Kølsch med høy SG

Hei. Vi brygget Kølsch for 3 uker siden. Gjæringen kom raskt i gang. Nå 3 uker etter måler fortsatt SG ca 35. Målet er 15 og det er liten aktivitet i karet. Vi brygget 25 liter og brukte 22 gram US-05. Noen råd?

Det også en noe underlig farge på ølet som tappes ut fra krane- nesten mot gråhvit,

Sist redigert:
Den gjærer/har gjæret på ca 20 grader. Jeg tror vi traff med mesketemperaturen. Vi bruker en Beerbrew 30 med tempereaturmåler. Den er ganske presis.

Måler du med refraktometer?

Jeg får svare dine spørsmål med noen flere spørsmål:

- Hva mesketemperatur hadde du?
- Hvor lenge mesket du? (mtp fullendt konvertering)
- maltsammensetning?
- Hva var OG på brygget?
- Hvordan oksygenerte du vørteren?
- Er du helt sikker på at temperaturmåleren er presis? Med tanke på mesking er den ikke presis om den skulle svinge 2-3 grader.

Synes det høres rart ut at den ikke har gjæret lengre ned en 1.035 om du er innenfor en normal OG for kølch (typisk 1.044 til 1.050)

Hei. Jeg måler med refraktometer. Jeg antar at mesketemperaturen varierte mellom 64 og 68 grader. Kan hende var den noe høyere en kort periode. Jeg mener å huske at OG var på ca 1,058. Jeg noterte det desverre ikke. Jeg er litt usikker på hva du mener med oksygenering, men vi lot vørteren falle sakte ned i gjærkaret med mye plask. Etter dette roterte vi vørteren med lokk på med mye plask i karet. Deretter fylte vi på gjærblandingen. 2 poser - ca 23 gram - blandet i 2 dl vann som holdt ca 24 grader. Dette vannet ble først kokt så avkjølt.

Hvis du måler med refraktometer nå når det er alkohol i ølet får du feil avlesning. Bruk en kalkulator for å korrigere, eller en Oechslevekt

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Jøss, her er det mye å hente. Jeg var uheldig å knuste min oechelvekt. Kjøpte ny på Europris. Skal tro om denne er presis. Den viser 1,010. Da er vi vel i mål ? Bør brygget stå kaldt før vi fyller på flaske ?

Hvis du setter ned tempen til rundt 2 grader så får du en coldcrash. Da blir det ferdige ølet forhåpentligvis klarere. La det stå kaldt en dag eller to. 1,010 er nok nær ferdig, men ta en måling til et døgn etterpå og se om den er lik. Da er det bare å coldcrashe og så flaske

Sent fra min D6503 via Tapatalk

Tilbake
Topp