Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Vi repitcher slurry, ja. Tar utgangspunkt i US-05 når vi skal starte en ny kultur, rett og slett pga. prisen.

Hei.

Kan noen utdype litt angående mesketider til 7 fjell. Virker som Gahr kjører mer eller mindre konsist 3 steg. Et på 20 min på 63 (fløyen ipa), 20 min på 71 (fløyen ipa) og utmesk på 77 på 5 min. Andre bryggerier har meskesteg på 60 min på 64 ish grader f.eks tank 7, hvorfor så korte meskesteg?

Så neste spørsmål, temperatur. Er klar over ensymer og deres virkeområde med temp og ph. Typiske hovedregel er fra og med 60 til og med 65 gir gjærbartsukker og 70 til 75 gir ugjærbarsukker. Mellom 65 og 70 så blir litt begge deler. Men hva gjør da forskjellen på 63 vs 64 og 71 vs 72/73
F.eks 7 Fjell 7 sorter vs 7 Fjell Gamlehaugen. Una Blond som skal være tørr har jo meskesteg på 20 min 69, 20 min 72 og 5 min 77 burde det da ikke bli mye ugjærbarsukker som gjør den en Full Body?

Utmesk på 77 lurer jeg litt på også, mista Palmer nevnte 78. Er den ene graden ikke innenfor område for å stoppe ensym aktiviteten?

Mvh.
Frode

Vasker dere gjæren eller bruker dere bare gjærkaka?

Vi vasker ikke gjæren. Høster fra bunnen i koniske tanker, alltid før eventuell tørrhumling. Det er uvanlig at bryggerier vasker gjær, annet enn en eventuell syrevask hvis man opplever bakterieproblemer.

Hei.

Kan noen utdype litt angående mesketider til 7 fjell. Virker som Gahr kjører mer eller mindre konsist 3 steg. Et på 20 min på 63 (fløyen ipa), 20 min på 71 (fløyen ipa) og utmesk på 77 på 5 min. Andre bryggerier har meskesteg på 60 min på 64 ish grader f.eks tank 7, hvorfor så korte meskesteg?

Så neste spørsmål, temperatur. Er klar over ensymer og deres virkeområde med temp og ph. Typiske hovedregel er fra og med 60 til og med 65 gir gjærbartsukker og 70 til 75 gir ugjærbarsukker. Mellom 65 og 70 så blir litt begge deler. Men hva gjør da forskjellen på 63 vs 64 og 71 vs 72/73
F.eks 7 Fjell 7 sorter vs 7 Fjell Gamlehaugen. Una Blond som skal være tørr har jo meskesteg på 20 min 69, 20 min 72 og 5 min 77 burde det da ikke bli mye ugjærbarsukker som gjør den en Full Body?

Utmesk på 77 lurer jeg litt på også, mista Palmer nevnte 78. Er den ene graden ikke innenfor område for å stoppe ensym aktiviteten?

Mvh.
Frode

Mange spørsmål her, men alt handler om balanse. Enzymene virker best i spesielle temperaturområder, og temperaturene vi bruker på 7 Fjell gir oss stort sett de resultatene vi ønsker i vårt system. Forskjellen mellom f.eks. 63 og 64 °C er ikke særlig stor, men dette handler ikke egentlig om noen eksakt og enkelt forutsigbar vitenskap men om erfaringer med eget bryggeoppsett. At vi bruker en høy mesketemperatur på øl som Una, skyldes ganske enkelt at vi bruker en gjær som ellers ville gitt for god utgjæring i akkurat det ølet. I lyse øl med lite spesialmalt får man høyere utgjæring enn i mørke typer med mye spesial malt hvis mesketemperaturen er den samme.

Lengden på meskestgene er som den er fordi jeg ikke ønsker å bruke mer tid på mesken enn nødvendig (jeg vil som alle andre rekke hjem til middag...). 20 minutter er i de aller fleste tilfeller nok for å oppnå konvertering av stivelsen i maltet med moderne malt. Lengre mesketider kan kanskje gi bedre utgjæring, men igjen, her er det bare å gjøre seg sine egne erfaringer.

