Kölsch

Hei,

har en kölsch som står til gjæring nå.

Leser på Wyeasts hjemmesider at den trenger filtrering eller lagring for å klarne.

Bør jeg stikke den om til en annen gjærdunk? Eller kan jeg stikke den om rett på fat? Bør jeg i så fall vente med å tilsette kullsyre til den har stått kaldt en måneds tid?

Mvh
Roar.
 
Jeg har brygget Kölsch som klarnet fint uten filtrering. Det er forøvrig et kjempegodt vår-/sommerøl  :skitbra:

Jeg brukte kun primærgjæring og tilsatte CO2 på fatet like etter overføringen.
 
Kölsch klarner fint uten filtrering. Jeg pleier [ bruke en dash isinglass i fatet n[r jeg fyller det. Innbiller meg at det klarner litt fortere da. Etter en tid blir det i allefall s[ til de grader krystallklart! :)

EDIT: Oversatt: Jeg pleier å bruke en dash isinglass i fatet når jeg fyller det. Innbiller meg at det klarner litt fortere da. Etter en tid blir det i allefall så til de grader krystallklart! :)
 
Hvorfor fikk jeg plutselig problemer med ';[_ :attevar:

EDIT:Restart av IE, så var æøå OK igjen.
 
Kölsch-gjær er relativt lite flokkulent, så det kan gjerne ta litt mer tid enn vanlig å få klarnet ølet. Etter endt primærgjæring kan det være en idé å kjøle ølet ned til under 4 grader i noen dager, for å få bedre utfelling av gjæren (men ikke senk temperaturen for tidlig eller for fort!). Forøvrig er det bare å ta tiden til hjelp, så blir nok ølet klart uten filtrering uansett.
 
Hei,

takk for svar. Satser på å kjøle det ned rolig for så å ha det på fat. Så skal det få stå i ro en måneds tid i kjøleskap.

Hvor lenge gjærer dere Kölsch hvis dere gjærer på ca 15 grader?

Roar.
 
Til det er ferdig... Med nok og fersk gjær bør det ta 10-14 dager. Jeg gjærer kölsch ved 16 C og lar det stå 14 dager på den temperaturen. Så kjøler jeg ned til ca. 1-2 C i løpet av to-tre dager og lar det stå slik et par dager for å bunnfelle mest mulig gjær. Så går det på fat for kaldlagring og kunstig karbonering. Jeg beregner som regel tre-fire uker på 2 C.
 
Hei,

Har en kölsch stående på niende dagen, og jeg har holdt den på en 17-18 grader frem til nå. Regner med at den ikke er helt ferdig gjæret ennå, så jeg har tenkt til å gi den i alle fall et par dager til før den skal på flaske.

I går leste jeg Palmer og Jamils Brewing Classic Styles, og der anbefales det å lagere ølen i fire uker før flasking/tapping på fat.

Jeg har en bod som holder 14-15 grader, så jeg tenkte jeg kunne sette gjæringskaret der og la det sitte i noen uker til. Er det lurt å stikke om, eller trenger jeg å gjøre noe av dette i det hele tatt? Jeg reiser bort en uke på lørdag, så alternativet er å flaske på fredag, og RDWHAHB.

Sterke meninger mottas med takk :)
 
Jeg vet ikke om dette kvalifiserer til en sterk mening.
Men min oppfatning er at det funker like godt å lagre etter at ølet er på flasker og fat.
Jeg ville flaska på fredag!
 
Jeg mener du fint kan la den stå et par uker til på 17-18 grader. Det er ikke lurt å sette ølen på lavere temperatur; En tommelfinger-regel er at i et gjæringsforløp skal temperaturen aldri synke.
Etter tapping og karbonering anbefales det å lagre kølschen kaldt; Minimum 3 uker på 1-3 grader.
 
Neste brygg blir en Kölsch (tror jeg) og jeg trenger innspill til oppskrift.
Jeg har en 30L kjele som jeg ønsker å få så mye vørter som mulig ut av. Denne gangen blir det BIAB siden jeg likte prosessen med å gjøre alt fra bunnen av og ikke bruke ekstrakt. Så jeg ønsker da også et forslag på meskingen også. Kan man bare finne en oppskrift på all grain og bruke den til BIAB? Tror jeg har noe dårligere utbytte enn de "drevne"

Forrige batch ble ca 20 liter i gjæringsbøtta, men jeg kunne lett hatt mer.
 
For mitt BIAB-oppsett trenger jeg ca 45 liter for mesking av et 25-liters brygg, så 30 liter kan bli litt trangt. Men hvis du bruker 50% ekstrakt eller noe i den duren, så kan du sikkert få det til.
 
Nidveg skrev:
For mitt BIAB-oppsett trenger jeg ca 45 liter for mesking av et 25-liters brygg, så 30 liter kan bli litt trangt. Men hvis du bruker 50% ekstrakt eller noe i den duren, så kan du sikkert få det til.

45 liter, det var mye ja. På mitt første og eneste forsøk på BIAB så gjorde jeg det i to steg. Steg1 18 liter 66 °C i 60min. Helte dette over i en ren gjæringsbøtte og tilsatte 16 liter til i kjelen. Dette ble kjørt på 68 °C i 15 min. Ut av dette fikk jeg ca 26 liter vørter. Blir det helt feil å gjøre det slik?
 
AudunWS skrev:
Nidveg skrev:
For mitt BIAB-oppsett trenger jeg ca 45 liter for mesking av et 25-liters brygg, så 30 liter kan bli litt trangt. Men hvis du bruker 50% ekstrakt eller noe i den duren, så kan du sikkert få det til.

