Karbonering på flaske. Etc.

Hei. Jeg har akkurat laget en IPA (maltekstrakt), 25 liter, som sto 1 uke på gjæring, og så enda 1 uke på neste dunk, før jeg tappet over på flasker, brukte helt passe mengde sukker som priming. Men etter 2 uker på flaske er det veldig lite kullsyre, flatt og kjedelig øl. Jeg lurer på hvor det kan ha gått galt?
Det er godt mulig at sukkeret fordelte seg ujevnt over dunken før flasking. Er det mulig at gjæra la seg i bunnslammet og ikke ble med over på flaskene? er det en faktor? Eller kan den ha dødd ut?
Og til min neste batch: hva skal man gjøre med dunkene mens de gjærer? Skal man riste på de for å riste opp gjær og bunnslam fra bunnen, eller la de stå i ro i 2 uker?
Bør man tilsette en liten mengde gjær før man tapper på flaske?

Kjedelig at så mye øl blir dårlig. Bra læring da :)
 
torstein22 skrev:
Hei. Jeg har akkurat laget en IPA (maltekstrakt), 25 liter, som sto 1 uke på gjæring, og så enda 1 uke på neste dunk, før jeg tappet over på flasker, brukte helt passe mengde sukker som priming. Men etter 2 uker på flaske er det veldig lite kullsyre, flatt og kjedelig øl. Jeg lurer på hvor det kan ha gått galt?
Det er godt mulig at sukkeret fordelte seg ujevnt over dunken før flasking. Er det mulig at gjæra la seg i bunnslammet og ikke ble med over på flaskene? er det en faktor? Eller kan den ha dødd ut?
Og til min neste batch: hva skal man gjøre med dunkene mens de gjærer? Skal man riste på de for å riste opp gjær og bunnslam fra bunnen, eller la de stå i ro i 2 uker?
Bør man tilsette en liten mengde gjær før man tapper på flaske?

Kjedelig at så mye øl blir dårlig. Bra læring da :)
Hvor mye er en helt passe mengde sukker? Bruker som oftest 6,5 gram sukker per liter til mesteparten av ølet mitt (rundt 2,5 vol CO2), og 1 gram per liter til engelske typer. Uansett kan det være lurt å la det stå et par uker til, karboneringa er som regel ikke optimal før etter 4 uker (ikke at jeg pleier å vente så lenge, da...). Har også mye å si hvor varmt flaskene står når de karboneres, et av de første brygga mine stod et par uker i annen etasje, hvor det kanskje var litt for kjølig, og da var det stusselig med kullsyre, men etter et par-tre dager på varmegulvet på badet var det blitt brukbart, så gjør ofte det med en kasse for å få drekkandes øl fortere ;)

IKKE rist på dunkene under gjæring, la det stå i ro. Ekstra gjær er som regel ikke nødvendig, men for ekstra flokkulerende gjærtyper kan det være lurt å tilsette litt tørrgjær før tapping. Har aldri gjort dette sjøl, så mengder får noen andre bidra med.
 
Jeg skrev aldri ned hvor mye sukker jeg brukte (Logg, logg logg!), det var druesukker målt i litermål, så kan være jeg bommet litt der. Jeg brukte en gjær kjøpt for seg selv på et utsalgssted i Trondheim. Ølet gjæret som bare det første 5 dagene. Kan det være lurt å sette flaskene litt varmere (badegulv)? Akkurat nå er det vanlig inne-temp der de står, i stua.
 
Noen gjærtyper er kjent for å trenge en liten boost når de flaskes; særlig White labs 007 som Nøgne Ø bruker trenger en liten dytt. Kombinasjonen med denne gjærtypen og lite sukker kan gi svak karbonering (som vi oppdaget da vi lagde en Nøgne Ø IPA-klone). De løser det visstnok problemet med å tilsette 1. gram tørrgjær pr. liter ved flasking, noe jeg ikke nødvendigvis vil anbefale oss glade amatører å forsøke å gjøre etter dem.

Forsøk gjerne å sette dem litt varmt; men jeg tror kanskje at du får avfinne deg med et litt flat øl denne gang.
 
Sett flaskene varmt du, så framskynder du prosessen. Vekt er forresten fint under oppmåling av sukker, er nok mer nøyaktig enn å ta det på litermål trur jeg :)
 
Har aldri opplevd at det ikke var nok gjær igjen i ølet til at jeg får tilstrekkelig karbonering, - selv ikke med flokkulent gjær og etter at det har stått opptil 6 uker på gjæringsspannet.  Det jeg imidlertid har opplevd er at sukkeret ikke blir jevnt fordelt, da blir det noe flatt øl og noe som er i overkant livlig.

