Vasker dere gjæren eller bruker dere bare gjærkaka?Vi repitcher slurry, ja. Tar utgangspunkt i US-05 når vi skal starte en ny kultur, rett og slett pga. prisen.
I tilfelle noen skulle være interesserte:
7 Fjell Una Blonde (Brygges for puben "Una" i Bergen)
7 Fjell Sommer Pale Ale (Sesongøl)
7 Fjell Englafjell Pale Ale (One-off, brygget for musikkfestivalen "Festidalen")
7 Fjell Mon Plaisir Pale Ale
7 Fjell Fløien IPA
7 Fjell Rundemanen Rye Stout
7 Fjell Walkendorff Amber Ale
7 Fjell Svartediket Black IPA
7 Fjell Vinter
Vasker dere gjæren eller bruker dere bare gjærkaka?
Hei.
Kan noen utdype litt angående mesketider til 7 fjell. Virker som Gahr kjører mer eller mindre konsist 3 steg. Et på 20 min på 63 (fløyen ipa), 20 min på 71 (fløyen ipa) og utmesk på 77 på 5 min. Andre bryggerier har meskesteg på 60 min på 64 ish grader f.eks tank 7, hvorfor så korte meskesteg?
Så neste spørsmål, temperatur. Er klar over ensymer og deres virkeområde med temp og ph. Typiske hovedregel er fra og med 60 til og med 65 gir gjærbartsukker og 70 til 75 gir ugjærbarsukker. Mellom 65 og 70 så blir litt begge deler. Men hva gjør da forskjellen på 63 vs 64 og 71 vs 72/73
F.eks 7 Fjell 7 sorter vs 7 Fjell Gamlehaugen. Una Blond som skal være tørr har jo meskesteg på 20 min 69, 20 min 72 og 5 min 77 burde det da ikke bli mye ugjærbarsukker som gjør den en Full Body?
Utmesk på 77 lurer jeg litt på også, mista Palmer nevnte 78. Er den ene graden ikke innenfor område for å stoppe ensym aktiviteten?
Mvh.
Frode
Hei vil prøve å brygge Walkendorff neste fredag ( 20Liter speidel) og legger inn oppskrift i Beersmith, her beregnes bitterhet i Tinseth , rager eller garetz (default tinseth).
60gr amarillo gir en IBU = 26.1 alene , og siden jeg ikke vet hva tinset IBU TOTAL skal være har noen en ide om hvor mye
" Horizon @ 60 min. to hit target IBU " av denne man skal ha?
IBU: 28 (Noonan) Hops:
Horizon @ 60 min. to hit target IBU, på denne
Walkendorff skal nå være oppdatert. [...]
Ser at dere har endret oppskriften på Walkendorff fra 55 IBU (uspesifisert) til 28 IBU (Noonan) (gammel oppskrift her, ny oppskrift her). Hva er grunnen til det? Jeg laget en kloning etter den gamle oppskriften, og synes den var veldig balansert og fin, men jeg har ikke smakt originalen, så vanskelig å si hvordan den burde vært.
Sett sånn. Har fått 200 gram Galaxy av svigermor det må jo bare brygges Lervig Galaxy IPA. Noen som har oppskriften?
Evt. send Mike en oppskrift. Pleier ikke være gniten på oppskrifter