Kjapt spørsmål om trykkgjæring - Er det best for pils?

ADale

Norbrygg-medlem
Skal brygge en blonde ale i morgen og tenkte å gjære den på 11-12 psi trykk, men leser i forumet her at noen mener at generelt er trykkgjæring best for pils. Er det riktig ?

Og gjæringstemp skal være 19-20 grader ved naturlig gjæring. Behøver jeg ikke tenke på romtemperatur i det hele tatt ved trykkgjæring? Finens det noen tommelfingerregler jeg kan ha i bakhodet? På sommeren blir det fort 25-30 grader på et rom. Skal trykk fortsatt være det samme eller høyere?
 
Har tynet W34/70 på ca 15 psi med 1 uhydrert tørrgjær-pakke på 22 L batch med OG på 1.044 og kjente ingen usmaker. Da var maks temp under gjæringsforløpet 21.5 C.

Den gjæren er jo generelt veldig robust, så hvor mye forskjell det blir uten trykk har jeg ikke kjørt en sammenligning på enda, men vet andre har prøvd uten trykk og fått gode resultat rundt 20 C også. Så jeg anser det som den ekstra "trygghet" uten at jeg har noe bevis på at det er nødvendig å gjære denne under trykk.
 
Da holder jeg meg til trykk når jeg brygger pils. Hva er ansett som riktig trykk der? 1.2 bar?
 
Men hele grunnen til at jeg ville trykkgjære, var å unngå å sette himmel og jord i bevegelse for å holde 19-20 grader som oppskriften til Bryggselv sier for denne Blonde ale. Jeg har alltid lurt på hvor viktig det er. Eller er det greit så lenge jeg holde rmeg innenfor gjærens arbeidsområde? Bruker Safale US-05, som har en anbefaling på 20-25 Celsius grader. Akkurat nå er det 25 grader på badet mitt. Med vindu oppe over natta, vil det synke til 20 igjen.
 
Men hele grunnen til at jeg ville trykkgjære, var å unngå å sette himmel og jord i bevegelse for å holde 19-20 grader som oppskriften til Bryggselv sier for denne Blonde ale. Jeg har alltid lurt på hvor viktig det er. Eller er det greit så lenge jeg holde rmeg innenfor gjærens arbeidsområde? Bruker Safale US-05, som har en anbefaling på 20-25 Celsius grader. Akkurat nå er det 25 grader på badet mitt. Med vindu oppe over natta, vil det synke til 20 igjen.
Har du ikke andre rom enn badet, med jevn temperatur? Med 05 vil jeg tru det går bra nesten uansett, så lenge temperaturen holdes jevn.
 
Ja, godt poeng. Glemte at Fermzilla en har håndtak. Jeg tenkte negativt og så for meg bæring av Bryggselv gjæringsdunker. Mye lettere å bære Fermzilla en. Og ja, jeg dropper trykk denne gangen.
 
Hå - når en gammel mann bukserer øldunker ned og opp to etasjer ... ;). (Så lenge vi ikke snakker om mer enn 25 liter, da:p.) Og hvis det er en Fermzilla du gjærer på, så lager du bare en slik (eller du har kanskje håndtak på de der med trykk?):
Vis vedlegget 53254
Hvis du forlenger den der litt har du et åk og kan bære med deg to gjæringskar om gangen :p
 
Da holder jeg meg til trykk når jeg brygger pils. Hva er ansett som riktig trykk der? 1.2 bar?
Som nevnt har jeg testet på 15 psi som er ca 1 bar. Det er jo stressende for gjæren, så vet ikke hvor stor hensikt det har å kjøre den opp ytterligere dersom man får godt resultat.

David Heath hadde en tråd på FB der han samlet inn erfaringer med gjærtyper, trykk og temp med resultat. Er ikke så aktiv på FB og informasjon der syns jeg er håpløst å finne fram i så du må nesten søke selv dersom du er interessert i den dataen.
 
Som nevnt har jeg testet på 15 psi som er ca 1 bar. Det er jo stressende for gjæren, så vet ikke hvor stor hensikt det har å kjøre den opp ytterligere dersom man får godt resultat.

David Heath hadde en tråd på FB der han samlet inn erfaringer med gjærtyper, trykk og temp med resultat. Er ikke så aktiv på FB og informasjon der syns jeg er håpløst å finne fram i så du må nesten søke selv dersom du er interessert i den dataen.
Takk for tipset.
 
Tilbake
Topp