Kjøling og vannhastighet

Leser flere steder at ved bruk av spiralkjøler er det ikke om å gjøre at vannet går raskest mulig gjennom spiralen. Hvorfor ikke?
 
Det er mye rart som blir misforstått og senere publisert.

1. Skal man ha raskest mulig kjøling (effekt), så må man ha maksimal strømning i spiralkjøleren.

2. Skal man ha mest mulig effektivitet (dvs. bruke minst mulig kjølevann) så må man kjøle så sakte at vannet ut har samme temperatur som vørteren.

Ettersom man ønsker hurtig kjøling og kaldt vann er billig i Norge, så er det 1. som gjelder. Bor man i Australia og kaldt vann koster mye penger (og er en begrenset kilde) er det 2. som gjelder.

Man må ikke blande kjøleeffekt og kjøleeffektivitet, som er to veldig forskjellige begrep. Det blir litt som å sammenligne:
1. å kjøre bil fortest mulig mellom A og B
2. å kjøre mest mulig drivstofføkonomisk mellom A og B.
 
Vi kjører på med ca halv styrke på vannkranen. Årsaken til dette er at vi kjente vannet ut fra kjøleren var varmere ved å kjøre halv styrke. Når vannet ut fra kjøler er varmere betyr det at kjølevannet har "tatt med seg" mere varme på vei igjennom kjølespiralen.
 
Tatt med seg??? :rolleyes:
Les dette igjen:
1. Skal man ha raskest mulig kjøling (effekt), så må man ha maksimal strømning i spiralkjøleren.
 
Mitt innlegg ovenfor går rett på konklusjon. Det er mange "nivå" man kan forklare dette på og det kan fort bli komplekst. Ettersom dette ikke er rett forum til å utdype termodynamikk i, kan jeg prøve en forenklet versjon.

Anta at dette stemmer:
1) Kontaktflaten mellom væskene er konstant i kjøleren pga geometrien av kjøler endrer seg ikke,
2) Jo høyere temperaturforskjell det er mellom væskene (innside og utside av kjølerør) jo mer varme går fra vørter til vann ledet via metallet (rørveggen) i kjøleren,
3) Høyere strømningshastighet medfører at det er kaldere vann i kjøleren til enhver tid (det blir ikke varmet opp så mye i antall grader).

Når dere kjenner varmere vann på utløpet betyr det at vannet er blitt oppvarmet mer ved lavere strømningshastighet. Dermed blir det mindre temperaturforskjell mellom vann og vørter som medfører mindre varmeovergang via metallet. Igjen betyr dette mindre "kjøle-effekt" og mer tidsforbruk for å senke temperaturen i vørteren. Kort sagt så øker dere temperaturen i en mindre mengde vann mer med å strupe, mot å øke temperaturen mindre i en større mengde vann om dere åpner kranen 100%.
 
@Øyvind G i din redegjørelse vurderer du temperatur uten å ta hensyn til vannmengde. Full strømning i kjølespiral gir størst temperaturdifferanse mellom vørter og spiral og gir raskest kjøling.
 
Vi kjører på med ca halv styrke på vannkranen. Årsaken til dette er at vi kjente vannet ut fra kjøleren var varmere ved å kjøre halv styrke. Når vannet ut fra kjøler er varmere betyr det at kjølevannet har "tatt med seg" mere varme på vei igjennom kjølespiralen.
Da har dere misforstått totalt. Du kan ikke kjenne at kjølevannet har tatt med seg varme. Det du føler på er temperaturen. For å kunne finne hvor mye varme som blir tatt med må du ta med både antall liter og temperaturen på dette. Konklusjonen er at du får bedre kjøling med høy hastighet på vannet. Temperaturen blir selvfølgelig lavere, men større mengde vann gjør at du totalt sett får fjernet mer varme, enn med lav hastighet.
 
Tilbake
Topp