Kobber til kjølespiral

johanj

Norbrygg-medlem
Jeg leter etter kobberrør for å lage en vørtkjøler, og har fått følgende tilbud på rør uten plastkappe: 12x1 mm pris kr 35,- pr. m, 15x1 mm pris kr 45,- pr. m. Frakt og mva kommer i tillegg. Vedrørende kvalitet vet jeg bare at dette er drikkevannsrør. Jeg har ikke funnet noen rimerligere alternativer (uten å tatt høyde for forskjeller i kobberkvalitet), men ulempen er at man må kjøpe minst 50 m!

Spørsmål:
1.  Hvor mange meter bør man ha til et kokekar på 100l ?  Jeg antar man trenger flere meter av 12mm enn 15mm for å oppnå samme kjøling.

2. Som Oddvar har nevnt i tidligere tråder, er det begrenset hvor lange lengder det er vits i å ha siden kjølevannet blir for varmt, og man bør heller dele opp i flere deler med separate innløp. Finnes det noen tommelfingerregler for dette?

3 Er dette en grei pris, eller kjenner noen til rimeligere alternativer? Hvis prisen er ok, er noen interesert i å spleise?
 
Det var virkelig litt av en monster-kjøler! Men jeg ser for meg mange grå hår hvis man skulle repetere den øvelsen.

Jeg synes det høres fornuftig ut å fordele kjølespiralen i 2 separate løp, kanskje man til og med kan lage de slik at jeg kan bruke den ene i 40l kasseroll, og begge i 80-100l kokekaret. Omrøring synes å være løsningen for hurtig nedkjøling, men om pumpe eller røreverk er best/enklest vet jeg ikke.

Er det noen som vet har noen praktiske erfaringer med lengden på kjølespiralen for å unngå at man lager unødvendig lange sløyfer?
 
Skal du kjøle hundre liter bør du kanskje vurdere Blichman sin platekjøler som selges av Petit Agentur eller i Uniten for litt mindre.

Petit tar vel 2000 kroner.
 
Jeg er litt skeptisk til platekjølere, ettersom de synes å være vanskelige å holde rene, kan gå tett og at vørtern er nær kokepunktet helt til den passererplatekjøleren. Marerittet må jo være å være ferdig med koking å så går kjølere tett. Men siden jeg ikke har noen praktisk erfaring med disse er det kanskje så risikofylt som jeg frykter?
 
Hva med Morebeer sin Chinzilla convolutus motstrømskjøler? Den klarer du ikke å tette, og skal vistnok være enkel og holde ren. Den har også omtrent samme kjøleeffekt som Blichman sin platekjøler.

Jeg har platekjøler, og det har gått bra enn så lenge. Nå har jeg klart å tette den en gang jeg greide å fylle kjelen med hel humle uten humlepose. Fikk spylt den ren med motstrømsspyling.. gardenakobling fra vasken til platekjøleren. Så det finnes råd om man skulle gjøre så dumme ting ja.. Uansett er nok Chinzilla Convolutus tryggere sånn sett  :skitbra:
 
Nå skal det sies at humlepluggen kom som et skudd ut fra kjøleren, og hele veggen ble marmorert med humle  ;D
 
Har lest litt om Chinzilla convolutus motstrømskjøler, og den er jo imponerende. Bla skal man kunne bruke morebeer sine pumper på full guffe, jeg vet ikke hvilken motstand denne kjøleren gir, men hvis det tilsvarer 6 fot løftehøyde skal den levere over 3 gallon per min, mao 100 l kokende vørter på under 10 minutter rett i gjærspannet. Det høres jo veldig bra ut, men hva med sk cold-break? Et av argumentene til Jamil Zainasheff er at med kobberrørskjøler og resirkulering så blir cold break hovedsaklig igjen i kokekaret, men bruk av motstrømskjøler så blir det med i gjærspannet, og ender opp i glasset? Hvis Jamil har rett, betyr det at pils klarner mye hurtigere under lagring? Noen som har noen tanker/erfaringer rundt dette?

Jeg passer på å gjenta et tidligere spørsmål: Er det noen som vet har noen praktiske erfaringer med lengden på kjølespiralen for å unngå at man lager unødvendig lange sløyfer?
 
Tror nok ikke coldbreak er så farlig som noen tror, selv har jeg ikke fått dårlig øl av å dumpe coldbreaken i gjæringskaret. Andre sier til og med at med coldbreak så blir ølen enda bedre, cold break gir gjæren næring som den trenger. Coldbreak pakker seg godt i bunnen av gjæringskaret (etter gjæring) , og blir følgelig ikke med over i glasset.

Jeg er ikke i tvil om jeg ville ha gått for en Chinzilla Convolutus, men forstår hvorfor du vil gå for spiral. Jeg koblet sammen to spiraler (kjøpt på Claes Ohlsson) for å kjøle 50 liter i sin tid, men det gikk ikke i Convolutus fart da  ;D Tror det ble 10 mm i diameter og 2* 21 fot lengde. Så du bør gå for noe som i alle fall er dobbelt så gromt som det, og da overgår du kanskje prisen til en Convolutus...
 
