Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)




Her er enda en som Voss bryggeri har lagt ut et annet sted i Norbrygg:

Oregonian:


Pale Malt 92%
Munich Malt 4%
Vienna Malt 4%

Colour 13,5 EBC
Bitterness: 46 IBU
Starting Gravity 1.060 (15 plato)
Finishing Gravity 1.014 (3.5 plato)

Mash Temperature: 66 degrees celsius

Boil Time: 90 minutes

First hops: Northern Brewer at start of boil 5 IBU
Second Hops: Last 10 minutes of the boil
Cascade (8%) 3.5 IBU
Citra (4%) 3.5 IBU
Irish Moss
End of boil

Whirlpool addition: Citra (88%) 35 IBU

The vast majority of our hoppy beers get their bitterness from hopping in the whirlpool. So with the Oregonian the end hop is added during the whirlpool.

Oregonian is also dry hopped with Citra at a rate of 1.8g per litre.

Hope this helps and good luck!
Sist redigert: 19 Oktober 2014
A
 
Hei Gahr, et lite spørsmål:

Når det står:

Horizon @ 60 min. to hit target IBU

betyr det at det skal beregnes til 54 IBU? og at EKG kommer i tilegg?? Eller er det summen av all humlingen som skal bli IBU 54?

Det betyr at etter at du har fått ut hva IBU EKG bidrar med så fyller du på med Horizon til du når totalen på 54.
 
Hei Gahr, et lite spørsmål:

Når det står:

Horizon @ 60 min. to hit target IBU

betyr det at det skal beregnes til 54 IBU? og at EKG kommer i tilegg?? Eller er det summen av all humlingen som skal bli IBU 54?

Det MatsW skriver stemmer. Beregn IBU fra smaks- og aromahumle og "fyll opp" med Horizon på 60 min.
 


VOSS BRYGGERI SOMMER.

Lagt ut annet sted på Norbrygg Forum.


Hey Guys,

I got a request for the recipe for our recent summer seasonal so here it is.

Pale malt 85%
Arome malt 6%
Chit Wheat 4,5%
Wheat malt 4,5%

Colour: 16,5 EBC
Bitterness: 45 IBU
Starting Gravity: 1.048
Finishing Gravity: 1.012

Mash Temperature 65 degrees C

Boil Time: 90 minutes

First Hops: Northern Brewer at start of boil 5 IBU

Second Hops: Simcoe at 30 minutes into the boil 6 IBU

Third Hops: Simcoe and Chinook (equal quantities) at last 5 minutes in the boil 2.5 IBU and 2 IBU respectively

Fourth Hops (Whirlpool hops): 66% Simcoe 20 IBU
33 % Chinook 11 IBU

Dry Hops are Simcoe and Chinook in equal parts at 1.8 grams per L.

Good luck!
 
Det stemmer. Bruker denne:ImageUploadedByTapatalk1417596247.188162.jpg

Tabellen inneholder Noonans tall fra "New Brewing Lager Beer", med en del tall lagt til av undertegnede basert på egne erfaringer og antakelser. Det funker i alle fall for meg.
 
Hvor mange øl skal du egentlig ha i sortementet ditt
og kommer det no fast sortement i butikk og f.eks basisutvalget på polet?
 
Vi har allerede et rimelig fast butikk-sortiment, men siden mange butikker krever en fast avtale med kjeden er det ikke så mange butikker som har tatt ølet inn ennå. Mon Plaisir Pale Ale er inne i ICA-systemet, andre øl er inne i en del butikker rundt om kring, men vi har selvsagt flest utsalgssteder i Bergen foreløpig.

Følgende øl er i butikkstyrke:

Småtøs American Blonde
Tippetue Petite Saison
Mon Plaisir Pale Ale
Kjuagutt Amber Ale
St. Niklaus Christmas Ale

Det kommer nok flere etterhvert.

Når det gjelder Vinmonopolet er det et svært tregt system. Vi har inne to juleøl for øyeblikket, og Gamlehaugen Old Ale Vintage 2014 er tatt inn som partivare i kategori 4-polene. Til fredag skal vi faktisk til OSlo for å ha et møte med polet, så vi får se hva som kommer ut av det.

Alt som har med distribusjon å gjøre tar tid. Vi er storfornøyde med at vi i løpet av kun et halvt år med brygging allerede har produsert over 100.000 liter. Nå er vi i en situasjon hvor vi ikke lenger kan håndtere salg alene (vi er kun 3 ansatte) og vi søker derfor etter en salgsmedarbeider.
 
Sist redigert:
Jeg har lyst til å prøve å brygge Baltisk Porter etter oppskrift fra vinneren av "Ringnes konkurransen"
Har lest bloggen hvor oppskriften er beskrevet, men sliter litt med å finne denne humlen (engelsk sterling 4,5 % alfa)
Er det noen som vet om oppskriften finnes på forumet eller kan si hvilken humle jeg bør bruke?
 
Tabellen inneholder Noonans tall fra "New Brewing Lager Beer", med en del tall lagt til av undertegnede basert på egne erfaringer og antakelser. Det funker i alle fall for meg.

Altså interpolasjon og ekstrapolasjon? Du har kanskje tilgang på IBU-målinger der du jobber nå?
 
Altså interpolasjon og ekstrapolasjon? Du har kanskje tilgang på IBU-målinger der du jobber nå?

Nei, jeg har ikke tilgang på målinger foreløpig. Tallene er lagt til basert på egen erfaring i hjemmebryggeriet.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp