Klarning på flaske

Beklager om dette blir en dobbel tråd, søkte på forumet, men fant få refleksjoner rundt det (mest om filtrering o.l.)

Tappet ølet på flasker i går etter 10 dager primær/sekundær gjæring, FG nede i 1.004 (fra 1.040)
Brukt American Ale yeast, som nok flokkulerer lite, men var overasket over hvor grumsete det fortsatt var.
Det smakte ok, litt tynn smak kanskje, og mye mindre humle enn jeg hadde trodd (skulle blitt en super-bitter IPA).

Kan jeg ha fått kontaminasjon?
Vil ølet klarne på flaske?
Var litt brå når jeg tilsatte skyllevann i mesken, kan det være grunnen til grums (og ikke gjær)?
 
Gratulerer med årets beste brukernavn!

Du har hatt en veldig høy utgjæring (90%), noe som kan tyde på infeksjon, men hvis den smakte ok så får man stole på at alt er bra. Ikke så merkelig at den smaker tynt når FG er 1.004.

Kan du ha virvlet opp grums når du flyttet på dunken i forbindelse med flasking?

Både ølgjær og annet grums vil synke til bunns etterhvert. La det stå i romtemperatur til du har fått kullsyre, og sett det deretter så kaldt som mulig. Dette vil hjelpe med utfelling og i tilegg vil det dempe en evt. infeksjon.
 
Tilbake
Topp