Kjølekappe Speidel 50 ltr

Hei!

Har i dag en 20 liters speidel og tenker å oppgradere til 50.

Lurer dog litt på hva som er konsensus rundt kjølekappen på denne? Jeg synes å huske å ha lest at den fungerer rimelig dårlig, og ved relativt varmt kjølevann så bruker den latterlig lang tid på å senke temperaturen på mesken til 20 grader og at den altså bør kombineres med en spiralkjøler.... Det igjen høres litt stress ut; da er det kanskje enklere å bare ha en overdimensjonert spiralkjøler og gå for Speidel uten kjølekappe...

Hva tenker dere andre? Erfaringer? :)
 
Jeg bruker en 200L med kjølekappe. Det gikk så tregt at vi byttet til motstrømskjøler. Problemet er nå at pumpa ikke slår lønn for temperaturen er rundt 75 grader. Det tar en vinter og to sommere å komme ned til 75 grader. Når vi først har fått 75 grader er det bare å pumpe ut 20 grader eller kaldere på 1-2-3.

Jeg ville vurdert et system som kan pumpe vørten direkte på 100 grader. Jeg vet ikke hvorfor begrensningen på 75 grader ligger der. Sikkert en fiks ide fra byggmesteren siden pumpa ikke skal brukes under kokingen.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Hvordan blir pumpa desinfisert da, hvis den ikke vil gå på over 75 grader?
Tja. Det står vårt i systemet under kok, men det sirkulerer ikke så sannelig om jeg vet.

Motstrømskjøler må starsannes før bruk. Det er ikke en bra løsning.

Jeg bruker grainfather hjemme. Det er det ikke noe problem. Pumpa går på 100 grader.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Jeg tror nok Speidel-pumpene også tåler 100°, men de har vel lagt inn 75° for å skåne pumpene.

Det går som regel bra, men det er litt merkelig.

Husker det var det samme på min Speidel 50 som jeg brygget på før, men da tappet jeg ut uten pumpe så det var ikke noe problem.
 
På min 20-liters Speidel (2014-modell) skrur pumpa seg på ved 85 grader. Har har alltid brukt pumpa under nedkjøling, og det er tydeligvis varmt nok til å unngå infeksjon.
 
Ja, var nok 85 på min også.
Stor forskjell på 75 og 85, temperatur over 80 tar knekken på det meste.
 
Ja, var nok 85 på min også.
Stor forskjell på 75 og 85, temperatur over 80 tar knekken på det meste.
Det kan godt hende det er 85 grader den slår inn på. Husker bare at det tar tid å komme ned til pumpestart slik at motsrømskjøleren kan settes igang.

Sent fra min SM-N950F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp