Kinn - Prestesonen

Følger opp denne.
Noen som har prøvd oppskriften? Nå er ikke jeg veldig kunnskapsrik, men både mengden av amber og brown virker litt overkill. Mener å ha lest at begge disse malttypene ikke bør overstige 10-20% av total maltmengde.

En annen ting er at Prestesonen har et markant sjokoladepreg. Synes derfor det er rart at det ikke skal være noe sjokolademalt i denne. Er det mye sjokoladesmak å hente fra brown og amber?

Setter stor pris på alle bidrag! :)
 
Følger opp denne.
Noen som har prøvd oppskriften? Nå er ikke jeg veldig kunnskapsrik, men både mengden av amber og brown virker litt overkill. Mener å ha lest at begge disse malttypene ikke bør overstige 10-20% av total maltmengde.

En annen ting er at Prestesonen har et markant sjokoladepreg. Synes derfor det er rart at det ikke skal være noe sjokolademalt i denne. Er det mye sjokoladesmak å hente fra brown og amber?

Setter stor pris på alle bidrag! :)
Som Petter F skriver, i Vestkast episode 4 forteller Espen Lothe at oppskriften er som over, og jeg tviler på at han lyver. Om du sender ham en mail får du sikkert svar på eventuelle andre spørsmål, han pleier ikke være vanskelig.

Alle vi som var så heldige å få smake vellagret Prestesonen på helgens ølfestival i Bergen kan skrive under på at dette er en av landets beste portere :)
 
Som Petter F skriver, i Vestkast episode 4 forteller Espen Lothe at oppskriften er som over, og jeg tviler på at han lyver. Om du sender ham en mail får du sikkert svar på eventuelle andre spørsmål, han pleier ikke være vanskelig.

Alle vi som var så heldige å få smake vellagret Prestesonen på helgens ølfestival i Bergen kan skrive under på at dette er en av landets beste portere :)

Nei, løgn tror jeg definitivt ikke han farer med :) syntes bare kombinasjonen var litt "rar", men igjen; dette er en øl som også er noe for seg selv! Jeg kliner til på neste brygg og lar det stå til :)
 
Glemte å oppdatere denne. Etter litt frem og tilbake endte jeg opp med denne profilen. Var usikker på hva jeg skulle kategorisere den som (style), men endte opp med robust porter. Tok meg litt frihet fra den orginale oppskriften og tilsatte litt sjokolademalt. Eneste grunnen til dette er at jeg elsker smaken! :) humleskjema hadde jeg ingen anelse om hvordan jeg skulle sette opp, men endte opp med 60-30-15min på ren magefølelse hehe

Anyways. Ferdig resultat ble intet mindre enn fantastisk! Synes smaken er meget nært orginalen

Batch Size: 25.00 l Style: Robust Porter (12B)
Boil Size: 32.05 l Style Guide: BJCP 2008
Color: 58.0 EBC Equipment: BB30
Bitterness: 34.1 IBUs Boil Time: 60 min
Est OG: 1.061 (14.8° P)
Est FG: 1.015 SG (3.8° P)
ABV: 6.0%


Ingredients
Amount Name Type #
2.70 kg Pale Malt (2 Row) Bel (5.9 EBC) Grain 1
2.05 kg Amber Malt (43.3 EBC) Grain 2
2.05 kg Brown Malt (128.1 EBC) Grain 3
200.0 g Carafa II (811.6 EBC) Grain 4
45.0 g East Kent Goldings (EKG) [5.0%] - Boil 60 min Hops 5
35.0 g East Kent Goldings (EKG) [5.0%] - Boil 30 min Hops 6
20.0 g East Kent Goldings (EKG) [5.0%] - Boil 15 min Hops 7
2 pkgs British Ale Yeast (Mangrove Jack's #M07) Yeast 8
 
Sist redigert:
Meska på 66grader i 60min, ja. Siden LarsUlv linker fant jeg ikke når jeg lagde min. Ser blant annet at jeg har bomma på gjær og IBU (litt lav da min var rundt 35). Er dog veldig fornøyd med både gjæren jeg valgte og bitterhet på ferdig produkt :)
 
Meska på 66grader i 60min, ja. Siden LarsUlv linker fant jeg ikke når jeg lagde min. Ser blant annet at jeg har bomma på gjær og IBU (litt lav da min var rundt 35). Er dog veldig fornøyd med både gjæren jeg valgte og bitterhet på ferdig produkt :)
Tipper det kan ha noe med at det var først fra 1. november 2015 at bryggeriene fikk lov til å legge ut slik informasjon. Se artikkel på f.eks Ølportalen
Kinn legger jo ikke ut oppskriftene på samme måte som 7 Fjell f.eks. Så du må fremdeles gjette deg frem til en del for Espen sine øl.
Her er eksempel på 7 Fjell sin informasjon. Denne er ikke direkte tilgjengelig fra nettsidene, men via en QR kode på flaskene.
Men det er jo ikke så vanskelig å gjette seg til hva linken er dersom du vet hva øllet heter.
 
Mener at Kinn bruker spesialmalt fra Thomas Fawcett (amber og brown i denne oppskrifta) og de kan være ganske forskjellig på smak avh av produsent
Så man bør være obs på det om man vil ha et resultat som ligner på Kinn sitt øl
 
Hvis jeg har regnet rett så er 15,8 plato OG 1.061. Når Kinn da sier en alkoholprosent på 5.5% så må de vel ha en høy mesketemperatur og endel restsødme?
 
Hvis jeg har regnet rett så er 15,8 plato OG 1.061. Når Kinn da sier en alkoholprosent på 5.5% så må de vel ha en høy mesketemperatur og endel restsødme?

Nesten rett, enda høyere. Vil ta deg opp i 1.065 sånn ca. (http://www.brewersfriend.com/plato-to-sg-conversion-chart/) men du har rett, den meskes nok rimelig høyt for å gi nok sødme for å støtte den rimelig generøse mengden EKG. Snart fri for staut i kjelleren så på tide å lage mere. Kansje denne. Likte den fra kran når den var å oppdrive i allefall.
 
Tilbake
Topp