Jeg gjør heller aldri noe med ølet mens det står til gjæring - uten å følge med at temperaturen er omtrent der den skal være.  Etter flasking lar jeg det stå varmt (romtemperatur) en uke, før det går ned i kjelleren.  Gi ølet ditt en uke til - og litt varme jfr olavgn
 
Flaskene står på badegulvet, vekt er kjøpt inn til sukkermåling, og kjøkkenet er skrubbet for kveldens bryggeseanse!
Tusen takk for bra svar :)
 
Okay, jeg er tilbake igjen, desverre..
Ølet står nå på gjæringsdunk på andre dagen, og ploppinga har allerde avtatt noe veldig, det plopper vel egentlig ikke.
Vi satt ølet på mandag kveld, tirsdag morgen hadde det stormgjæret og fått grums gjennom vannlåsen, jeg desinfiserte og rydda opp, og så stormgjæret det videre. Temperaturen i rommet lå minst på 24*C desverre, det ble varmere i rommet enn antatt (liten leilighet, få muligheter). Tirsdag kveld lå det på OG=1.189. Nå ligger det på 1.092. Gjæren vi brukte var Overgjær Safbrew T-58. en pakke, 25 liter brygg.

Hva gjør jeg nå? Vi har funnet en plass i huset som ligger på 20 grader ganske stabilt. Men er det liv i dette brygget? Vi har en pakke Overgjær Safale 04 liggende, 11.5 gr. Er det en mulighet å hjelpe til med denne, eller kan brygget fortsatt reddes slik som det er?
:noway:
 
litt forvirret av tallene du nevner.
dette handler om en 25 l IPA fra ekstrakt med en OG på 1,189? Stemmer det?
 
bruk kalkulatoren på www.mrmalty.com

men OGen du snakker om er vel i det høyeste laget for å eksperimentere med
du kommer til å trenge masse god fersk gjær, næring og oxygen for å få dette ned til en akseptabelt FG

forresten, du nevner at du har målt det ned til 1.092
fra OG 1.189 til en FG 1.092 tilsvarer omtrent 12.73 prosent ABV, det er gjæren ikke nødvendighvis så fornøyd med heller, og om det blir godt øl ut av det kan man også lure på...

skjekk de verdiene du har nevnt og hvordan du har målt dem. Det virker som du har gjort noe feil et sted, ellers skjønner jeg ikke alt.

legg ut oppskrivten du har laget, det hjelper også litt :)
 
Her er det vel bare champagne, eller portvinsgjær som klarer å jobbe videre. Den gjæra du har brukt har nok gjort alt den kan, og mere til.

Denne kan jobbe videre ned til ca 17% alkohol, men det blir fremdeles veldig søtt. Om det finnes gjærstrenger som har enda høyere alkoholtoleranse vet jeg ikke.

Det er mulig at utvanning er eneste veien å gå her..
 
Maarten skrev:
bruk kalkulatoren på www.mrmalty.com

men OGen du snakker om er vel i det høyeste laget for å eksperimentere med
du kommer til å trenge masse god fersk gjær, næring og oxygen for å få dette ned til en akseptabelt FG

forresten, du nevner at du har målt det ned til 1.092
fra OG 1.189 til en FG 1.092 tilsvarer omtrent 12.73 prosent ABV, det er gjæren ikke nødvendighvis så fornøyd med heller, og om det blir godt øl ut av det kan man også lure på...

skjekk de verdiene du har nevnt og hvordan du har målt dem. Det virker som du har gjort noe feil et sted, ellers skjønner jeg ikke alt.

legg ut oppskrivten du har laget, det hjelper også litt :)

Hvis temperaturen på ølet under siste SG-måling var 24C når han målte 1.092, er alkoholinnholdet allerede oppe i 13.3%. Det må vel være en slags rekord for den gjæren, som har oppgitt alkoholtoleranse på inntil 11.5%

Edit: Skal dette gjære lenger ned trenger du ca 6-8 rør fersk gjær med høy akoholtoleranse, samt ren oksygen. I tillegg bør sikkert ølet lagres et par tre år etter flasking før det blir noe særlig å drikke.
 
OK. Merk også at temperaturen på vørter/ øl du måler SG på, har mye å si, så noter deg tempen samtidig som du måler SG. Bruk gjerne en kalkulator en en av de mange brygge-appene dersom du har feks en android eller itelefon.

En grei samling kalkulatorer finner du feks i brewzor pro. den er gratis for Androidtelefoner
 
torstein22 skrev:
det var druesukker målt i litermål, så kan være jeg bommet litt der. Jeg brukte en gjær kjøpt for seg selv på et utsalgssted i Trondheim. Ølet gjæret som bare det første 5 dagene. Kan det være lurt å sette flaskene litt varmere (badegulv)? Akkurat nå er det vanlig inne-temp der de står, i stua.
Druesukker i litermål, gjær??
Bruk ikke druesukker til karbonering, elle brygging for den saks skyld... Hold kontroll på mengden, og hvilken gjær er også avgjørende... :)
 
Tilbake
Topp