Kjøp av malt (og annet) på nettet

Hei

Skal igang med en Leffe-klone og trenger å skaffe til veie en par maltsorter som jeg ikke kan finne i de norske nettshoppene. Disse er Caraamber og Melanoidin. I tillegg til disse skal jeg ha humlesortene  Styrian Goldings 5.5%AA og Saaz 3.5%, men kun i så små mengder at de norske nettstedene (som jeg har funnet da) som fører disse selger alt for store kvanta pr bestilling.

Er det noen som vet om gode nettshopper i f.eks. Sverige, Danmark eller andre steder i Europa hvor jeg kan få tak i nevnte malttyper (og kanskje lar meg bestille mindre mengder humle (20-50 grm)?

De har melanoidin på Petit. CaraAmber skal, etter det jeg har googlet meg frem til, være temmelig likt Biscuit malt (skjønt, den er ikke noen cara-malt), som de også har på Petit.

[edit:] Jeg ser at CaraAmber heller ikke er noen cara-malt, men bare Weyermans merkenavn for biscuit.

For å si det veldig enkelt er det hvor mye bitterhet som er i de.
Jo høyere % jo mer bitterhet har de.

AA står for "alpha acid", på norsk alfasyre. Prosenttallet angir hvor mye av humlen (i vekt) som er alfasyre. Under kokingen av vørteren blir deler av denne syren omgjort til det som kalles "iso-alfasyre", og det er dette som gir bitterhet i øl. Normalt klarer man bare å utnytte 20-35 % av alfasyren i humlen.

Flott - takker!
Når det er oppgitt en gitt prosentandel i en oppskrift. Er det viktig å kjøpe med samme prosentnivå da? Utgjør det stor forskjell på brygget? F.eks hvis det er oppgitt 5.5% i oppskriften, og en får tak i kun 6.5% el.l.

Hvis du kun får tak i humle med annet alfasyreinnhold så regner du bare om mtp mengde humle som skal i brygget. Jeg tviler på at man merker noe forskjell.

RobertO skrev:
Hei

Skal igang med en Leffe-klone og trenger å skaffe til veie en par maltsorter som jeg ikke kan finne i de norske nettshoppene. Disse er Caraamber og Melanoidin. I tillegg til disse skal jeg ha humlesortene  Styrian Goldings 5.5%AA og Saaz 3.5%, men kun i så små mengder at de norske nettstedene (som jeg har funnet da) som fører disse selger alt for store kvanta pr bestilling.

Er det noen som vet om gode nettshopper i f.eks. Sverige, Danmark eller andre steder i Europa hvor jeg kan få tak i nevnte malttyper (og kanskje lar meg bestille mindre mengder humle (20-50 grm)?

Hvis du mener Leffe Blonde: Jeg laget et brygg på kun pilsnermalt, og Whitelabs' Witbier-gjær. (er usikker på hvilken humle jeg brukte, men tror det var Northern Brewer bitter, og EKG som smakshumle!)
Denne ble veldig lik Leffe Blonde. Drakk de side om side, og mener Leffe Blonde hadde en mere "honningsmak".

RobertO skrev:
Flott - takker!
Når det er oppgitt en gitt prosentandel i en oppskrift. Er det viktig å kjøpe med samme prosentnivå da? Utgjør det stor forskjell på brygget? F.eks hvis det er oppgitt 5.5% i oppskriften, og en får tak i kun 6.5% el.l.

I dette tilfellet blir vel regnestykket noe slikt: (Vekt av humle i oppskriften x 5,5)/6,5 = mengden man skal anvende

Dette kan i teorien ha betydning, men bare hvis forskjellen i AA-innhold er svært stor. Humle som brukes til bitterhet gir også noe aroma i det ferdige ølet. Om man bruker en mye mindre mengde enn det som er forutsatt, pga. høyere AA-innhold i den humlen man faktisk har, vil aromabildet i ølet bli dempet. Men i praksis har slike ting ikke så mye å si. Da er det viktigere å bruke rett mengde i forhold til det faktiske AA-innholdet.

Tilbake
Topp