Knuste selv, lav effektivitet

Aasberg

Norbrygg-medlem
Har kjøpt monstermill mm2 og brygget idag for første gang med malt jeg hadde knust selv. Brygger biab så fikk anbefalt 1.2mm mellom valsene. Effektiviteten har alltid vært mellom 78-85, men nå var den nede i lusne 63%. Dette var et øl med 12% rugmalt, og etter knusing synes jeg det så ut til at det fremdeles var mange uknuste korn. Så hvor stor åpning mellom valsene burde jeg ha? Eller er det noe annet jeg gjør galt?

Rug krever noe finere crush enn masemalt iallefall. Prøv deg litt fram med ny mølle. Sjekk mesken din - var det mye hele korn?

Har selv mm2 og knuser med 1,3mm. Selv om en del korn ser hele ut så er de knekt. Knuste også rug på samme innstilling og synes det ble bra. Jevnt utbytte på speidelen på ca 78%

Rug krever noe finere crush enn masemalt iallefall. Prøv deg litt fram med ny mølle. Sjekk mesken din - var det mye hele korn?
Ja, synes det var noen hele korn. De hadde noen merker av møllen dog. Mrn det har vel ikke bare med åpningen å gjøre, farten på drillen har vel litt å si å? Høyere fart knuser finere?

Optimal avstand er avhengig fra oppsett til oppsett, og hva man skal kverne. Hastigheten tror jeg er ca 200rpm. Hvis jeg ikke husker feil så står det at 2-300 rpm på min mm3-2 er helt innenfor.

Jeg kjører batteridrillen full fart på første gear. Det går ganske sent egentlig. Men synes jeg får grei knusing da. Da kjenner en også i håndtaket på maskinen at mølla jobber. Det napper og drar litt. Kjører en fortere blir det mer støv og ikke så bra synes jeg. MM3 på 1,4mm, BB30.

Typed with thumbs.

Ikke så lett uten utstyr. Kanskje lettere å "se"/ha et forhold til, tre omdreininger pr sek, som jo er 180rpm. Det er ikke fort skjønner du..

Typed with thumbs.

Min snurrer i 241RPM uten last, og det ser ikke fryktelig fort ut.

Kanskje du kan feste en hyssing rundt chucken eller noe, snurre og måle?

Ja, får prøve meg fram. Eventuelt filme 6 sekunder, kjøre det i slow motion, rekne runder og gange det med 10☺

Tilbake
Topp