Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Garage Project-ølet slippes i alle fall her. Hva det blir til med BrewDog er usikkert, i og med at vi har avsluttet distribusjonsavtalen med Cask (som importerer Brewdog og var de som stelte i stand opplegget hos Brewdog).

Jeg har lyst til å prøve å brygge Baltisk Porter etter oppskrift fra vinneren av "Ringnes konkurransen"
Har lest bloggen hvor oppskriften er beskrevet, men sliter litt med å finne denne humlen (engelsk sterling 4,5 % alfa)
Er det noen som vet om oppskriften finnes på forumet eller kan si hvilken humle jeg bør bruke?
Noen som sitter på denne oppskriften? Prøvde ølet i går og ble forelsket, men google er ikke min venn i denne saken :) Please share ;)

Vil noen være behjelpelig, eller gi meg et hint om forenkling av meskeskjemaet på dette ølet? Jeg brygger med BIAB, og ser her ei lita utfordring?

Mvh Even
Mesk som vanlig IPA. 65-66 grader eller så. Du bør meske på den temperaturen som gir deg samme utgjæring i ditt oppsett.

Stegmesking og biab kan gå men du må røre svært mye når temperaturen skal opp.
Utmesking er så godt som fast prosedyre hos meg og mitt biab.

Ang linken til oppskriften i #211.
Bare jeg som får feilmelding på den?

Om jeg husker Gahr riktig så er en av grunnene til to temperaturtrinn at man i snitt bommer mindre da - blir mer repeterbart slik. Det er også avhengig av oppsettet, 7 Fjell har vel funnet ut at de må meske på litt høye temperaturer for å ikke få for høy utgjæring. Det er ikke nødvendig å stegmeske en IPA (eller særlig mye annet øl for den saks skyld). Om du har en meskemetode som funker så er det liten grunn til å endre den.

Moralen er at en mesketemperatur for en brygger ikke automatisk er den korrekte for en annen. Den gode nyheten er at det ikke spiller veldig stor rolle. I BIAB vil uasett temperaturen variere mye ulike steder i mesken - selv om man rører ganske ofte, så hvilken temperatur man egentlig har mesket på er ikke så godt å vite. Kjører man pumpe og sirkulasjon blir den betydelig jevnere.

Eksakte mesketemperaturer er noe av det jeg bekymrer meg minst for - er mange andre ting som er viktigere for å få godt øl.

Se her, godt svar. Da er det bare å finne fram penn og papir, og få ned ei oppskrift. Det lukter after-ski av denne..

Takk for svar

Even

Tilbake
Topp