Kjøpsguide for tappeanlegg?

Jeg har til nå brukt picnickraner på fatene mine, men tenker på å oppgradere med kraner på utsida av kjøleskapsdøra. Muligheten er nærmest som en skog, og jeg lurer på om noen har gode råd til en handleliste og butikker.  :attevar:

Jeg har kjøleskap der det akkurat nå er plass til to corneliusfat og CO2. Kan hive ut CO2-tanken og få plass til tre fat. Har ikke noe fordelingssystem for CO2, men flytter koblingen fra fat til fat, alt ettersom hva som skal tappes. Klønete, javisst!

Kraner er nok billigst å kjøpe på nett fra utland, jeg kjøpte min fra Ola B og den har fungert greit.
Er montert på sommerskapet som står ute, og her ser du dugget på krana en varm sommerdag.. :biersmile:

Vedlegg

• 20100207_188.JPG
    20100207_188.JPG
    566,1 KB · Sett: 312
Hvor tykke er dørene egentlig?, la akkurat til en 3" gjennomføring på en handleliste her, men jeg burde kanskje kjøpe 4"?

blablabla..  :)

Altså, jeg har ikke tatt høl på ei dør enda, men det går vel bort litt i monteringen på begge sider også vel?
Ingen som informerer om lengden er målt fra ytterpunkt til ytterpunkt eller om det er bare gjengene..

neslekkim skrev:
Altså, jeg har ikke tatt høl på ei dør enda, men det går vel bort litt i monteringen på begge sider også vel?
Ingen som informerer om lengden er målt fra ytterpunkt til ytterpunkt eller om det er bare gjengene..
min er 4inch, gjengene på den er 8cm, full lengde er 11cm
slangenippel tar 0,5cm
og mutter tar 0,5cm
plastskiven sitter på utsiden av skapet, og dekker frem til gjengene begynner

neslekkim skrev:
Hvor tykke er dørene egentlig?, la akkurat til en 3" gjennomføring på en handleliste her, men jeg burde kanskje kjøpe 4"?

Ville nok gått for en 4" , jeg måtte til med en Reodorløsning for å få på min siden døra var tykkere enn jeg hadde regnet med.

tomv skrev:
neslekkim skrev:
slangenippel tar 0,5cm
og mutter tar 0,5cm

WOW, så jeg har bare 8cm gjenger?, godt å vite, byttet til 4" istedet.. poenget er jo å ikke ha massive rør stikkende inn i skapet, men greit å vite at niplene og muttra etc stikker av med lengden.

Takker for detaljer:)

neslekkim skrev:
tomv skrev:
neslekkim skrev:
slangenippel tar 0,5cm
og mutter tar 0,5cm

WOW, så jeg har bare 8cm gjenger?, godt å vite, byttet til 4" istedet.. poenget er jo å ikke ha massive rør stikkende inn i skapet, men greit å vite at niplene og muttra etc stikker av med lengden.

Takker for detaljer:)

Hva bestiller du hvorfra ?
må selv finne nye tappekraner.

Jeg bestilte et takras med utstyr fra Kegkits.com nå, (samt plaget livet av Tom Hargrave samtidig)
Han hadde bare en Perlick inne nå, men ser at KegWorks og CHI har de også da.

Kjøpte meg Oetiker klammer og tang (syntes slike ser penere ut enn disse skru-slangeklemmene :D), også har de laget seg en kul magnetrører:
http://www.towercooler.com/index.php?option=com_content&view=article&id=65&Itemid=80 masse slanger, oringer ogsåvidere.. blir nok mat for tollvesenet dette gitt :)

GAH!!!, etter at jeg har fyrt avgårde ordren så ser jeg at nå har han 6 stykker Perlick liggende.. damn.. :), han sier at folk går inne og lager seg handlekurver, og stikker av, og løsnignen frigir ikke varene selv så han må inn å rydde.
Vel, greit at det var bare en når jeg bestilte, for det ble dyrt nok egentlig.
Nå tørr jeg iallefall ikke å regne sammen hva jeg har brukt på ølutstyr... kunne jo ha kjøpt endel paller med øl iallefall.. jaja..

Godt å vite, ser de hadde ikke Perlick,men jeg kjøpte endel annet stash der tidligere, men forsøkte å holde meg under tollgrensa. Greit å vite om hvem som er "snille" :)

Man skal ikke se bort ifra at det blir en Perlic etterhvert :jaha:. men tenkte å prøve ut den jeg har nå litt lenger. Jeg må bytte slange, er ikke noe god smak på biltemas trykkluftslange :cheeky:

Har du brukt trykkluftslange til øl? :)
Jeg kjøpte en slik flexitap med skumdemp fra Petit, fungerer kjempebra, men vil begynne å kjøpe litt dikkedarier ifall jeg borer høl på kjøleskapdøra endag.

nordtvedt skrev:
Man skal ikke se bort ifra at det blir en Perlic etterhvert :jaha:. men tenkte å prøve ut den jeg har nå litt lenger. Jeg må bytte slange, er ikke noe god smak på biltemas trykkluftslange :cheeky:

Huffda. Jeg har tappet meg hvertfall noen titalls liter øl fra en slik slange uten å merke noe. Var det noe som kom etterhvert, eller var det der hele tida? Hva slags slange bruker du nå?

Men er ikke disse trykkluftslangene litt vel tykke til å tappe øl fra?, tenker på skumming og slikt?

Jeg bruker 4mm slange. Har sålagt brukt 2,5 meter slange på den ene krana jeg har montert. Den skummer ikke - med mindre slangen har ligget utenfor kjøleskapet/fryseren en stund. Da skummer det fælt. Har foreløpig ikke merket noen usmak...

Tilbake
Topp