Koking og svinn

Vi kjørte brygging av Juleøl - Petite's utgave , som umiddelbart ble omdøpt til Nyttårsøl! og opplevde stort svinn under koking. Er det normalt å oppleve svinn på 4-5 l under koking av 29,5 l startvolum? Etter nedkjøling satt vi igjen med kun 23 liter!! Og så la vi igjen ytterligere 2-3 liter igjen på kjelen med humlerester etc. Er vi på bærtur? Eller har vi bla, kjørt for 'hard koking'?
 
Er vel ikke unormalt det der. Det bør være minimum 8% avdampning under kok, og dette regnes ikke som svinn da det bare er vanndamp som forsvinner, og ikke sukker. Har du kokt så hardt at du får høyere OG enn ønsket kan du lett fylle på med vann før kokeslutt.

Ikke uvanlig med 2-3 liter trub og humlegrums i kjelen, mange metoder for å minimalisere dette, den mest drastiske er å helle alt i gjæringskaret. Andre tar det rett og slett ikke med eller installerer mekaniske dingser som minimaliserer dette, hop blocker/whirlpool mm.

Selv gjør jeg som Miguel, skalerer oppskriften etter hvilket svinn jeg har i mitt bryggeri.
 
Vi kjørte brygging av Juleøl - Petite's utgave , som umiddelbart ble omdøpt til Nyttårsøl! og opplevde stort svinn under koking. Er det normalt å oppleve svinn på 4-5 l under koking av 29,5 l startvolum? Etter nedkjøling satt vi igjen med kun 23 liter!! Og så la vi igjen ytterligere 2-3 liter igjen på kjelen med humlerester etc. Er vi på bærtur? Eller har vi bla, kjørt for 'hard koking'?
Da har du hatt altfor dårlig kok. Jeg har 8-10 liter avdamping og av de er inkludert 3-4 liter troub som ikke er med til gjæring. Men jeg kjører veldig god kok
 
Sist redigert:
Jeg regner 5l+ per time. Det er med en BB60 med relativt stor diameter og med kapasitet til å gi god kok selv med full kjele. Prosenten svinn ved kok blir selvfølgelig større med mindre batcher.
Jeg satser på å få vekk alt bunnfallet - ikke fordi jeg tror det blir bedre øl av det, men fordi jeg synes brygget blir greiere å håndtere. Først lar jeg vørteren stå en times tid etter kjølingen (spiralkjøler) før jeg tapper, og jeg stopper tappingen i det det begynner å komme grums. Så heller jeg grumset over på en 5 liters flaske, og lar det stå til neste dag. Da kan jeg som regel tappe av 2 - 2,5 liter klar, fin vørter, og kan kaste tilsvarende. Altså: Samlet svinn etter en times kok blir 7-8 liter. (Har nettopp fullført denne proseduren på det siste brygget, en APA. Hadde 42 liter til kok, og nå har jeg to dunker á 17 liter.) Deretter er det ikke så mye som blir borte på veien over til ferdigtappet øl på flaske.

Hvis du bruker målestrekene i kokekaret som utgangspunkt, og sammenligner med det du har når kjølingen er ferdig, må du også regne med at volumet minker når temperaturen synker. Tror du skal regne en liter på en "vanlig" sats.
 
Takker for svar som viser at vi er 'innafor', men det andre problemet var at jeg skulle ha en OG på 1,054 men fikk bare 1,043? Vi kjørte brygging av dette før jul med samme sett, og fikk da 1,053 som var iht resept. Pussig at det skulle bli så stort avvik, når vi kjørte identisk som sist. Mulige årsaker er for lav tempmunder mesking og for lav temp under skyllingen?
 
Lav temp er nok underordnet mtp det store spriket. Røring i mesken, knusing av malt, tid brukt på skylling er nok de første tingene å sammenligne på de to bryggene.
 
Jeg har også slitt med dårlig utbytte de siste par bryggene etter en lengre pause pga ny unge, men har tenkt etter og har kommet fram til at det nok er fordi jeg både har slurva/hatt det for travelt med skyllinga, og ikke rørt like mye i mesken som før. Nå er jeg ikke så veldig opphengt i å ha høyest mulig utbytte, men det har gitt litt uforutsigbart resultat, og det er irriterende
 
Vi rører kun noen minutter i mesken slik at den er godt rørt inn i væsken, setter den tilside godt innpakket i 90 minutter med starttemp på 67 grader. Etter 90 min er tempen på 62-63 grader. Deretter starter vi skyllingen. Men ingen omrøring i mesken. Er det her vi feile ift utbyttet? Jeg har sett at noen rører i mesken under skyllingen mens andre sier at man ikke skal gjøre det for å unngå bitterstoffer i mesken.
 
