Karbonisering

Dette handler ikke om å grille pølser på bål, ute i skogen. Eller bake pinnebrød samme sted/måte. Men noen små spørsmål om prosessen med å tilsette sukker for å få dannet kullsyre på de fylte flasker. Folks erfaringer.

1) Anbefalinger går fra 5-8 gram. På de fleste av våre øl, 5-7%, har vi variert mellom 5 gram sukker per liter og 7 gram. Etter en periode med 5,5-6 gram, er vi nå igjen på 7 gram. Har dere ofte problemer med fontenesprut?

2) Hvor lenge regner folk med at prosessen må gå? Vi regner med 14 dager.

3) Enkelte ganger synes jeg at kullsyra er mere "integrert" i ølet om det har vært lagret lengre, dvs 4-6 uker eller mere. Erfaringer?

4) Hvilken temperatur bruker folk å la karboniseringen foregå ved? Hvorfor?

Når ferdig karbonisert, synes jeg (personlig) at det blir en mere "integrert" kullsyre i ølet, om flaska får stå i ro i kjøleskapet minst natta over. Hva er deres erfaringer?
 
1. Bruker stort sett 6g, av og til 7g. Synes det blir litt lite futt med mindre. Har til nå ikke hatt fontene.
2. / 4. Lar flaskene stå i gangen inne i 14 dager. Gjør det fordi det er anbefalt, og det funker for oss.
3. Har ikke prøvd.

Lar ølet stå i kjøleskapet i 14 dager etter karbonering. Ser enkelte øl (spes. mørke øl) kan ha godt av lengre lagring.
 
Nå har jeg bare 10 brygg på samvittigheten, men...
1. Aldri opplevd fontenesprut. De som jeg har karbonert med 8g har mer kullsyre enn de med 6g, men ingen fontener.
2. 2-4 uker avhengig av mengde sukker, temperatur og gjærens "helsetilstand"
3. Høres vel kanskje logisk ut, men ingen erfaringer.
4. 20+ grader. For at det skal ta normalt "kort" tid.
5. Drikker alltid bare kald øl, og da er jo kullsyre mer stabil.
 
Dette handler ikke om å grille pølser på bål, ute i skogen. Eller bake pinnebrød samme sted/måte. Men noen små spørsmål om prosessen med å tilsette sukker for å få dannet kullsyre på de fylte flasker. Folks erfaringer.

1) Anbefalinger går fra 5-8 gram. På de fleste av våre øl, 5-7%, har vi variert mellom 5 gram sukker per liter og 7 gram. Etter en periode med 5,5-6 gram, er vi nå igjen på 7 gram. Har dere ofte problemer med fontenesprut?

2) Hvor lenge regner folk med at prosessen må gå? Vi regner med 14 dager.

3) Enkelte ganger synes jeg at kullsyra er mere "integrert" i ølet om det har vært lagret lengre, dvs 4-6 uker eller mere. Erfaringer?

4) Hvilken temperatur bruker folk å la karboniseringen foregå ved? Hvorfor?

Når ferdig karbonisert, synes jeg (personlig) at det blir en mere "integrert" kullsyre i ølet, om flaska får stå i ro i kjøleskapet minst natta over. Hva er deres erfaringer?

Fontenesprut skyldes infeksjon. Det samme er høyst sannsynlig også årsaken når du opplever at kullsyra ikke er "integrert" i ølet. (Det var ingen dum måte å uttrykke det på, forresten:).) Det høres ut som villgjær, eller krysskontaminering med høyattenuerende gjær. Men det kan jo være andre ting.

7 gram synes jeg er mye. Da jeg brukte sukker, var erfaringa at 5 gram fungerte greit som standard på det meste.

Jeg karbonerer ved romtemperatur - så lenge den ikke er for høy. I sommer ville det vært drøyt. 14 dager er normalt rikelig.
 
1. Varierer jo veldig etter øltype. En engelsk bitt er relativt ”dau” sammenlignet med en hveteøl eller de fleste belgiske øltyper. 8-9 g/l brukes de gangene jeg karbonerer naturlig. Tvangskarbonerer alt annet enn hvete/belgisk. Fontenesprut skyldes som regel en infeksjon eller en ufullstendig utgjæring ved flasking. Humlerester vil ofte også sette igang en (svakere) geysir.
2. To uker er standard. Men alkoholrike øl som ikke har fått tilsatt frisk karboneringsgjær trenger noen ganger mer.
3. Enig. Lagrede øl har ofte en bedre, mer behagelig karbonering,
4. Romtemperatur.

Foretrekker kaldt/avkjølt øl.
 
Jeg er meget takknemlig for alle gode kommentarer og svar på spørsmål. Nå går arbeidet vårt over i neste trinn. Som er å lære og forbedre bryggepraksis. Tusen takk.
 
Tilbake
Topp