45 liter, det var mye ja. På mitt første og eneste forsøk på BIAB så gjorde jeg det i to steg. Steg1 18 liter 66 °C i 60min. Helte dette over i en ren gjæringsbøtte og tilsatte 16 liter til i kjelen. Dette ble kjørt på 68 °C i 15 min. Ut av dette fikk jeg ca 26 liter vørter. Blir det helt feil å gjøre det slik?

Feil er det vel ikke, forutsatt at du får godt utbytte. Men jeg tviler på at 15 minutters biab gir spesielt godt utbytte.
 
Nidveg skrev:
Men jeg tviler på at 15 minutters biab gir spesielt godt utbytte.

Det har du helt rett i! Og det er notert til neste forsøk hvis jeg prøver samme prosedyre en gang til.
Burde jeg da gå for mesk på 2x60 eller få ut mest mulig av de første 60 og tilsette litt ekstrakt eller spraymalt?
 
AudunWS skrev:
Nidveg skrev:
Men jeg tviler på at 15 minutters biab gir spesielt godt utbytte.

Det har du helt rett i! Og det er notert til neste forsøk hvis jeg prøver samme prosedyre en gang til.
Burde jeg da gå for mesk på 2x60 eller få ut mest mulig av de første 60 og tilsette litt ekstrakt eller spraymalt?

Det enkleste er nok 90 minutter + ekstrakt, da gir du mesken god tid, samtidig som du minsker sjansen for dårlig utbytte grunnet mesk. Hedge your bets!  :ilike:
Men hvis du liker å styre med slikt kan du sikkert meske to ganger og spare litt penger. Det spørs hvor tungt penger veier i forhold til tidsbruk. Et tips: legg til ekstraktet de siste 15 minuttene, ikke i starten. Da garanterer du at det får plass i kjelen, samtidig som du får kokt bort eventuelle baselusker fra ekstraktet.
 
Nei, det er ikke pengene jeg tenker på. Og tror nok jeg går for tipset ditt med å ta 90 min på mesken for så å justere med ekstrakt eller spray malt.
Takk for tips!
 
BIABrewer.info snakker om maxi-biab, som jeg har gjort et par ganger med hell.

1. Kjør så mye du klarer i kokekaret på vanlig mesketemperatur med standard meskelengde.
2. Løft ut posten, la renne av litt før du legger hele greia i en bøtte/tomt gjæringskar.
3. Hell over 8-12 liter nesten kokende vann rør rundt og la stå i 15 minutter. Da ender du opp med noe i området av 80 grader i mesken. (Du kan sikkert finregne på dette med alle de fine temperaturkalkulatorene du finner På Internettet)
4. Løft ut posen igjen, la renne av og tilsett den nye vørteren til kokekaret.
5. Gjenta steg 3 - 4 en gang eller to til om du fortsatt vil ha mer volum.

I praksis blir dette en sparge. Jeg har gjort det flere ganger, og det funker som snus. Har ikke hatt noe problemer med tanniner og det øker effektiviteten på meskingen betraktelig.

Per Christian
 
Hei Audun!

Det du gjorde var ikke feil! Du gjorde det helt enkelt nesten riktig!

Når man brygger etter Brew In A Bag (BIAB) prinsippet pleier man å meske i 90 min med alt meskevann og skyllevann fra starten. Fordelen med dette er en raskere bryggeprosess, bedre pH balanse, enklere utstyr osv, men noe dårligere (5%) utbytte!

Mange ølbryggere som vanligvis brygger med 3 kjeler som har prøvd dette i ettertid blir litt begeistret for BIAB, spesielt når man ser BIAB bryggerene brygger på kveldstid!!! De tar ta den kokende vørteren rett over på sterile kanner, lar kannene kjøles til neste dag og tilsetter gjæren da! Vørter til starteren lagde de jo sammen med hovedbatchen dagen før. Og nesten ikke noe utstyr som skal vaskes!!!

BIAB har tatt helt av i Australia. Dette er en raskere og enklere start på All Grain! Sjekk ut linkene for tonnevis med BIAB info:
http://biabrewer.info/  (siden var midlertidig nede i dag!)
http://www.aussiehomebrewer.com
Det du gjorde var å brygge etter Maxi-BIAB prinsippet. BIAB + skylling. Til skyllingen bruker du 78gr varmt vann. Se på forumet her hvordan alle bryggerene med kjølebokser gjør det! Husk bare at du ved denne måten tar noe av BIAB vannet for å bruke det til skylling! 15 min burde holde!

BIAB løser faktisk flere av de største utfordringene med All Grain brygging!
Bryggetiden går vesentlig ned!
Utstyret er enklere og billigere!
Mye mindre styr med rigging og vasking!
De fleste ølbryggere løser disse problemene med større batcher!
Dette skaper jo et annet problem! Øllet skal jo også drikkes!

Så mitt råd er vel egentlig! Brygg en eller to små batcher BIAB samtidig og få mange forskjellige øl opplevelser fremfor brygging av 10 større batcher pr år!
 
Takk for masse nyttig info.

Sjekka loggen min nå og jeg varmet vannet til 85grader før jeg skylla i 15min. Av dette fikk jeg ca 26liter mesk (heter det det før koking?)

Tanker jeg gjør meg da er at jeg kanskje kan veie opp for lav OG med litt mere malt. Forrige endte på ca 66%, men da vet jeg at jeg brukte for mye vann. Fikk for stor batch i fohold til oppskrift.

Egentlig er jeg happy hvis jeg får ca 20 liter i bøtta
 
Tilbake
Topp