Kobbermanifoil i aluminium bryggekjele

Jeg har nettopp montert kran i min aluminium bryggekjele og ha behov for et eller annet som kan filtrere bort trub og humleblomst.
Kjølebagen jeg mesker i har kobbermanifoil, men er det tilrådelig med kobbermanifoil i kokekjelen?
Vil kontakt mellom kobber og aluminium føre til uønskede metaller i ølet?
Litt kobber i ølet skal være bra har jeg hørt, men er mer skeptisk til aluminium.
Jeg bruker kobberspiral som dyppkjøler, men denne har ikke kontakt med kobberet unntatt oppe ved kanten av gryta.

Jeg har sett at enkelte ytstyrsbutikker selger metallstrømper som skal virke som sil. Dette er sikkert tryggere.

Stikk innom tess, der kjøpte jeg sånn flettet strømpe i rustfritt. den kostet ikke all verden, og fungerer som en drøm :)

Kobberet vil tære på aluminiumet i kjelen din, men ved normal bruk er ikke dette noe å bry seg om. husk å lagre det tørt og helst adskilt

Jeg ga opp alu. kjele da jeg oppdaget noe skummelt under vasking etter endt bryggedag.

Siden man ikke kan bruke noe særlig vaskemidler i alu.kjeler nøyde jeg meg alltid med å vaske den i varmt vann og skrubbe den med en svamp/skrubb som man får kjøpt på kiwi. (Koster 9kr for 10 stk)

De siste gangene jeg vasket gryten la jeg merke til at alu. kjelen ga fra seg noe grått stoff, som fikk vannet "skittent". Selv om selve kjelen var ren. Antar at dette er "oksidasjons"laget som ligger på aluminiumet.
Men det virker "skummelt" da dette også kan komme i ølet under koking i lengre tid?
Jeg bet i det sure eplet og investerte i stål.

Sannt nok. Alu kjeler blir brukt til mye matlaging.

Men jeg tenkte mer på om man kunne risikere at brygget tok opp "metallsmak".
For dette grå vannet som endte opp i gryta luktet mye metall. Og for ett brygg som er så sårbart for "off-flavors" er denne smaken noe som definitivt ikke er ønskelig.

det oksidasjons laget dere snakker om er helt ufarlig samt at det beskytter aluminiums kjelen mot korrosjon.
belegget kan skrubber løs fra kjelen , men vil ikke løsne under normal bruk. Aluminiums kjelene er helt harmløse å bruke, men syre, eddik å liknende bør ikke brukes.

Tilbake
Topp