Karbonering med sukkerlake

Tappet en IPA på flasker og hadde i 4,2g sukker per liter. Den hadde en OG på 1060 og endte på 1010. Perfekt skum

Nå sist tappet jeg en belgisk Wit som hadde OG 1050 og fg 1006, altså bortimot den samme abv til slutt. Brukte 4,2g/l også her men det ølet er nesten paddeflatt i sammenlikning. Må helles med høyde for å få ut noe skum men det dauer fort igjen.

Lure innspill tas i mot med takk!
 
Humlebitterhet er veldig bra for skumstabilitet, ulike typer øl trenger ulik karbonering. 4,2 gr pr. L på hveteøl er litt snaut etter min erfaring. Proteiner fra hvetemalt er normalt bra for skum, men det skal også være en balanse av skum stabile og skum ustabile proteiner. Hvordan? For dypt for meg dessverre
 
I går tappet jeg min #4 Weissbier på flasker. Og etter råd herfra så har jeg brukt rundt 9 gr. (brunt sukker) pr. liter tappet væske (ca.). På den første Weizen ble det godt med kullsyre, og flott skum som holdt seg. Nesten litt mye etter min smak, men andre som har smakt sier det har vært som det skal være. Så jeg satsa på det denne gangen også og er uansett enig med Glenn om at hveteøl trenger noe mer karbonering enn andre øltyper.
 
Karbonerte en Wit med 6 g/L, den trengt 4 uker i 25'c før den ble bra. Etter to uker var den helt flat. Jeg ville snudd flaskene noen ganger og satt opp temperaturen i rommet. 4,2g/L er nok litt lite, men blir bra om du tar tiden til hjelp.
Jeg kommer nok til å bruke 9 g/L neste gang
 
Tilbake
Topp