Kjøleskap-modeller til kegerator

mojo

 
Hei

Jeg mangler bare kjøleskapet før jeg setter igang og lager meg en kegerator.

Har fulgt med på Finn, men det er mye gammelt dritt der. Vil ikke bruke masse tid og krefter på å lage en fin kegerator, for så å oppleve at skapet går dukken etter 14 dager.

Hvilke modeller brukes til kegerator der ute? Jeg tenker:

* maks 100 cm høyt
* uten frysedel
* helst plass til 4 corneliusfat
* gjerne rimelig pris
 
Finnes mye OK også, vil jeg tro. Jeg gikk på 'gis bort'-fliken, og fant et som var helt kurant. Ikke siste modell, riktignok, men hvem trenger det? Fryser er kanskje ikke så bra hvis du har det på stua, men jeg har det i kjelleren og oppbevarer humlen i fryserdelen. Så er det sånn med kjøleskap at både nye og gamle kan virke i ett døgn eller tjue år. Man har ingen garanti, bortsett fra hvis du kjøper et kliss nytt, men den bortfaller ganske sikkert også hvis du har laget hull og satt i ølkraner. Som regel (nesten uten unntak) virker de i mange år. Finn det mest ålreite på FINN, går sikkert helt fint i lange tider!
 
Jeg ga 1000 for mitt, et tålelig nytt hel kjøl på 215 cm. Etter å ha fjernet hyllene i døra og forsterket hyllene har jeg plass til 6 stk. corneliusfat. Har forløpig bare montert
1 tappekran men det kommer flere etter hvert. Dette  har vært en god investering, har bestandig kald pils  ;D ;D
 
Jon S skrev:
Jeg ga 1000 for mitt, et tålelig nytt hel kjøl på 215 cm. Etter å ha fjernet hyllene i døra og forsterket hyllene har jeg plass til 6 stk. Corneliusfat. Har forløpig bare montert
1 tappekran men det kommer flere etter hvert. Dette  har vært en god investering, har bestandig kald pils  ;D ;D

navn og nummer på skapet ??
 
Torga skrev:
Jon S skrev:
Jeg ga 1000 for mitt, et tålelig nytt hel kjøl på 215 cm. Etter å ha fjernet hyllene i døra og forsterket hyllene har jeg plass til 6 stk. Corneliusfat. Har forløpig bare montert
1 tappekran men det kommer flere etter hvert. Dette  har vært en god investering, har bestandig kald pils  ;D ;D

Skapet er Siemens, nummer vet jeg ikke fordi skapet må draes frem med snuopersjon...

navn og nummer på skapet ??
 
Boks er ikke dumt!

Noen som har erfaring med å borre hull til gass-slanger på en fryseboks? Øl-slangene blir opp gjennom lokket..
 
mojo skrev:
Noen som har erfaring med å borre hull til gass-slanger på en fryseboks? Øl-slangene blir opp gjennom lokket..

Kanskje det er plass til gassflasken inne i boksen? Ellers så kan du kanskje lage en slags krage mellom lokk og boks, slik som Joques her på forumet har, for å unngå å borre gjennom kjøledelen.
 
Erik1984 skrev:
Bjarte H skrev:
Erik1984 skrev:
Fryser ser fint ut, men er det ikke litt stress å få fatene oppi osv?

Du kan kjøpe et fryseskap i samme størrelse

Joda :) Jeg tenkte mest på at det er tungt å løfte fatene oppi og litt klønete med tilkoblinger osv :)

I et lite fryseskap løfter du fatene ca. 15 cm før du sklir dem inn. Lite plass til slanger er en annen sak. Boks er nok best :)
 
Noken som har erfaring med å bore i gjennom nye skap? Skal ha tappetårn på toppen av skapet.

Tenkte på dette kjøleskapet spesielt. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjol-frys/kjoleskap/CFL195E/candy-kjoleskap
 
Hvis det ikke er så farlig med lyden kan du jo vurdere en liten fryseboks/skap. Da får du plass til 4 fat, det får du vel ikke i dette skapet :)
 
Tror det blir kjølseskap i første omgang. Har kun utstyr til å koble opp to kraner og har bare to fat ennå.
Men tror du det går greit å bore gjennom toppen på dette skapet?
Og tror du dimensjonene på det skapet er ok?
 
Har fått tak i en eldre modell av dette kjøleskapet fra kjente gratis (de bytter fordi grønnsaksdelen har en tendens til å fryse grønnsakene) http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjol-frys/kombiskap/KGV36V03/bosch-kombiskap

Men som dere ser er det et kombiskap med frysedel nederst, kan det likevel fungere? Ser jo at det blir ganske slitsomt å løfte opp 19l flasker...

Hva med frysedelen, kan den også kanskje benyttes om jeg bruker ekstern termostat?

Inntil videre vil det bli brukt til øl på flasker, har enda ikke investert i "Corny".
 
Skapet har en kompressor, som så fryser ene delen, og kjøler andre delen, men tror ikke det er to sløyfer som er separate, og det er vel bare en termostat, i kjøleskapet, ikke fryseren?

Jeg hadde et slik skap for en tid tilbake, og det hadde bare en termostat, kjølinga på det røyk, og da sluttet også fryseren å fungere.
Men kan du justere skapet så du får noenlunde fornuftig temperatur i kjøledelen så har du jo en humlefryser om ikke annet :)
Samt at du kan fryse ølglassene til sommerpilsen :=)
 
Bruker denne tråden til et spørsmål jeg har angående kjøleskap og kegerator, så jeg slipper å lage ny tråd.

Har kjøpt meg et lite kjøleskap som skal brukes til kegerator, og har derfor et par spørsmål(minst), da jeg gikk på en smell sist jeg skulle borre i kjøleskap  :bank2:

Er det slik å forstå at de fleste eldre kjøleskap er trygge å borre i, jeg skal ha tappetårn, og så vidt jeg vet så ligger det vel neppe noen kjøling på toppen av skapet?

Rimelig sikker på at skapet er såpass gammelt at det ikke er gasskjøling i det.
 
Ole Bråten skrev:
Bruker denne tråden til et spørsmål jeg har angående kjøleskap og kegerator, så jeg slipper å lage ny tråd.

Har kjøpt meg et lite kjøleskap som skal brukes til kegerator, og har derfor et par spørsmål(minst), da jeg gikk på en smell sist jeg skulle borre i kjøleskap  :bank2:

Er det slik å forstå at de fleste eldre kjøleskap er trygge å borre i, jeg skal ha tappetårn, og så vidt jeg vet så ligger det vel neppe noen kjøling på toppen av skapet?

Rimelig sikker på at skapet er såpass gammelt at det ikke er gasskjøling i det.

Du kan sjekke hvor kjølerør går ved å sette det på maks kulde, la det stå en god stund og så lukke opp døren. Se etter kondens, der det legger seg først og mest, ligger rørene.
 
Tilbake
Topp