Gode innspill Richard! Akkurat nå heller jeg nesten litt mot motstrømmskjøler da tidsforbruken og økonomi synes å være i disfavør for kobberspiraler. Hvis motstrømskjøler ikke tettes så er det jo egentlig bare spørsmålet om renhold som gjenstår: Bør man satse på å pumpe kokende vørter tilbake i kokekaret for å sterilisere motstrømskjøleren i noen minutter (5 min?) før man skrur av varmen og skrur på kjølevannet?
 
God vasking gjør mye, og det å resirkulere er ikke en dum ide. Jeg resirkulerer starsan i hele mitt system, da får jeg desinfisert alt. Så kjører jeg på med vørter, det er også smart å resirkulere til kokekaret slik at vørteren faller til 80 grader. Når du tilsetter aromahumle er det greit at den ikke trekker på 100grader mens du kjøler via motstrømskjøleren, dessuten får du best aromautrekk på 80 grader. Så en ide er faktisk å la humla trekke på 80 grader i en stund før man kjøler det helt ned til gjæringstemperatur, da må du skru av pumpen og la det roe seg ned.
 
En spennende ide! Skal man følge oppskriftene som vanlig, og bare inkludere den tid det tar å kjøle til 80 grader som en del av total koketid?

Jeg sakset fra boka 'Clone Brews' : Hop oils are soluble in water but will quickly boil off with the steam of the boil. They contribute flavor if they are in the boil for 5 to 15 minutes and aroma if they are in the boil for 1 to 3 minutes. Vil det være gunstig for begge humle-tilsetningene at først kjøle til 80-grader?
 
Det man tilsetter etter kok, det venter man å tilsette til vørteren holder 80 grader. Hvor lenge du bør holde det på 80 grader vet jeg ikke, men har lest et sted at noen har holdt så lenge som 2-3 timer. Vet ikke om det er slik at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves, men blir det godt kan det stemme. Jeg ville satset på 15 minutter i første omgang, det er omtrent den tiden vanlig kjøling tar fra 80 grader og ned..

Vanlig bitterhumle, aromahumle osv tilsetter du som vanlig ved kok og koker like mange timer.
 
Når jeg tenker på humletilsetning like i forkant av resirkulering / kjøling, er det ikke fare for at man suger inn humle i pumpe og kjøler? Denne problemstillingen blir jo den samme for begge kjølemetodene. Du nevnte at man ikke klarer å tette Chinzilla convolutus motstrømskjøler, og jeg antar det skyldes at innerdiameter på denne er mye større enn i en platekjøler. Kan det virkelig være så enkelt, - at man helt kan se bort fra denne problemstillingen? I så fall har du nok rekruttert en ny kunde til Morebeer!
 
En platekjøler har vel bare en liten mm mellom hver plate, der tetter pellets seg og man må bruke sokk til humlen. Det er ikke pumpa som sliter, men platekjøleren.

Convolutus skal du ikke klare å tette med pellets, da må du bruke mange kg... pumpa blir nok først tett  ;D
 
Mens dere er inne på temaet kobber til kjølespiral ... jeg skal også bygge meg en slik, men har problemer med å finne kobber til spiralen. Har funnet på nett OK priser på mykglødde kobberrør på kveil, men levert kun i 25 meters kveiler. Jeg har knappast behov for slike mengder - fem meter er mer enn nok (skal kjøle rundt 25 liter).

Biltema har 12 mm plastisolerte, mykglødde, kobberrør til 369,- for fem meter. Er denne isolasjonen limt på noe vis, eller er det forholdsvis lett å rive den av?

Tips til andre steder i trondheim som kan ha slikt mottas også med takk...
 
tobiasjk skrev:
Biltema har 12 mm plastisolerte, mykglødde, kobberrør til 369,- for fem meter. Er denne isolasjonen limt på noe vis, eller er det forholdsvis lett å rive den av?

Har selv kjøpt både på Biltema og Clas Ohlson, det er lett å fjerne plasten fra kobberet - fra begge leverandører.
 
roba skrev:
Har selv kjøpt både på Biltema og Clas Ohlson, det er lett å fjerne plasten fra kobberet - fra begge leverandører.

Takk og takk, da blir det nok et lite besøk på Biltema! :)
 
Jeg har funnet 2 butikker som synes å være relativt rimelige på kobberrør uten isolering/plastkappe:

Metallhuset Bergsøe AS (www.metal.no) de sier i en e-mail:
Vi kan tilby Kobberrør, glødde, i kveiler à 50 m. Brukes til drikkevann.

12x1 mm        pris kr 35,- pr. m
15x1 mm        pris kr 45,- pr. m

Prisene er ekskl. mva. Levering omgående fra lager på Lierskogen.

VVSKupp (www.vvskupp.no) Selger alt av rør og rørdeler, og er grei fordi frakt er inkludert i prisen.
De oppgir priser på nettsiden, priseks: Kobberrør, Glødde 12 x 1,0 mm, 25 m kveil, 56 kr/m inkl mva og frakt.

Noen billigere?
 
Tilbake
Topp