Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Jeg har stor lyst til å få brygget et par af de øl. Men jeg har ikke beer smith. Er det noen som kan "oversette" oppskriftene til 22,5 liter som de andre oppskrifter fra 7 Fjell m.f. i boken den norske ølrevolusjonen?

Eller findes det det andre gode programmer (jeg jobber på mac)
 
Jeg har stor lyst til å få brygget et par af de øl. Men jeg har ikke beer smith. Er det noen som kan "oversette" oppskriftene til 22,5 liter som de andre oppskrifter fra 7 Fjell m.f. i boken den norske ølrevolusjonen?

Eller findes det det andre gode programmer (jeg jobber på mac)

7 Fjell-oppskriftene har oppgitt malt i % og humle i g/L, slik at du enkelt kan tilpasse det til ditt system. Hvis du vet utbyttet du pleier å ha kan du beregne maltmengdene enten manuelt (se for eksempel Palmers How to Brew eller en annen god bryggebok), eller ved hjelp av et bryggeprogram.
 
Hej Hannaas. Tak for svar. Jeg er pt. igang med booken YEAST. Jeg har ok kontrol på brygging, det som jeg ikke har brukt mye tid på er oppskriftene. Det er selvsagt noe som må komme.
 
Hej Hannaas. Tak for svar. Jeg er pt. igang med booken YEAST. Jeg har ok kontrol på brygging, det som jeg ikke har brukt mye tid på er oppskriftene. Det er selvsagt noe som må komme.

Ok, da er det bare å putte dine tall inn i følgende formel og løse for x (total maltvekt):

utbytte * (andel_basemalt * 296 + andel_spesialmalt * 268) * x / volum = SG-poeng.

Eksempel:
utbytte = 75% = 0,75
andel_basemalt = 90% = 0,9
andel_spesialmalt = 10% = 0,1
volum = volum før koking = 30 L
SG-poeng = 50 (ønsket SG før kok er 1,050)

0,75 * (0,9 * 296 + 0,1 * 268) * x / 30 = 50

Løser for x:

x = 50 * 30 / 0,75 * (0,9 * 296 + 0,1 * 268) = 6,82 kg.

Så er det bare å beregne hver enkelt maltsort utfra prosentandelen i oppskriften.


PS: Dette er litt forenklet, da hver maltsort har sitt eget potensielle utbytte, men for meg fungerer det greit å bruke 296 for basemalt og 268 for spesialmalt.
 
US-05 og WLP-001 er samme gjær. Og den er jo bare tørr første gang, de repitcher nok slurry og da er det jo ingen forskjell. Trenger man veldig mange gjærceller er tørrgjær billigere enn flytende. En pakke tørrgjær koster mindre enn et rør med WLP-001 og en 11g pakke md tørrgjær innholder (minst) dobbelt så mange gjærceller.
 
Tilbake
Topp