik kran frem til nå, men fikk endelig skikkelige kraner i går.
Litt usikker på slangelengde i tappelinjen, kalkulatorene sier ca 5 fot altså røflig 1.5 meter med 4mm I.D. men jeg synes det virker litt kort.

Har dere noe på linjene mellom ballock og kran? Feks tilbakeslag?
 
Er vel flere områder som kan gi mye/lite skum. Trykk/lekkasje, skit, kran, rørlengde, rørtykkelse osv.
Lekkasje kontrolleres ved å sette trykk og stenge flaska, men ha alt tilkoblet. Dersom manometeret viser fallende trykk, er det lekk. Lettest å teste på fulle fat.
 
Tilbake
Topp