Praksisen vil variere fra bryggeri til bryggeri. Det er ikke gitt at en stegmesk er bedre enn en enkel infusjonemesk (eller omvendt). Dette handler også om erfaring og hva den enkelte brygger er vant til og liker. Om man mesker ut på 77 eller 78 °C har i realiteten null betydning. Det som er det viktigste er å komme over ca. 75 °C for å stagge enzymaktiviteten og får bedre avrenning.

Alt i alt finnes det svært mange veier til Rom når det gjelder meskingen. Så lenge man holder seg innefor 60-70 °C i en periode på omtrent 30 min., vil det bli øl av det.

Sist redigert:
^ siden vi er inne på tema - hvor mye har vannmengde i mesken å si for utbytte og mesketid? Jeg tenkte å eksperimentere litt med no-sparge for å spare tid (og potensielt søl) på bryggedagen og siden 20-30% mer malt ikke koster mange kronene i hjemmebryggskala. La oss si at det skal meskes med 6 kilo malt til et brygg på noen og 20 liter, da ville man normalt mekse med rundt 18 liter vann, og skylle med type 15 liter for å få ca 27 liter til kok. Alternativet ville da være å meske med ca 33liter, evt med gradvis tilsetning av varmt vann for å treffe tempen på ulike meskesteg.

Noen ekspertkommentar på hvor mye mer malt man bør regne med at det går?

Hei vil prøve å brygge Walkendorff neste fredag ( 20Liter speidel) og legger inn oppskrift i Beersmith, her beregnes bitterhet i Tinseth , rager eller garetz (default tinseth).
60gr amarillo gir en IBU = 26.1 alene , og siden jeg ikke vet hva tinset IBU TOTAL skal være har noen en ide om hvor mye
" Horizon @ 60 min. to hit target IBU " av denne man skal ha?

IBU: 28 (Noonan) Hops:
Horizon @ 60 min. to hit target IBU, på denne

Ta utgangspunkt i IBU på 28 du, uavhengig av hvilken metode du velger i BeerSmith. Så justerer du humlemengden til du når 28.

Hei vil prøve å brygge Walkendorff neste fredag ( 20Liter speidel) og legger inn oppskrift i Beersmith, her beregnes bitterhet i Tinseth , rager eller garetz (default tinseth).
60gr amarillo gir en IBU = 26.1 alene , og siden jeg ikke vet hva tinset IBU TOTAL skal være har noen en ide om hvor mye
" Horizon @ 60 min. to hit target IBU " av denne man skal ha?

IBU: 28 (Noonan) Hops:
Horizon @ 60 min. to hit target IBU, på denne

Tørrhumle pleier ikke gi IBU-bidrag i BeerSmith, så jeg tror du har lagt inn Amarilloen din feil. Gjør ellers som @glennrlie sier.

Det blir kun 1.5gr av horizen i 60 minutter (høres veldig lite ut) kan det være riktig ?

60gr amarillo gir en IBU = 26.1 alene (10 minutter)

Walkendorff skal nå være oppdatert. [...]

Ser at dere har endret oppskriften på Walkendorff fra 55 IBU (uspesifisert) til 28 IBU (Noonan) (gammel oppskrift her, ny oppskrift her). Hva er grunnen til det? Jeg laget en kloning etter den gamle oppskriften, og synes den var veldig balansert og fin, men jeg har ikke smakt originalen, så vanskelig å si hvordan den burde vært.

Ser at dere har endret oppskriften på Walkendorff fra 55 IBU (uspesifisert) til 28 IBU (Noonan) (gammel oppskrift her, ny oppskrift her). Hva er grunnen til det? Jeg laget en kloning etter den gamle oppskriften, og synes den var veldig balansert og fin, men jeg har ikke smakt originalen, så vanskelig å si hvordan den burde vært.

Det er rett og slett en skriveleif! 55 IBU (Noonan) er fortsatt riktig.

Du kan jo ta utgångspunkt i Lucky Jack, bare justere den opp til 6,5%
og tilsette like deler Galaxy som bitter humle, smak, aroma og dry til du treffer 100 IBU

Vanskeligere skal det ikke være å formulere en oppskrift

Evt. send Mike en mail. Pleier ikke være gniten på oppskrifter

Edit: fjerna brainfart

Sist redigert:
Tilbake
Topp