Kjøpe monster mill

Putre

Norbrygg-medlem
Lurer på å kjøpe en monster mill,  men klarer ikke å bestemme meg for hvilken.  Noen som har noen gode argumenter for å kjøpe med 2 eller 3 valser?  Versjon 2.0 eller ikke?
Pris er ikke avgjørende,  men  vil ikke kaste bort masse penger på å kjøpe den dyreste om en av de rimeligere gjør samme jobben.  Brygger som regel 25 liters batcher,  så er ikke avhengig av enorm kapasitet. 

Har malt 50 kilo på en mm2v2 uten feilslag. Kommer aldri til å kjøpe noe annet. Bruker drill med lavgir.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Har malt mange hundre kilo malt på min mm3 2.0 og velidig fornøyd, litt mer plunder for å få den til å gå skikkelig ,men  mener den maler litt finere enn 2 valser. Går du for 2 valser gå for 2.0:)

Hvis du nå går for den med 3 valser (slik vi gjorde), begynn for all del ikke å justere ivrig fram og tilbake for å sjekke hvordan den nye dingsen din virker (slik vi gjorde) i den tro at det er lett å finne tilbake til den anbefalte fabrikkinnstilte avstanden igjen (selv med føleblad eller hva det nå heter). Hvis du leser på Monster Mill sine sider vil denne informasjonen forsåvidt også stå der, men hvem leser vel bruksanvisningen før det oppstår et problem!?  :)

Det virker ikke helt som at den tredje valsen veier opp for ulempene den medfører for en vanlig hjemmebrygger (iallefall under 1hl i volum). Tre valser gjør den mye tyngre, vanskeligere å stille inn, dyrere og krever mye mer drivkraft.

I tillegg så er det ikke særlig godt dokumentert at den kverner så mye bedre (dvs. river skallene mindre i stykker) enn en mølle med 2 valser at det gir en nevneverdig forskjell for bryggeprosessen eller sluttproduktet.

Jeg tror faktisk at jeg hadde kjøpt en maltmølle av beste kvalitet med to valser, gjerne i rustfritt stål, og med stor diameter. Resten av pengene kan du bruke på andre nødvendige ting, feks. magnetrører med kolbe hvis du ikke har det :)

Mange som snakker mye om alle ulempene med tre valser. Jeg har ikke egentlig funnet dem ennå... Synes det gikk raskt å finne ut av innstillingene, og med bøy på følekniven var det ikke så vanskelig å måle. Har ikke hatt problemer med at valsene ikke trekker heller. Men når det er sagt, er det ikke egentlig noen tungtveiende grunner for å kjøpe tre valser i stedet for to. Jeg mener skallene bevares litt bedre på MM3-mølla i forhold til Crankandstein A2-en jeg hadde før, men forskjellene er små og betydningsløse.

Gahr skrev:
Mange som snakker mye om alle ulempene med tre valser. Jeg har ikke egentlig funnet dem ennå... Synes det gikk raskt å finne ut av innstillingene, og med bøy på følekniven var det ikke så vanskelig å måle. Har ikke hatt problemer med at valsene ikke trekker heller. Men når det er sagt, er det ikke egentlig noen tungtveiende grunner for å kjøpe tre valser i stedet for to. Jeg mener skallene bevares litt bedre på MM3-mølla i forhold til Crankandstein A2-en jeg hadde før, men forskjellene er små og betydningsløse.

+1
Særlig når Coronaen var god nok da, men mye mer tidkrevende.
Men jeg angrer ikke.

He he, mente ikke å disse mølla vår! Jeg kan raskt legge til at mølla med 3 valser har fungert som en drøm etter at vi fant riktig avtand og ikke minst teknikken for å få den til å "ta" kornet. Og etter at vi justerte den selvbygde trakta. Det var mye styr, men det meste var selvforskyldt. Nå når den først kverner så kverner den herfra til evigheten, eller til batteriet i drillen sier stopp:)

Ole Mørkved skrev:
Gahr skrev:
Mange som snakker mye om alle ulempene med tre valser. Jeg har ikke egentlig funnet dem ennå...

Jeg har nok en liten mistanke om at det var noen spøkefugler ute der i det du sikter til :)

Hehe, joda.:) Men uten å bøye følekniven er det vanskelig å måle avstanden mellom valsene.

Oddvar Demmo skrev:
+1
Særlig når Coronaen var god nok da, men mye mer tidkrevende.
Men jeg angrer ikke.

Hvor lang tid bruker man på 5kg malt med en ikke modifisert(håndkraft) Corona da? Har en liggende, men har foreløpig kjøpt ferdigknust malt.

Ja, jeg har ikke prøvd uten maskin, tror jeg da satte av en halvtime til 15 kilo, det blir jo 10 min/5 kilo. men med maaskin kan man øke på enda mer som du ikke kan med håndmakt.

10 min på 5 kilo er muligens tiden med corronamølle.
med en tovalsers mølle ala crancandstein eller monstermill er man nede i et par tre minutter med drill/motor.
Den saktegående saken jeg har nå bruker nok 3-4 minutter på 5 kilo, men da kan man dumpe all malten nedi, starte den og gjøre andre ting mens den driver på :)

Tilbake
Topp