Kobber til "Immersion Chiller"

Hei,

Det har sikkert blitt nevnt tidligere, men hvor kan jeg få tak i litt mengder kobberrør gode for å lage kjølere med? Biltema har bare bremserør og ferdige lengder i harde kobberør.
Bremserørene er bare 5mm, og det er vel for lite?

Tips betales med god karma!
 
De mykglødete og isolerte 5 meters lengdene til Biltema funker fint i mitt oppsett med 34 liters kjele :)
Har du sett på de også? Og ikke bare de rette rørene?

Kjøler ned til gjæringstemp på under halvtimen.
 
på Biltema har de også drivstoffrør på 8 mm.
disse fåes i 5 og 10 meters lengder.
De klarer seg til kjøling.
Jeg brukte tidligere en på 5 meter, og det fungerte det med litt røring i tillegg.
Jeg har nå kjøpt en 10 metersrull, og skal ta den i bruk når jeg får tid til å lodde på stussene på den.
Så får vi se hvor mye raskere den er.... ;D
 
magne1972 skrev:
på Biltema har de også drivstoffrør på 8 mm.
disse fåes i 5 og 10 meters lengder.
De klarer seg til kjøling.
Jeg brukte tidligere en på 5 meter, og det fungerte det med litt røring i tillegg.
Jeg har nå kjøpt en 10 metersrull, og skal ta den i bruk når jeg får tid til å lodde på stussene på den.
Så får vi se hvor mye raskere den er.... ;D

Trenger også å lodde en gang snart.. Har du bly-fri lodd? (eller hva heter det, men i alle fall uten bly.. Sølv?)
 
Skal du lodde kobber kan du kjøpe standard loddetinn, loddetinn i dag inneholder ikke bly, som regel tinn + kobber, eventuelt andre metaller, men ikke bly.
Er bare vi gamlegutta som har en rull med blyholdig loddetinn på lur.
 
Espen Unnvik skrev:
Skal du lodde kobber kan du kjøpe standard loddetinn, loddetinn i dag inneholder ikke bly, som regel tinn + kobber, eventuelt andre metaller, men ikke bly.
Er bare vi gamlegutta som har en rull med blyholdig loddetinn på lur.
Stemmer muligens det, men jeg lodder ihvertfall med sølvlodd.
Vanlig loddetinn er ikke godkjent for næringsmiddel,
Og det tåler heller dårlig med varme. Sølvlodding er mye hardere, og tåler varme mye bedre
 
magne1972 skrev:
Espen Unnvik skrev:
Skal du lodde kobber kan du kjøpe standard loddetinn, loddetinn i dag inneholder ikke bly, som regel tinn + kobber, eventuelt andre metaller, men ikke bly.
Er bare vi gamlegutta som har en rull med blyholdig loddetinn på lur.
Stemmer muligens det, men jeg lodder ihvertfall med sølvlodd.
Vanlig loddetinn er ikke godkjent for næringsmiddel,
Og det tåler heller dårlig med varme. Sølvlodding er mye hardere, og tåler varme mye bedre
Da ringer jeg deg snart en gang!  :) Unskyld for at jeg gikk litt off-toppikk folkens  :roedme:
 
Supert med så mye respons! Jeg tror jeg har oversett de drivstoffrøra når jeg var der siste. De skal sjekkes ut. 10m med 8mm bør holde?

Men hvorfor lodde? Kan jeg ikke bare bruke slangeklemmer rett på røret?

Georg J. skrev:
De mykglødete og isolerte 5 meters lengdene til Biltema funker fint i mitt oppsett med 34 liters kjele :)
Har du sett på de også? Og ikke bare de rette rørene?

Kjøler ned til gjæringstemp på under halvtimen.

Har sett disse men ser ut som det er en del arbeid å ta av plastikken?
 
mikslen skrev:
Supert med så mye respons! Jeg tror jeg har oversett de drivstoffrøra når jeg var der siste. De skal sjekkes ut. 10m med 8mm bør holde?

Men hvorfor lodde? Kan jeg ikke bare bruke slangeklemmer rett på røret?

Georg J. skrev:
De mykglødete og isolerte 5 meters lengdene til Biltema funker fint i mitt oppsett med 34 liters kjele :)
Har du sett på de også? Og ikke bare de rette rørene?

Kjøler ned til gjæringstemp på under halvtimen.

Har sett disse men ser ut som det er en del arbeid å ta av plastikken?

Bruk slangeklemme, du vil ikke få noe særlig mere kjøling av å ha en lengere spiral. Idiellt så ville du ha brukt en spiral med større diameter, men denne er jo mye billigere.
 
Hvis man har Bauhaus i nærheten så har de 2, 3, 5 og 10-meters lengder av 10, 12 og 15mm kobberrør, uten plast utenpå.
 
magne1972 skrev:
på Biltema har de også drivstoffrør på 8 mm.
disse fåes i 5 og 10 meters lengder.
De klarer seg til kjøling.
Jeg brukte tidligere en på 5 meter, og det fungerte det med litt røring i tillegg.
Jeg har nå kjøpt en 10 metersrull, og skal ta den i bruk når jeg får tid til å lodde på stussene på den.
Så får vi se hvor mye raskere den er.... ;D
Slaglodding er da veldig overkill til dette bruket..
Jeg lodder så og si alltid kobber med vanlig lodding, det holder flere hundre grader. Langt mer enn du noen gang vil oppleve under brygging, med mindre du skal holde den over en gassflamme.
Slaglodding krever også mye mer av brenneren, siden det skal mye høyere temperatur til.

Kjøp tinn og flux hos rørleggeren, det er godkjente produkter for vannforsyning.
 
Jeg kjøpte 8 mm rør på Biltema, uten plast. Røret kom i 10 m "spiral", og var lett å bøye til rundt en kasserolle. Det ble ingen perfekt coil, men det er ikke nøye. Koblet til med slangeklemmer til nylon vannslange, men det hjalp å bruke en liten silikonslangebit som "mellomforing". Fungerer som en drøm - kjølte nettopp ned 15 L på 20 min, når jeg "hjalp til" med røring.

Det hjelper godt å ha god og tett kobling til vannkrana, for man kan oppnå mye med skikkelig vannstrøm, gjerne 3-5 L/min..
 
Tilbake
Topp