Koke flasker

Hvor har du det fra? De rette forholda må være til stede for at det blir en infeksjon. Et enkelt støvkorn er sjeldent nok
Det går ganske mange bakterier og/eller gjærceller på plassen til et støvkorn. Poenget er dog ikke støvkornets størrelse, men at det skal lite til av urenheter før det er nok til å infisere et brygg eller flaske bare det får litt tid på seg.
Det kommer vel an på hva slags infeksjon vi snakker om.

Lite kan være nok om vi snakker om bakterier ved starten av et gjæringsforløp, og særlig dersom det tar tid før gjæringa kommer i gang. Da vil det være gunstige forhold for bakterievekst.

Når vi flasker, er situasjonen en annen. pH er lavere, og det er alkohol i ølet. Det som likevel kan være skummelt, er villgjær - forstått som annen gjær enn den man ønsker. Denne gjæren kan tåle alkohol godt, og den kan ha appetitt på sukkerarter som den gjæren vi har brukt, ikke kan spise. Og dermed er vi i gang. Resultatet blir overkarbonering, og også antakelig usmaker, gjerne fenolske.
 
Sist redigert:
vi tar alltid en visuell inspeksjon av alle flaskene før de går videre til en skylling.
 
Det kommer vel an på hva slags infeksjon vi snakker om.

Lite kan være nok om vi snakker om bakterier ved starten av et gjæringsforløp, og særlig dersom det tar tid før gjæringa kommer i gang. Da vil det være gunstige forhold for bakterievekst.

Når vi flasker, er situasjonen en annen. pH er lavere, og det er alkohol i ølet. Det som likevel kan være skummelt, er villgjær - forstått som annen gjær enn den man ønsker. Denne gjæren kan tåle alkohol godt, og den kan ha appetitt på sukkerarter som den gjæren vi har brukt, ikke kan spise. Og dermed er vi i gang. Resultatet blir overkarbonering, og også antakelig usmaker, gjerne fenolske.
Alkohol reduserer utvilsomt bakteriene, det var vel derfor de første bofaste begynte å organisere produksjon av alkoholholdig drikke. Men jeg er ikke sikker på om 5% abv er nok til å sterilisere/drepe alle bakterier. Legesprit er vel fuselfri 96%.

Men jeg vet ikke hva bakterier i øl lever av. Spiser de sukker? Hvis ikke vil redusert SG alltid indikere gjær.
 
Sist redigert:
Alkohol reduserer utvilsomt bakteriene, det var vel derfor de første bofaste begynte å organisere produksjon av alkoholholdig drikke. Men jeg er ikke sikker på om 5% abv er nok til å sterilisere/drepe alle bakterier. Legesprit er vel fuselfri 96%.

Men jeg vet ikke hva bakterier i øl lever av. Spiser de sukker? Hvis ikke vil redusert SG alltid indikere gjær.
De spiser vel sukker, så vidt jeg veit - og gjerne også komplekse sukkerarter. Og det er så klart bakterier som tåler alkohol, jfr. surøl.

Det er jo et fast råd å sørge for at gjæringa kommer kjapt i gang, sånn at gjæren kan utkonkurrere bakteriene - som alltid er der. Dersom vi får bakterieinfeksjoner, trur jeg de stort sett stammer fra noe som kom med fra begynnelsen, og som så får utfolde seg mer når gjæren går til ro. Men jeg skal ikke på noen måte si at det er en slags lov:).

(Det der med at folk drakk øl i stedet for vann, trur jeg er ei av ølmytene. Svakt øl hadde veldig dårlig holdbarhet, særlig før man begynte å bruke humle. Det var nok helst virkningen folk satte pris på. )
 
Hvis det skulle være noen tvil om Starsan manglende evne til desinfisering. Bildet viser en utgjæret sats. Sukker i en meget sterk starsan blanding med tilsatt gjær på OG over 1.050. Etter 3-4 dager var OG/SG 1.004.

Du vil ikke bli kvitt gjær med desinfisering vha. starsan!20230227_213137.jpg
 
Hvis det skulle være noen tvil om Starsan manglende evne til desinfisering. Bildet viser en utgjæret sats. Sukker i en meget sterk starsan blanding med tilsatt gjær på OG over 1.050. Etter 3-4 dager var OG/SG 1.004.

Du vil ikke bli kvitt gjær med desinfisering vha. starsan!Vis vedlegget 60954At starsan ikke har
At Starsan ikke har effekt, stemmer rett og slett ikke. Den her typen amatørforsøk har liten verdi. Sorry.
 
At Starsan ikke har effekt, stemmer rett og slett ikke. Den her typen amatørforsøk har liten verdi. Sorry.
Så det er bare forsøk som du leser i bøker du stoler på? Uansett hva du mener om det, dette er starsanblanding sterkere enn det som anbefales til desinfisering. Det er tilsatt sukker og gjær of gjærer som bare f. Kanskje det er amatørgjær?

