Kjøleskap kjøler ikke etter transport

Det er ikke akkurat bryggerelatert det her, men siden det er så mange elektronikk-kyndige her så drister jeg meg til å spørre:

Har fått tak i et litt eldre kjøleskap som fungerte fint før transport - etter transport er det lys i kjøleskapet når jeg slår det på og jeg hører det summer, men det blir ikke kaldt... Kan særs lite om hvordan kjøleskap fungerer, men har kjent på boksen på baksida og den er varm. Fikk tips om et skikkelig svensketriks: å skru termostaten helt ned og helt opp igjen, men uten effekt.

Noen tips til hva jeg kan sjekke/stramme/sparke på for å få det til å funke igjen?

Nå vet ikke jeg om du transporterte det liggende eller stående, men hvis det var liggende bør det stå i noen timer før du setter i kontakten.

Thomas.

Beste er å la det stå til dagen etter før du kobler i strømmen, om du har transportert det liggende. Kjølegassen må få stabilisert seg der den skal være.

Er det kaldt det skapet står no ?  Har eit her som nekter å starte når det er under 10 grader

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Vil slenge ut et tips igjen om å bygge STC'er inn i kjøleskap. Hvis kompressorene er i orden så får man full kontroll :)

Da blir oppfølgingsspørsmålet: kan jeg på en enkel måte finne ut om kompressoren fungerer? :)

Har forøvrig en STC-1000 liggende, hvordan kan jeg bygge denne inn i kjøleskapet?

lyser ikke lampa når du åpner døra= kjøleskapet mangler strøm
durer og rister det ikke i kompressoren (den svarte klumpen nederst bak på kjøleskapet) når termostaten står på maks kjøling
og skapet er varmt = defekt termostat
durer det og rister i kompressoren men skapet fremdeles ikke blir kaldt = lukk døren
funker det ikke med å lukke døren =  lekkasje av kjølemedier. kjøp et nytt kjøleskap

Kompressoren er varm og summer stille, men det er lite during og risting så det kan se ut som at det er termostaten som er defekt. Takk for god logaritme. :)

Om kompressoren går og skapet ikke blir varmet er enten kompressoren deffekt (havarerte ventiler) eller systemet tomt for kuldemedie.
Bare å levere som skrot på rett sted og finne et nytt.

Ikke mulig at det bare er termostaten som er ødelagt og at jeg kan få det til å fungere ved å koble inn en STC-1000?

Går kompressoren må du ha inn en kjøletekniker, det er ikke noe elektrisk styring uten fir den utenom termostaten, termostat er termostat.
Men det kan og hende ventilene henger, det kan da hjelpe med et solid spark i kompressoren med vernesko, men det er seff ikke en varig god løsning, hadde selv et slik som måtte kasseres pga. det.

Ok, jeg har ikke lyst til å gi opp, da det er et Gram-kjøleskap med plass til 4 fat... De vokser ikke på trær her på Hedmarken. Men noen som vet om det kan fikses? Til orientering fraktet jeg det liggende. Koblet det ikke til umiddelbart etter jeg kom hjem, men koblet nok til for tidlig. Kommer ikke under 14-15 grader. Leste et sted at man kan sette på hodet frakoblet i 10 min, for så la stå i 10 min før man kobler til. Får evt teste det ut etter jobb.

Få tak i en kjøletekniker. Han tømmer/vakumerer kjølekretsen, tester for lekkasje og fyller nytt kjølemedium. Det kan nok hende at han gjør det for en tusenlapp hvis han får med noen hjemmeproduserte bjørnunger...? Skal du gardere deg helt må du også få tak i en annen kompressor hvis det er den som er gåen, en kompressor vil du finne på gjenbruksstasjonen.
Generelt er det vel neppe regningssvarende å fikse så mye på et kjøleskap siden prisen på nye er såpass lave, men når det går 4 fat i det så...

Tilbake
Topp