Vi rører kun noen minutter i mesken slik at den er godt rørt inn i væsken, setter den tilside godt innpakket i 90 minutter med starttemp på 67 grader. Etter 90 min er tempen på 62-63 grader. Deretter starter vi skyllingen. Men ingen omrøring i mesken. Er det her vi feile ift utbyttet? Jeg har sett at noen rører i mesken under skyllingen mens andre sier at man ikke skal gjøre det for å unngå bitterstoffer i mesken.
Tror man skal røre meget hardt for å få ut bitterstoffer pga røringen. Tyske hjemmebryggere og profesjonelle bryggerier har ofte røreverk som går kontinuerlig under mesking.
 
Du kan fint røre under meskingen, men hvis du rører under skylling bør du resirkulere litt før du tapper videre. Ellers blir det mye grums i kokekaret. Viktigere å ta seg god tid til skyllingen. Åpne krana bare litt så skyllingen tar opp mot en time.
 
Ser at svaret mitt kanskje var litt kjapt. Trodde det var trådstarter som hadde bb60. Hva slags utstyr er det dere brygger på?
 
Er vel ikke unormalt det der. Det bør være minimum 8% avdampning under kok, og dette regnes ikke som svinn da det bare er vanndamp som forsvinner, og ikke sukker. Har du kokt så hardt at du får høyere OG enn ønsket kan du lett fylle på med vann før kokeslutt.

Ikke uvanlig med 2-3 liter trub og humlegrums i kjelen, mange metoder for å minimalisere dette, den mest drastiske er å helle alt i gjæringskaret. Andre tar det rett og slett ikke med eller installerer mekaniske dingser som minimaliserer dette, hop blocker/whirlpool mm.

Selv gjør jeg som Miguel, skalerer oppskriften etter hvilket svinn jeg har i mitt bryggeri.

Har det boe betydning om man tar alt innholdet i kjelen med i gjæringskaret? Jeg har litt samme utfordring som han som lagde tråden her. Avdampning på 16% tross at jeg føler jeg koker snilt. BB30. Så jeg hadde vel 30L ca til kok og det var 25L etter kok...så ble vel ned i 20 omtrent i gjærbøtta. Lurer på om jeg skal skylle litt mer neste gang for jeg fikk høy nok OG ihvertfall. Var forventet PG mellom 1047 og 1055. Jeg landet på 1052
 
Noen mener det har betydning,andre ikke. Kommersielle bryggerier tar det ikke med da det skal bl.a forringe langtids stabiliteten på ølet ifølge faglitteraturen. Såkalt hot break er unisont nevnt som ugunstig for smaken på ølet i litteraturen.

Jeg har tatt alt med før, men sluttet med det fordi jeg gjenbruker gjær og ønsker ikke å vaske gjæren.
Jeg kjøper dessuten argumentet angående hurtigere forringelse av ølet, uten at jeg har empiri selv på det.

Når du brygger etter egen oppskrift er det enkelt å legge til litt ekstra malt for å kompansere for svinn, så hvorfor skulle jeg ikke følge beste mulige praksis tenker jeg. Billigst mulig øl får en jo i butikken selv om du kan avskrive utstyret over noen år, jeg brygger for å få best mulig øl.

Jeg ville ikke bekymret meg for dette før du eventuelt er ferdig med å bekymre deg for viktigere ting.
 
Sist redigert:
Jeg har tatt alt med før, men sluttet med det fordi jeg gjenbruker gjær og ønsker ikke å vaske gjæren.

Jeg ville ikke bekymret meg for dette før du eventuelt er ferdig med å bekymre deg for viktigere ting.

Når du gjenbruker gjæren, slår du bare ny vørter rett oppå gjærkaka, eller tar du ut gjæra og over i et nytt kar?
 
Hvis du ikke vasker gjæren får du gjerne 3 ganger mer enn du trenger til neste batch med samme OG og volum.
Kommer an på om du har brukt for mye ren oksygen, isåfall får du mer gjær og mindre alkohol.

Jeg setter gjærkaret opp ned når det er tømt etter tapping i et desinfisert glass, og bruker det jeg mener jeg trenger til neste brygg av dette.

Skal jeg ha ultra ren gjær stikker jeg om til sekundær dag 3 for ale og dag 4 for lager, altså før SG er mindre enn 8 poeng unna FG. Da håper jeg å fange den beste gjæren, men det kommer vel an på om timingen er riktig. Brygger sjelden det samme, så mye empiri på dette skal jeg ikke skryte på meg, men synes det er moro å eksperimentere.

Dvs. normalt topphøster jeg en ale.
 
Sist redigert:
Jeg har prøvd en batch som står til gjæring nå. Jeg slo ny vørter rett oppå den gamle gjærkaka. Virket som det var ferdig etter to dager. Fra 1,062 til 1,015. Delte en 50 liters batch i to og eksperimenterte med den ene halvparten. Blir spennende å sammenligne de to.
 
Blir vel rent øl uten så mye fylde kanskje, hvem vet.
 
Jeg vil gjerne høre hvordan det der går. For å være litt ond: Det er ikke veldig usannsynlig at du vil få litt fusel som resultat av massiv overtilsetting:(. Jeg innbiller meg ihvertfall at jeg har opplevd det, så jeg håper å få den teorien bekreftet nå:p.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp