Lager mye partial mash (ekstrakt + malt) på hytta pga. kjelekapasitet. Last ned Brewmate (gratis) og legg inn både malt & ekstrakt, veldig lett å komme frem til antatt OG, IBU etc. da.Har en dunk med pilsnerekstrakt på hylla hjemme som jeg gjerne kan eksperimentere med. Hvordan kan man sette opp en oppskrift for å kombinere den med noen kilo pilsnermalt? Noen med erfaring ift dette?
Dette hørtes jo veldig lurt ut!ekstraktet trenger jo ikke koke like lenge (om i det hele tatt, pasteurisering er nok etter min mening) så dette kan du hive inn på slutten av koketiden. Fordelen med lavere volum er jo at du fortere får kokt opp og fortere kjølt ned, så kan du etter kok og nedkjøling fylle opp med kjøleskap-kaldt vann kokt på forhånd(jeg kjører bare springvann men men) for å komme ned til riktig Pitch temperatur.
Dette hørtes jo veldig lurt ut!
Trenger kanskje ikke bruke kjølespiral i det hele tatt da? F.eks meske spesialmalten i 4 liter vann, for deretter å tilsette ekstrakt og la det koke i 60 min. Ved avkjøling, tilsette 10 liter springvann (for en 15 liters batch). Burde få vørter ned på 30-40 grader i hvertfall, må uansett stå en halvtimes tid for å få bunnfelt humla ordentlig.
Da spørs det hvordan dette ender opp.. Brukte springvann rett i bøtta sammen med kokende vørter. Spennende!
Har ikke john palmer revurdert sitt syn på HSA? Den nettversjonen av boken hans er første utgave og gammel nå så noe stemmer nok ikke selv om det står skrevet.
Oxidation of your wort can happen in several ways. The first is by splashing or aerating the wort while it is hot. This problem is called hot-side aeration, or HSA. Older brewing books have advocated pouring the boiling-hot wort into cold water in the fermenter to cool it and add oxygen for the yeast. Unfortunately, the wort is still hot enough to be oxidized instead of aerated. Pouring it down the side of the bucket to minimize splashing doesn't really help either, since this increases the surface area of the wort exposed to toe air. Therefore, you must cool the wort first to below 80 degrees F (27 degrees C) to prevent oxidation, and then aerate it to provide the dissolved oxygen that the yeast need. Cooling rapidly between 90 and 140 F (32 and 60 C) is important, because this temperature range is ideal for bacterial growth.
Hvordan kjøler dere før tilsetning av springvann?