Kjøling

For å punktere diskusjonen litt :), så leste jeg et sted om at engangs ørepropper er perfekte å rense innsiden på motstrømskjølere, men da med vanntrykk og ikke luft.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Det er pussige greier men ørevoks er bedre, tror ikke det er giftig, men det høres helt for J... ut
men det må være bedre enn irr, kanskje det blir årets PF?

Ja jeg vet det. Men 1/2" fikk han ikke til. @protto derimot, mistenker jeg har laget slik til seg selv.
Så hvis jeg kunne lokket han på ett eller annet vis til å lage noe passende til 100 liters vvb kokeri hadde jeg gjort det godt.

Ja jeg vet det. Men 1/2" fikk han ikke til. @protto derimot, mistenker jeg har laget slik til seg selv.
Så hvis jeg kunne lokket han på ett eller annet vis til å lage noe passende til 100 liters vvb kokeri hadde jeg gjort det godt.

Ja eg har eit valseverk som kan ta 1/2" rustfritt ned til 12-14cm ytterdiameter på spiralen. Men det er for å få spiralen nedi ein kompakt-HERMS-beholdar. Skulle eg hatt vanleg spiralkjølar hadde eg handla ferdig hjå nybrewsupply.com. Det er der eg har kjøpt råvare til HERMSen min.

Angåande kopar så ville eg støtta meg til Palmer (How to brew...). Så lenge det er fritt for verdigris er det ok til brygging men ikkje gjæring. Den synkande pH i ølet under gjæringen kan løyse opp for mykje kopar og bør dermed unngåast. Det er diskutert opp og ned i mente på forumet opp gjennom åra. Berre å søke...

Tilbake
Topp