Karbonerings mysterium

Hallo.
Jeg har brygget 3 batcher med jule Ale på 50L Speidel i år.
Etter gjæring og sekunder gjæring ble de tappet på 19L Cornelius fat.

Tilsatt kunstig karbo. fra trykkflaske. 3-4 døgn med 2.2 trykk.
5 fat er blitt helt perfekt.
Det siste fatet på batch 2 er merkelig !
Ølet er helt flatt.
Har selvfølgelig trykk på fatet osv......
Dette er også sjekket med og løfte sikkerhetsventil på toppen av fatet. Da hører man tydelig
At "det siver" inn igjen til trykket flasken leverer.

Hva er dette ? Noen som har noen som helst ide' , eller forklaring ?

Takker i så fall for innspill.

-Halfdan
 
Har hatt lignende utfordringer selv.

- Har du fylt co2 på fatet før fylling?
- Har du rullet fatet etter påfylling?

Husk at temperatur og trykk spiller en rolle. Selv har jeg latt ølet stå kaldt noen uker. Da har det alltid ordnet seg.

Håper dette kan være til hjelp.

Mvh
2 årig fersking
 
Halfdan skrev:
Hallo.
Jeg har brygget 3 batcher med jule Ale på 50L Speidel i år.
Etter gjæring og sekunder gjæring ble de tappet på 19L Cornelius fat.

Tilsatt kunstig karbo. fra trykkflaske. 3-4 døgn med 2.2 trykk.
5 fat er blitt helt perfekt.
Det siste fatet på batch 2 er merkelig !
Ølet er helt flatt.
Har selvfølgelig trykk på fatet osv......
Dette er også sjekket med og løfte sikkerhetsventil på toppen av fatet. Da hører man tydelig
At "det siver" inn igjen til trykket flasken leverer.

Hva er dette ? Noen som har noen som helst idé' , eller forklaring ?

Takker i så fall for innspill.

-Halfdan

Hei,

Hadde i høst samme problem med en IIPA. Jeg satte trykk på fatet slik jeg bruker å gjøre og lar det stå slik i 1-2 uker og så er det ferdig karbonert og modnet til samme tid.
Denne gangen var ølet helt flatt, selv om det uten tvil hadde tilgang på kullsyre siden jeg både kunne tappe ølet og høre at det kom kullsyre i fatet når jeg løftet sikkerhetsventilen
Jeg trodde kanskje det var regulatoren som lurte meg, og ikke leverte det trykket som jeg hadde innstilt. Men jeg byttet regulator uten at det hjalp. To andre fat koblet til samme regulator ble perfekt karbonert.
Jeg leste meg til at flere har hatt samme problem, og "forklaringen" var at det lå en film på toppen av ølet som gassen ikke klarte å trenge igjennom. Selv synes jeg dette høres søkt ut.
Men jeg byttet om på koblingene slik at kullsyra kom inn der ølet skal komme ut, slik at kullsyra blir ført direkte inn i ølet nedenifra så fungerte slik det skulle. Det gikk faktisk raskere enn tidligere å få det karbonert. Prøvd det du også
 
mikslen skrev:
Men jeg byttet om på koblingene slik at kullsyra kom inn der ølet skal komme ut, slik at kullsyra blir ført direkte inn i ølet nedenifra så fungerte slik det skulle. Det gikk faktisk raskere enn tidligere å få det karbonert. Prøvd det du også

Det går nok fortere, større flate for ølet å absorbere co2 på.
 
Tilbake
Topp