Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Da var oppskriftene til de nye ABC-settene lagt ut på bryggselv.no. Jeg ser at det står oppgitt en meskeeffektivitet på 75 %. Det korrekte skal vel være 85 %?
 
En kjapp og gæli runde med kalkulator hinter på at 75% ser korrekt ut. (Eks. Stout'en) Forøvrig knall at oppskriftene legges ut så en ser hva en kjøper etc. Har kjøpt en del sett fra Bryggselv og alle ble bra!
 
Er dette riktig på Oregon stout settet:

Humle

33g Chinook, 13%, de siste 60 minuttene
33g Cascade, 6.5%, de siste 15 minuttene
33g Cascade, 6.5%, de siste 15 minuttene Totalt: 99g

Sååå.. 66g cascade @15? :)
 
Stone Levitation Ale:

85.0% crushed North American two-row pale malt
9.0% crushed 75L crystal malt

5.2% crushed 150L crystal malt

0.8% crushed black malt

Conversion temperature 157°F [10 minutes]
Mash out 165°F

0.108 lb/bbl Columbus hops (12.9% alpha acid) [90 minutes]
0.35 lb/bbl Amarillo hops (8.5% alpha acid) [10 minutes]
0.35 lb/bbl Crystal hops (3.5% alpha acid) [0 minutes]
0.10 lb/bbl Simcoe hops (13.0% alpha acid) [0 minutes]

White Labs WLP007 Dry English Ale Yeast or WLP002 English Ale Yeast
Pitch rate 12

0.30 lb/bbl Amarillo hops (8.5% alpha acid) [Dry hop, 7 days]

Starting gravity 1.048 (12 Plato)
Final gravity 1.013 (3.2 Plato)
Ferment at 72°F
 
Fantastisk tråd dette! Er det noe håp om å få ut 7 Fjell Ulriken her også? Min favorittøl den siste tiden, som jeg gjerne vil prøve å brygge selv.
Av en eller annen merkelig grunn så har de ikke denne på Valkendorf. Men jeg finner den stadig på polet i Knarvik av alle ting, og fint er det :)
 
Oppskrift på Natt Imperial Porter:
Takk for mailen! Natt er ein nokså utfordrande øl å brygge, men eg kan prøver å hjelpe deg å få det til.


Vi bruke Sinamar (frå Weyermann) å nåe den svarte fargen. Denne er ein ekstrakt laga av 100% svart malt, og gir farge utan rista toner eller bitterheit. I oppskriften her har eg erstatte med Black malt… du får bestemme sjølv om du meiner balansen mellom svart/sjokomalt bør vere annleis. Som utgangspunkt her er eit forslag:

66% Pale Ale malt
14% Munich type 1
7% Munich type 2
7% Wheat Malt
4% Pale Chocolate malt
2% Black malt

Mesketemp 62-63C
Meske heile 8kg og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)

Meske på nytt - heile 8kg IGJEN og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Då har du samla nok vørter på full styrke (20-23 Plato)
Gjæring med White Labs WLP001 (Chico/California.) Kan og bruke 1056 eller US-05.
Gæringstemp 22C.

EKG humle ca. 36 IBU.
Tørrhumling med Amarillo, hugs ikkje mengden, prøv 2g/liter. (Denne er ikkje den viktigaste delen av ølet.)

Lykke til!

Venleg helsing/Best Regards

Evan W. Lewis"

Kva er rasjonalt for ingen sparging her? Redusert effektivitet men høgre OG?
 
En innholdsfortegnelse det der.
Når man har noe informasjon, kan man spekulere seg frem til en tilnærming.

Tar man utgangspunkt i 2800L bryggekjele, minimum 25kg malt per kategori (de bruker neppe sekkene delvis), og rundt 75% effektivitet (bekreftet), sier Brewer's Friend at man treffer OG med disse tallene. https://docs.google.com/spreadsheet...VpYbIOjXz_ne9tEmZJASTIg/edit?usp=docslist_api

Kanskje er forholdet mellom malttypene noe annerledes, men tror ikke det er helt utypisk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp