Kombinere ekstraktbrygg og all grain

Har en dunk med pilsnerekstrakt på hylla hjemme som jeg gjerne kan eksperimentere med. Hvordan kan man sette opp en oppskrift for å kombinere den med noen kilo pilsnermalt? Noen med erfaring ift dette?

Det finnes andre verktøy, men jeg synes denne er grei:

http://haandbryg.dk/cgi-bin/beercalc.cgi

Hvis du har en allgrain oppskrift som dette:

23 liter
5 kg pilsner malt
72% effektivitet
1,047 OG
(ett eksempel)

Men vil supplere inn 1,5 kg ekstrakt så får du: (med bruk av verktøyet over)
23
1,5 pilsner malt ekstrakt
2900 gram pilsner malt
1,047 OG

ekstraktet trenger jo ikke koke like lenge (om i det hele tatt, pasteurisering er nok etter min mening) så dette kan du hive inn på slutten av koketiden. Fordelen med lavere volum er jo at du fortere får kokt opp og fortere kjølt ned, så kan du etter kok og nedkjøling fylle opp med kjøleskap-kaldt vann kokt på forhånd(jeg kjører bare springvann men men) for å komme ned til riktig Pitch temperatur.

Om det er mer jeg kan bidra med gjør jeg gjerne det!

Edit: Nå har jeg ikke prøvd å brygge pilsner enda, den skal kanskje gjære mer ut enn en ale? I så fall kan det være lurt å leke litt med mesketemperaturen for å kompensere for at ekstrakten "kun" gjærer ut til 75%.

Har en dunk med pilsnerekstrakt på hylla hjemme som jeg gjerne kan eksperimentere med. Hvordan kan man sette opp en oppskrift for å kombinere den med noen kilo pilsnermalt? Noen med erfaring ift dette?
Lager mye partial mash (ekstrakt + malt) på hytta pga. kjelekapasitet. Last ned Brewmate (gratis) og legg inn både malt & ekstrakt, veldig lett å komme frem til antatt OG, IBU etc. da.

ekstraktet trenger jo ikke koke like lenge (om i det hele tatt, pasteurisering er nok etter min mening) så dette kan du hive inn på slutten av koketiden. Fordelen med lavere volum er jo at du fortere får kokt opp og fortere kjølt ned, så kan du etter kok og nedkjøling fylle opp med kjøleskap-kaldt vann kokt på forhånd(jeg kjører bare springvann men men) for å komme ned til riktig Pitch temperatur.
Dette hørtes jo veldig lurt ut!
Trenger kanskje ikke bruke kjølespiral i det hele tatt da? F.eks meske spesialmalten i 4 liter vann, for deretter å tilsette ekstrakt og la det koke i 60 min. Ved avkjøling, tilsette 10 liter springvann (for en 15 liters batch). Burde få vørter ned på 30-40 grader i hvertfall, må uansett stå en halvtimes tid for å få bunnfelt humla ordentlig.

Dette hørtes jo veldig lurt ut!
Trenger kanskje ikke bruke kjølespiral i det hele tatt da? F.eks meske spesialmalten i 4 liter vann, for deretter å tilsette ekstrakt og la det koke i 60 min. Ved avkjøling, tilsette 10 liter springvann (for en 15 liters batch). Burde få vørter ned på 30-40 grader i hvertfall, må uansett stå en halvtimes tid for å få bunnfelt humla ordentlig.

Noe form for kjøling må du nok ha før tilsetting av springvann, søk på : hot side areation.

Du vil med splashing/spruting i varm vørter få en oksideringseffekt som vil påvirke holdbarheten til ølet så man må få kjølt det ned et god stykke (28 grader sier John palmer) før man gjør noe med vørteren som kan tilføre oksygen (som man vil før gjæringen).

Jeg har tette oppbevaringsbokser som jeg desinfiserer med starsan og fyller på med vann for å lage "isblokker". disse isblokken legger jeg i vørteren samtidig som jeg kjøler i springen med kaldt vann. Funker greit ned til 28 gradene , så tilsetter jeg kaldt springvann for å komme mellom 15-20 grader (Pitch temp). Skal man ned mot pils pitching må jo kaldere vann til, eventuelt så tror jeg man må kjøle det lenger ned før man tilsetter vannet.

Da spørs det hvordan dette ender opp.. Brukte springvann rett i bøtta sammen med kokende vørter. Spennende!

Da spørs det hvordan dette ender opp.. Brukte springvann rett i bøtta sammen med kokende vørter. Spennende!

Mest sannsynligvis vil dette gå bra, men er litt usikker ift holdbarheten . Når det gjelder hot-side areation så snakker jeg kun utifra teori, ikke praktisk erfaring, nå vil du i alle fall få se om det er ett problem, eventuelt hvor stort det er. Jeg tipper at hvis du drikker det relativt fort opp (innen en måned) at det vil gå bra, men du må holde meg oppdatert hvordan det går :)

Ved nærmere ettertanke så støtter jeg ikke teorien din. Kom på at vi ved tidligere ekstraktbrygging har hatt kokende vørter rett i bøtta og fylt på med vann. Det er ikke holdbarheten som har ført til få gjentakelser, snarere det litt kjipe resultatet man får. Håper dette endres nå som jeg har kombinert med både Maris Otter og Pilsnermalt, og hatt i noe rester av Saaz :)

vel, min teori er det ikke ;) : http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-9-3.html

John Palmer har du kanskje hørt om? Boken hans how-to-brew blir sett på som en "bibel" blant bryggere.

