Karboneringsfeilkilde: Gjær eller sukker?

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Har i det siste plutselig fått problemer med feil/lav/lite (flaske)karbonering. Har også i samme periode kjøpt ny (billig) vekt, så det KAN være feilkilden (feil oppmåling av sukker), men samtidig er det noen øl som blir riktig karbonert, så blir litt i stuss. Hva er "regelen" for når feil karbonering bøtes med mer sukker eller mer gjær? Pleier å tilsette S-F2 på øl på 8% eller høyere.
 
De fleste vil nok si "er du sikker på at det er blandet godt nok ut i omstikkingskaret?"

Men du har vel gjort dette noen ganger før..

Legg mynter på vekten. Se hva den viser. vekten på norske mynter finner du på Wikipedia f.eks.

Ellers er min erfaring med "billige" vekter at de viser større feil jo mer du legger på de, men da i motsatt retning. altså at de viser for lite.
 
Generelt er nok slingringmonnet på karbonering langt større enn unøyaktigheten på en vekt, selv en billig en, så med mindre vekta er temmelig spinnvill, tror jeg den kan frikjennes.
Jeg ville heller tatt tak i det at noen øl allikevel blir ok. Er det noen flasker i en batch som blir ok, mens resten er underkarbonert; eller er det noen batcher der alle flaskene blir ok?
En klassiker med øl som ikke ettergjærer på flaske er krydderøl, der krydderet kan få gjæren til å ta kvelden etter litt kontakttid ... og siden vi nettopp er ferdig med juleølsesongen ... ?
 
Generelt er nok slingringmonnet på karbonering langt større enn unøyaktigheten på en vekt, selv en billig en, så med mindre vekta er temmelig spinnvill, tror jeg den kan frikjennes.
Jeg ville heller tatt tak i det at noen øl allikevel blir ok. Er det noen flasker i en batch som blir ok, mens resten er underkarbonert; eller er det noen batcher der alle flaskene blir ok?
En klassiker med øl som ikke ettergjærer på flaske er krydderøl, der krydderet kan få gjæren til å ta kvelden etter litt kontakttid ... og siden vi nettopp er ferdig med juleølsesongen ... ?
Det er snakk om hele batcher, så det er ikke noe galt med blandingsprosedyren. Ingen nellik/kardemomme/anis/glitter/ribbefett/marsipan/julelys/kanel her i gården...
 
Tilbake
Topp