Istedet for slike hersketeknikk-påstander kan du kanskje heller hvorfor det ikke har noen verdi?
 
Så det er bare forsøk som du leser i bøker du stoler på? Uansett hva du mener om det, dette er starsanblanding sterkere enn det som anbefales til desinfisering. Det er tilsatt sukker og gjær of gjærer som bare f. Kanskje det er amatørgjær?

Istedet for slike hersketeknikk-påstander kan du kanskje heller hvorfor det ikke har noen verdi?
Det er bare forsøk gjort av folk som faktisk er kvalifisert til å forstå hva de holder på med jeg bryr meg om. Det inkluderer mine egne erfaringer. Jeg stoler akkurat like lite på dem.

Det du beskriver har vært gjort mange ganger før. Det har ikke overbevist noen med greie på det.
 
Så det er bare forsøk som du leser i bøker du stoler på? Uansett hva du mener om det, dette er starsanblanding sterkere enn det som anbefales til desinfisering. Det er tilsatt sukker og gjær of gjærer som bare f. Kanskje det er amatørgjær?

Istedet for slike hersketeknikk-påstander kan du kanskje heller hvorfor det ikke har noen verdi?
Det er greit at du gjør denne erfaringa, og at du skriver om det. Men at du konkluderer med at det beviser noe, opprører meg litt. Det har du overhodet ikke noe grunnlag for å gjøre. Det du skulle ha gjort, var å stille spørsmålet om hvordan dette kan forklares.
 
For noen år siden mente 100.000 eksperter at jorda var flat. Det ble ikke rett av den grunn.

Ja, jeg vet andre har prøvd å dyrke gjær i starsan, og det var det som også fikk meg til å prøve, for å avkrefte eller bekrefte rykter. Det er ikke tvil, gjær lever godt i starsan. 100.000 eksperter vil aldri få meg til å tro noe annet.

At starsan kan ha en viss effekt, skal jeg ikke benekte, men du får ikke et garantert gjærfritt miljø vha. starsan.

Alle de bryggere landet rundt som til tross for iherdig og omhyggelig omgang med starsan, likevel får skumbomber, viser jo at ting ikke er som de bør være.
 
For noen år siden mente 100.000 eksperter at jorda var flat. Det ble ikke rett av den grunn.

Ja, jeg vet andre har prøvd å dyrke gjær i starsan, og det var det som også fikk meg til å prøve, for å avkrefte eller bekrefte rykter. Det er ikke tvil, gjær lever godt i starsan. 100.000 eksperter vil aldri få meg til å tro noe annet.

At starsan kan ha en viss effekt, skal jeg ikke benekte, men du får ikke et garantert gjærfritt miljø vha. starsan.

Alle de bryggere landet rundt som til tross for iherdig og omhyggelig omgang med starsan, likevel får skumbomber, viser jo at ting ikke er som de bør være.
Starsan har vært brukt til desinfisering i mange tiår. Om det virkelig ikke var effektivt, ville det for lenge siden vært påvist.

Gjæren vår tåler ikke de pH-nivåene Starsan er aktiv ved. Har gjæren jobba i en Starsan-oppløsning, viser det antakelig bare at pH har vært høyere enn det nivået Starsan må være under for å virke.

Starsan har ingen effekt om det som desinfiseres ikke er skikkelig reingjort. At folk får infeksjoner sjøl om de bruker Starsan, beviser sjøllsagt ingenting - annet enn at de ikke har hatt skikkelig reingjøringsrutiner.
 
Enig med Finn i at dette forsøket har liten verdi.

StarSan skal blandes i vann, ikke sukker. Det skal brukes til å desinfisere rengjorte flater.

Sukkeret vil ha minst to potensielle virkninger her:
  • Sukkerlaken har en buffereffekt som endrer pH i løsninga. Blander du StarSan i noe annet enn vann, så vil du få en annen pH enn når du blander i vann.
  • Sukkeret kan reagere kjemisk med syrene i StarSan.
Men en ting kan jeg være enig i: Blander du StarSan i sukker, så er det ikke noe du bør bruke til desinfisering.
 
Enig med Finn i at dette forsøket har liten verdi.

StarSan skal blandes i vann, ikke sukker. Det skal brukes til å desinfisere rengjorte flater.

Sukkeret vil ha minst to potensielle virkninger her:
  • Sukkerlaken har en buffereffekt som endrer pH i løsninga. Blander du StarSan i noe annet enn vann, så vil du få en annen pH enn når du blander i vann.
  • Sukkeret kan reagere kjemisk med syrene i StarSan.
Men en ting kan jeg være enig i: Blander du StarSan i sukker, så er det ikke noe du bør bruke til desinfisering.
Så vidt jeg vet vil ikke sukker endre PH i en væske. Så en væske med vann of starsann er sur og beholder samme PH etter tilsatt sukker. Men det stemmer kanskje ikke?
 
