Kjøleskap - pleier dei å tola to gjæringsspann i høgda?

Eg vil bli skapbryggjar med kjøleskap så eg får kontroll på gjæringstemperaturar. Pleier det å gå bra med to 25-literar oppå kvarandre, eller risikerer ein at noko knekk sundt? Viss det er riskikabelt med to oppå kvarandre så kan eg like godt ha eit lite skap, tenkte eg...  Kva meiner de som er garva skapbryggjarar?
 
Ikke sett karene oppå hverandre av den enkle grunn at den som er nederst vil være eldst og dermed kreve flasking/fating først. Du må dermed fjerne den øverste for å komme til den nederste. Jeg tror heller ikke lokket vil tåle vekten fra et kar oppå seg. Har du derimot ei hylle å skille dem med, kan det gå helt fint.
 
Min erfaring er at kjøleskap tåler mye juling. Jeg har når alt er fullt 6*19l+2*9l = 132 liter stående i det ene kjøleskapet (vanlig, 120cm høyt), og det fungerer kjempefint. Stålhyllene i mine eldgamle electroluxskap tåler utrolig nok 40kg uten forsterkning. Det blir dog en ganske stor nedbøyning med så mye vekt.

Hvis du ikke stoler på hyllene i skapet, og ikke vil lage egne, kan du legge to plankebiter på tvers av toppen på det nederste gjæringskaret og sette de oppå hverandre. Som Arne nevnte er det lurt å ha det eldste øverst  :)
 
Jeg har tre 19L cornyfat, samt 20 flasker i mitt kjøleskap, og det går helt fint  :skitbra:
 
Jeg har mange flasker i kjøleskapet, og det går veldig bra :)

c147af66-6518-2c26.jpg


Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Tilbake
Topp