Om du ikke ønsker å modifisere noe så ville jeg gått for en annen løsning. Første all grain-bryggeriet mitt basert på bøtte-i-bøtte-meskekar isolert med liggeunderlag/tepper + kokekjele på en kervel kokeplate ga meg en enklere prosess og mer forutsigbarhet på mesketemp enn BB30 gjorde på det ene brygget jeg har gjort på den (har ennå ikke fått modifisert ferdig, så avventer videre brygging til da). Isolerer man Beer Brew 30 så blir det vel mer forutsigbarhet der også, men bør kanskje slå den av også for at ikke termostaten slår seg på i tide og utide, og da kunne man like godt brukt bøtte-i-bøtte-opplegget til en mye rimeligere penge. Syntes egentlig ikke det var noe gøy å brygge med BB30 første gangen da jeg følte jeg hadde så lite kontroll på temperaturene, og var vanskelig å se hvordan jeg kunne kompensere for disse svakhetene ved erfaring. Men når jeg får PID og pumpe på plass, da satser jeg på at bryggedagen blir betraktelig lettere og artigere enn før
Men med modifikasjoner blir det med en gang et litt mer kostbart prosjekt, dog fortsatt langt under Speidel-pris.
Hvordan BB30 v2.0 blir veit man enda ikke, bortsett fra tykkere bunn og flere valg når det kommer til effekt. Om de greier å finne en nøyaktig nok termostat, varmeelement med riktig effekt for å holde mesken på ønsket temperatur + pumpeløsning, så kan det jo være at det går greit. Men har vel egentlig mista troa på termostat til slikt bruk.
Vil også få skyte inn at jeg ikke hadde noen planer om å modifisere da jeg kjøpte min BB30, bortsett fra med pumpe, da jeg heller ikke hadde så mye kunnskap eller ønske om å mekke med slikt. Men blei litt gira da jeg så at det ikke var så vanskelig å få til likevel. Dukker nok opp ein tråd her om ikke så lenge med veiledninger til modifiseringer (jeg har i alle fall tenkt å vise hvordan jeg har gjort det når jeg er ferdig). Inntil da er det mye bra i Erfaringer med BB30-tråden. Ellers finnes det en del info om PID og slikt rundt omkring på forumet, men kan fort bli litt kaotisk (har nettopp vært gjennom det sjøl...). Er mange som har mer peiling på hvordan elektronikken fungerer enn meg her, men har et greit overblikk over det viktigste nå, så om du skulle lure på noe er det bare å spørre.
Men skjønner om overgangen fra ekstrakt til all grain er nok for deg for øyeblikket