Starsan dreper ikke gjær, men bakterier
Det er en forestilling som har sirkulert, ja. Det ligger plenty av stoff på nettet om den, med tvilsomme "vitenskapelige" forklaringer. Men den stemmer ikke så vidt jeg kan forstå. Charles Talley, som oppfant stoffet, sier i det berømmelige intervjuet i Basic Brewing Radio at Starsan dreper alle mikroorganismer. Og om den ikke gjorde det, ville vi ha lite nytte av den. Da ville vi ikke hatt noen beskyttelse mot krysskontaminasjon og/eller villgjær - eller alle mulige andre skapninger fra soppriket.

Forøvrig: Som @gustavf sier, er dette et middel som skal brukes på godt reingjorte overflater ("surface disinfectant"). Det gir ingen særlig mening å teste effektivteten i andre situasjoner. Talley sier forøvrig at om vi har gjort skikkelig reint, er desinfeskjon mer å betrakte som ei ekstra forsikring enn som helt nødvendig.

Det som kan diskuteres, er om Starsan er så effektivt at vi kan stole på at vi har tatt livet av en rimelig del av mikrofloraen og -faunaen når vi har fulgt bruksanvisningen. Det skal jeg ikke si at jeg er sikker på. Jeg har sett forsøk som tyder på at det kan være fornuftig å bruke mer tid enn det som oppgis - kanskje så mye som opptil 5 minutter. Så det gjør jeg som regel. (Men beklager; dette er flere år sida og jeg er ikke i stand til å finne det igjen nå.)

Og så er det greit å være klar over at dette er et desinfiseringsmiddel. Vi steriliserer ikke utstyret vårt når vi bruker det, vi sørger bare for at nivået av mikrober er så lavt at vi kan leve med det.
 
Det er en forestilling som har sirkulert, ja. Det ligger plenty av stoff på nettet om den, med tvilsomme "vitenskapelige" forklaringer. Men den stemmer ikke så vidt jeg kan forstå. Charles Talley, som oppfant stoffet, sier i det berømmelige intervjuet i Basic Brewing Radio at Starsan dreper alle mikroorganismer. Og om den ikke gjorde det, ville vi ha lite nytte av den. Da ville vi ikke hatt noen beskyttelse mot krysskontaminasjon og/eller villgjær - eller alle mulige andre skapninger fra soppriket.

Forøvrig: Som @gustavf sier, er dette et middel som skal brukes på godt reingjorte overflater ("surface disinfectant"). Det gir ingen særlig mening å teste effektivteten i andre situasjoner. Talley sier forøvrig at om vi har gjort skikkelig reint, er desinfeskjon mer å betrakte som ei ekstra forsikring enn som helt nødvendig.

Det som kan diskuteres, er om Starsan er så effektivt at vi kan stole på at vi har tatt livet av en rimelig del av mikrofloraen og -faunaen når vi har fulgt bruksanvisningen. Det skal jeg ikke si at jeg er sikker på. Jeg har sett forsøk som tyder på at det kan være fornuftig å bruke mer tid enn det som oppgis - kanskje så mye som opptil 5 minutter. Så det gjør jeg som regel. (Men beklager; dette er flere år sida og jeg er ikke i stand til å finne det igjen nå.)

Og så er det greit å være klar over at dette er et desinfiseringsmiddel. Vi steriliserer ikke utstyret vårt når vi bruker det, vi sørger bare for at nivået av mikrober er så lavt at vi kan leve med det.
Du som er så opptatt av kilder bør vel ikke være ukritisk til produsentens påstander?

Starsan bestående av fosforsyre og vaskemiddel. Den er virksom ved PH under 3,5. På hvilket syrenivå mener du gjær dør?
 
Jeg mener nå jeg er ganske sikker på jeg har hørt i podcast (med eksperter) at fosforsyra i ss trenger inn i bakterier, men ikke gjærceller
 
Jeg vet ikke om starsan kan drepe virus heller, men jeg tviler. Jeg vet heller ikke om virus er et problem ifm. med ølbrygging, men virus KAN angripe og tenger inn i gjærceller. Det er i hvert fall en teoretisk mulighet for at virus kan ødelegge øl ved å ødelegge de ønskede egenskapene til en gjærstamme. Men som sagt, vet jeg ikke om virus er noe vi trenger å bekymre oss for.

Svovel kan drepe gjær, men ikke bakterier. Svovel er ikke lett å jobbe med på en forsvarlig måte i et bryggeri.

Varme opp mot kokepunktet dreper gjær, bakterier og virus. Definitivt beste desinfisering vi kan bruke.
 
Tilbake
Topp