Åpning av 1,5l flaske hjemmebrygg

Hadde en lur ide :idea: da jeg skulle åpne kveldens 1,5 liter(kola) flaske med hjemmebrygg. For å ikke få rørt opp gjæren ved helling tenkte jeg å bruke hevert ned til ølglasset. Åpner skrukorken forsiktig setter flaska opp på en hylle tar en tynn plastslange og stikker den 5 cm. ned i flaska og skal til å suge ,men umiddelbart begynner en rekke små CO2 bomber å gå av i ølen og gjær og grums stiger opp og blandes til en skikkelig gjørme :noway:  Hva skjedde!? (annet en at jeg tabbet meg ut) Jeg hadde skylt gjennom heverten med vann først så den var fuktig, var det vann ølet reagerte med eller var det bevegelsen fra heverten. Ølet ble karbonisert med 5 stk sukkerbiter i hver flaske, og virker å ha passe kullsyre.
 
Feilen er nok heller å stikke heverten ned i flaska. Vil tru det var rundt heverten det byrja og danne seg større og større co2-bobler?
 
Flask ølet på ein flaskestørelse du eller dine drikk opp . Det er nok det beste trikset
Så slepp ein noke triks med å sjekke opp

Sent from my HTC One X+ using Tapatalk
 
Takk for svar! Dette var tredje flaska av brygget. Første flaska tok jeg en fin halvliter første kvelden skrudde på korken og fikk en OK halvliter neste kveld, helte ut 4 dl. gjærgrums. Andre flaska helte jeg over i ei mugge fikk 1,3 l øl med litt gjærsmak. Ølet har bare stått 10 dager kaldt etter ferdig karbonering , håper det blir lettere å helle av den etter hvert. Synes 1,5l er passe flaskestørrelse og har ekstremt god tilgang på dem da jeg har ungdom i huset.
 
Litt ugunstig meg gjennomsiktige flasker. Øl tåler veldig dårlig lys. Derfor brune flasker.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
 
Kjøl ned ølet så langt du greier uten å få is i det. co2 holder seg bedre i væskeform jo kaldere det er.
 
arefsahl skrev:
Litt ugunstig meg gjennomsiktige flasker. Øl tåler veldig dårlig lys. Derfor brune flasker.
Er ikkje verre enn at det lagrast mørkt. Det beste med plastflasker er at du ikkje finn kjølerommet fuktig og fullt av glasskår.
 
Har hatt problemer med de neste flaskene også, gjæren løsner fra bunnen og blandes ganske raskt i flaska. Veide sukkerbitene og fant ut de veide 2.1g pr stk. Dvs. jeg har hatt i 7g pr. liter. Neste brygg har jeg redusert til fire sukkerbiter, altså 5,6g pr. liter. Håper det løser problemet.
 
Mine sukkerbiter holdt gode 150 grader da jeg tok de ut av stekeovnen så de var nok sterile. Kommer nok aldri til å gidde å flaske i mindre flasker enn 1,5l ,da blir det nok heller å begynne med fat.
 
Dersom problemet skyldes overkarbonert øl så kan du jo bare åpne korken på gjenværende flasker og slippe ut trykk noen ganger.
 
Takk for det rådet Beant ,slapp ut litt trykk en tre fire ganger på flaskene, og nå tre uker senere er alt vel! Smaker mye bedre nå også. :)
 
Nja... De første flaskene smakte bra, men når de ble overkarbonisert fikk det en usmak. Klarer ikke å beskrive usmaken, som virker å være nesten borte nå.
 
IngarS skrev:
Nja... De første flaskene smakte bra, men når de ble overkarbonisert fikk det en usmak. Klarer ikke å beskrive usmaken, som virker å være nesten borte nå.

Jeg synes at man får en skarp metallisk smak når ølet er overkarbonert.
 
Flasker en god del lys ale på 1,5liters Farris-flasker, ypperlig til "grillfest"-øl og den slags.

Ved servering bruker jeg disse muggene fra IKEA;

impuls-mugge-med-lokk__45020_PE140764_S4.jpg



"Småøl" flaskes på 0,5l Farris; Juleølet får glassflasker:)
 
Tilbake
Topp