Kölsch

Jeg har hatt god erfaring med 90% pilsnermalt, 5% vienna og 5% hvete..
Jeg hadde også kuttet ut caramel malten, evt kan du prøve litt munich II. Sammen med vienna og pilsnermalt gir det en solid base til lyse øl.

MortenB82 skrev:
Jeg forsøkte først uten caramel malt, men da ble den så veldig lys i forhold til typespesifikasjonen. Jeg bestilte både Hallertauer Mittelfrüh og Saaz, så jeg får se om jeg bare bruker førstnevnte.

Kölsch er da ofte svært lys? Ikke uvanlig med 100 % pilsnermlt i kölsch.

Ifølge historien ble kölsch dekoksjonert, noe som øker fargen.
Og da blir det kun brukt 100% pilsner malt.

Bryggeriene bruker i dag npe rundt 80% pils og 20% hvete.

En sikker hjemmebryggeroppskrift er 90% pils, 5% Munich (lys) og 5% Hvete.  :brygging:

Et annet tips, tilsett siste tilsetning med humle rundt 15-10 min.

Tror dere det vil bli et bra øl hvis jeg følger oppskriften, men bytter ut tettnanger/hallertau med saaz?
Skjønner selvsagt det ikke blir riktig Kølsch..

Tim skrev:
Tror dere det vil bli et bra øl hvis jeg følger oppskriften, men bytter ut tettnanger/hallertau med Saaz?
Skjønner selvsagt det ikke blir riktig Kølsch..

Ja.

tenkte jeg skulle forsøke en kolsch, brygger førstkommende Torsdag, så blir å brygge ut i fra ingrediensene min lokale homebrewpusher har.

Oppskriften er som følger:
4,25 kg pilsnermalt
0,75kg hvetemalt
60 g saaz 4,3% 60 min
25g tettnanger 4,5% 10 min
25g saas 4,3% 2 min
wyest 2565 kolsch gjær

mesk: 66 grader i en time

Noen innspill på dette?
Gjæringstemp oppgis ikke, er 18-19 grader passe?

Oppskriften er hentet fra en bok de har på bryggeshoppen.

Mange takk for all hjelp

Ole Mørkved skrev:
Lavere, 16, i vørteren, vil være passe.

+ 1, ved brygging av kölsch er det veldig viktig med rett gjæringstemperatur, det skal ikke mye til før det smaker hveteøl hvis tempem er for høy.

Det var som pokker, enda mer jobb med å fininnstille frostvakta mi. Gleder meg til stc-1000 min kommer!

Ellers ser det greit ut? :)

Hvor mye skal du brygge, hvilken effektivitet har du og hvor sterkt ønsker du ølet ditt?

Jeg stusser også litt over humleskjemaet.. Denne mengden bitterhumle vil gi ca. 41 IBU hvis man antar du brygger 23 liter og har en OG på 1.048. (Veiledende for kølsch er mellom 20 og 30 IBU.)

Fossdal skrev:
Hvilket oppsett bruker du på en 5litersbatch?
Hei
Litt sent svar.
Brygger BIAB. Kjempe lettvint. Spesielt med 5 og 10 liters batcher.

Drakk foresten siste flasken av denne i kveld. Den var glemt i et kjøleskap ved en forglemmelse.

Nå etter ca 8 måneders lagring var det enda bedre enn jeg husket.

Diacetyl step på WLP 029 ? har det noe for seg? om det ikkje har noe for seg.. gjør det noen skade? evt hvilken temperatur ville dere lagt det steppet på?

Diacetyl step på WLP 029 ? har det noe for seg? om det ikkje har noe for seg.. gjør det noen skade? evt hvilken temperatur ville dere lagt det steppet på?
Ingen som helst skade. Like greit å bare gjøre det, synes jeg, så er man på den sikre siden. Kjipt med diacetyl. Øk 2-4 grader

Tilbake
Topp