"Oxidation of your wort can happen in several ways. The first is by splashing or aerating the wort while it is hot. Other beginning-brewing books advocate pouring the hot wort after the boil into cold water in the fermenter to cool it and add oxygen for the yeast. Unfortunately the wort may still be hot enough to oxidize when it picks up oxygen from the splashing. Pouring it down the side of the bucket to minimize splashing doesn't really help either since this increases the surface area of the wort exposed to the air. Thus it is important to cool the wort rapidly to below 80°F to prevent oxidation, and then aerate it to provide the dissolved oxygen that the yeast need. Cooling rapidly between 90 and 140°F is important because this temperature region is ideal for bacterial growth to establish itself in the wort."

Var selv skeptisk til dette, men jeg forholder meg til det etter å ha undersøkt dette i dette forumet og andre steder: Kan ikke nok om kjemi til å "motsi" det. Det jeg dog lurer på er hvor stort problem det er, nå kan jo du melde tilbake om du merker noe til oksideringen. Jeg tror som sagt man ikke vil merke akkurat dette med mindre flaskene skal stå veldig lenge.

Driver selv å tester vedtatte sannheter for å se hva som skjer, fordi jeg liker ikke å sluke all jeg får av info som god fisk, så er nysgjerrig på om du vil merke noe i det hele tatt:)

Har ikke john palmer revurdert sitt syn på HSA? Den nettversjonen av boken hans er første utgave og gammel nå så noe stemmer nok ikke selv om det står skrevet.

Har ikke john palmer revurdert sitt syn på HSA? Den nettversjonen av boken hans er første utgave og gammel nå så noe stemmer nok ikke selv om det står skrevet.

Oxidation of your wort can happen in several ways. The first is by splashing or aerating the wort while it is hot. This problem is called hot-side aeration, or HSA. Older brewing books have advocated pouring the boiling-hot wort into cold water in the fermenter to cool it and add oxygen for the yeast. Unfortunately, the wort is still hot enough to be oxidized instead of aerated. Pouring it down the side of the bucket to minimize splashing doesn't really help either, since this increases the surface area of the wort exposed to toe air. Therefore, you must cool the wort first to below 80 degrees F (27 degrees C) to prevent oxidation, and then aerate it to provide the dissolved oxygen that the yeast need. Cooling rapidly between 90 and 140 F (32 and 60 C) is important, because this temperature range is ideal for bacterial growth.

Sakset fra 3. utgave.

Det har han til en viss grad. Hør gjerne på http://www.thebrewingnetwork.com/shows/475 med dr. Charles Bamforth. Det som skjer fra gjæring til lagring er viktigst for å hindre usmak i forhold til oksidasjon. God gjæringskontroll er svært viktig og det viktigste sammen med lagringen av det ferdige produktet. På en annen side så har jo Jamil Z gått bort i fra motstrømskjøler nettop for å forhindre HSA. Jeg snakker som vanlig ikke utifra reel erfaring, men det er jo interresant med teori og.

Sent from my iPhone using Tapatalk

+1
HSA skjer, men en god gjæringsprosess med sunn gjær transformerer disse stoffene til andre uten tilsvarende usmaker. Det er altså ikke et så stort problem som en skulle tro utifra noen publikasjoner.
Minimalisere oksygen senere i prosessen og lagre kaldt er mye viktigere, ifølge eksperten John Palmer støttet seg på i nevnte podcast, dr. Charles Bamforth. Utrolig komplekst dette med smaksstabilitet i øl. Drikk fort, lagre kaldt fungerer ihvertfall uansett.

Sist redigert:
Hvordan kjøler dere før tilsetning av springvann?

Før kjølte jeg med å fylle vasken full av vann+ fryselementer, og lar vannet renne i en 20-40 min kontinuerlig slik at det oppvarmede vannet "byttes" ut. Måler ca hvert 5. min med en desinfisert temperaturmåler og "rører" forsiktig rundt for at vørteren skal få sirkuluasjon og kontakt med de kalde sidene som kjøles av vasken de står i. (litt kleint forklart men).

Siden dette gikk litt treigt hos meg begynte jeg også å fryse ned isblokker i lukkede plast-beholder som jeg la oppi i tillegg. Vannet/beholder må selvfølgelig være desinfisert før man gjør dette.

Det er mange måter å gjøre det på, og nå har jeg kjøpt spiralkjøler som jeg skal få testa ila av helgen, skal også legge gryta i en dunk med iskaldt vann(med elementer) for å få enda større fart på det (veldig utålmodig person!)

Tilbake
Topp