Kjøling problem

Hei, jeg har en hjemmelaget kjøler, laget af tynde kobberrør. Den kan ikke kjøle vørteren på under 45 min, det er ca. 25 -27 liter.

Kan jeg med fordel begynde at flytte vørteren over i gjæringskaret ved 30-40 grader? eller vil dette give for mye luft i?
 
45 minutter var veldig lenge. Rører du i vørteren underveis? Hvis ikke vil du se at det i så fall vil gi deg betydelig kortere tid.
 
45 minutter var veldig lenge. Rører du i vørteren underveis? Hvis ikke vil du se at det i så fall vil gi deg betydelig kortere tid.
+1
Du trenger jo mer O2 egentlig enn du klarer å splasje inn, særlig ved varm vørter. Kjøl ned ved å lage sirkulasjon (manuelt el. med pumpe) under nedkjølingen, evt. vipp el. rør litt på kjølespiralen underveis. Jeg har og hjemmelaget spiral av kopperrør fra Biltema, og kjøler ned 25 liter på ca. 20 min. Kjøl ales ned til 17-18 grader, pitch gjær, og pisk inn luft (el tilsett ren O2).
 
Oksygen i øl er bare farlig etter endt gjæring.
Er ikkje alle som er enige med deg der. Oxyge i varm vørter er også nokre som meiner er eit problem. Eg skal ikkje påstå at det er so, men oss forsøker å holde inn pisking av oxyge på eit lavt nivå I varm vørter

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Er ikkje alle som er enige med deg der. Oxyge i varm vørter er også nokre som meiner er eit problem. Eg skal ikkje påstå at det er so, men oss forsøker å holde inn pisking av oxyge på eit lavt nivå I varm vørter

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
Dette var interessant, har ikke hørt el lest dette før. Hvilken skade skulle evt. lufting (f.eks whirlpool) av varm vørter gi? Usmaker? Er det også ikke slik at varm vørter klarer dårlig å holde på oksygen?
 
Dette var interessant, har ikke hørt el lest dette før. Hvilken skade skulle evt. lufting (f.eks whirlpool) av varm vørter gi? Usmaker? Er det også ikke slik at varm vørter klarer dårlig å holde på oksygen?
Det er vel ikkje å holde på oxyge som er problemet men oxydering som er problemet. Men det er mulig det er «urban legend»:cool:

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Takk for linken, interessant. Tolker dette dithen at dette med lufting av varm vørter er ikke noe vi bør bekymre oss over, spesielt ikke for øl som konsumeres innen rimelig tid. Hva de evt. langsiktige konsekvensene er synes litt uklart, men da flere av de mest anerkjente forfattere og bryggere mener man bør unngå oksygenering av varm (>27°C) vørter, er det sikkert noe i det.
 
For kjølingen sin del snakkes det ikke om splashing. Kun bevegelse av vørteren for å få den varme delen av den i kontakt med den kalde kjøleren. Dette gir ikke økt oksydering.
 
For kjølingen sin del snakkes det ikke om splashing. Kun bevegelse av vørteren for å få den varme delen av den i kontakt med den kalde kjøleren. Dette gir ikke økt oksydering.
Når jeg setter en starter gir dette oksygenering, men det har kanskje med temp å gjøre
 
Tilbake
Topp