Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Kanskje litt rydding også hvis du en gang får tid?
Det er skrevet endel unødvendig av meg og andre i en slik tråd.
F eks dette innlegget bør slettes etter at det er lest av den som rydder.
 
Stone Brewing avvikler sin Pale Ale, og poster oppskriften på nettet. Sakset derfra, med omregning til celsius:
Yield: 5 Gallons (about 54 12-ounce bottles or 30 22-ounce bottles)

  • 87.0% crushed North American two-row pale malt
  • 10.5% crushed 60L crystal malt
  • 2.5% crushed 75L crystal malt
  • Conversion temperature 156°F --> 68,9 °C
  • Mash out 165°F --> 74 °C
  • 0.171 lb/bbl Columbus hops (12.9% alpha acid)
[90 minutes]

  • 0.30 lb/bbl Ahtanum hops (6.0% alpha acid)
[10 minutes]

  • 0.46 lb/bbl Ahtanum hops (6.0% alpha acid)
[0 minutes]

  • White Labs WLP007 Dry English Ale Yeast or WLP002 English Ale Yeast
  • Pitch rate 16 to 18
  • Starting gravity 1.057 (14 Plato)
  • Final gravity 1.014 (3.5 Plato)
  • Ferment at 72°F --> 22,2 °C.

Red.: Allerede postet her.
 
Sist redigert:
I oppskriftene fra 7 Fjell er humletilsetningen oppgitt i g/L. Er det antall liter vørter etter koking som skal legges til grunn?
 
Tror det er etter koking, ja. Men det jeg lurer på er hvordan man skal tilsette bitterhumle for å nå target, for de andre humletilsetningene vil jo også gi bitterhet. Tippetue får 32 IBU i brewers friend.
 
Tror det er etter koking, ja. Men det jeg lurer på er hvordan man skal tilsette bitterhumle for å nå target, for de andre humletilsetningene vil jo også gi bitterhet. Tippetue får 32 IBU i brewers friend.

Start alltid bakerst. Legg til whirlpool-humle, 0 min, 5 min, 15 min, 30 min, .... til slutt fyller du opp med 60 min humle til ønsket IBU.

I oppskriftene fra 7 Fjell er humletilsetningen oppgitt i g/L. Er det antall liter vørter etter koking som skal legges til grunn?

Vørtervolum etter koking for humle som skal i kjelen og volum i gjæringskaret ved tørrhumling.
 
Lervig Lucky Jack

Ære til Gahr for å skaffet oppskrift

Batch size: 18.000 net
Total grain: 3.500 kg

Anticipated OG 11.5 % Plato
Anticipated EBC 14.0
Anticipated IBU 29,0
Anticipated RDF 66,5
Anticipated Alc. Vol. 4,70 %

Brewhouse Eff. Calcutated at 90%

Grain
3000 kg Pilsner malt
200 kg Carapale 10
200 kg Caracrystal 150

Mash
Mashing-in liquor 11.500l at 52C (3,2 L : kg malt)

Protien rest: 50°C – rest 15 mins
Step up 1C : minute
Saccharification rest 1: 67°C- rest for 20 mins
Saccharification rest 2: 72°C- rest for 20 mins
Mash off: 78°C- rest for 5 mins

Hops
0,5 kg Simcoe first wort hop, 90 mins
2,5 kg Perle T45, 10% AA, 60 mins
lower the pH to under 5,1 before finish hops are added, ( 3 L lactic acid, 1,5kg CaCl)
25 kg Amarillo, pellets T90 15 mins
25 kg Chinook, Pellets T90 5 mins
15 kg Citra, pellets T90 5 mins
15 kg Citra, dry hop after primary fermentation – at fermentation temp

Evaporation rate: 10%/hour
Pre-boil wort size: ?
Boil time: 60 min
Pre-boil gravity: 10.4 % plato

Minerals
6600 g Calcium chloride added to mash water
3 l Lactic acid added to mash water
9 g Zink sulfate (antar dette tilsettes under koking)
2 ml/ 1000L Anti foam add at 95C prior to boil
4 g per HL Protafloc Granules - in last 15 mins of the boil

Fermentation
WhiteLabs Californa Ale – 21C final gravity around 2.6Plato / 1 L / HL
(Pitch wort at 25C to allow the lag time to not go to cold in room) Ferment at ambient pressure close tank at 4P left in green beer.


Filtration/Carbonation
Brite filteration/>4.0 haze


Packaging
CO₂ 4.80g/l in tank for cans/flasker, 5,1 for tank truck or fat
Stemmer denne oppskriften når det kommer til bitterhumle? Omregnet (til 50 liters batch) skal det bare i ett gram Simcoe ved 90 min. og 7 gram Perle ved 60 min. Høres veldig lite ut, eller?
 
Øl brygget på Lucky Jack-oppskriften fra Bryggselv blir ganske mild, så det går fint å humle litt ekstra.
 
Ville du ha tilsatt mer bitterhumle?

Ja, både litt mer bitterhumle og tørrhumle om du vil ha litt mer punch. Jeg synes den ble mildere/rundere enn Lucky Jack fra Lervig. Det kan jo stemme bra i forhold til det som ble sagt om forskjellen i IBU på den oppskriften og den som står i boken det ble referert til rett over her.
 
Likte Hapi Daze fra Garage Project
"Hi Bjarte,

Thank you for your email, and it's great to hear you're enjoying Hapi Daze. We're quite excited to see it stocked in the supermarkets there now!

We don't generally share our recipes, but we can give you some pointers. The malt grist is mainly pale ale with some abbey, and Munich specialty malts. Southern Cross is the main bittering addition, with Motueka, Sauvin and Wai-iti in the boil. The Riwaka is all dry hop addition. It's a straight US ale ferment.

Good luck and let us know how you get on. Some of those NZ hops are quite tricky to get your hands on. The Riwaka in particular is rarely seen outside of NZ now!

Cheers,

Jos"
 
Artig å se hvor forskjellige folk er mtp deling av oppskrifter. Sender du en mail (og ti oppfølgingsmail) til Boulevard tror jeg t.o.m du får vite hva slags sokker bryggeren hadde på seg den dagen det ble brygget.
 
Jeg ser at Bryggselv har lagt ut noen nye ABC-ølsett, denne gangen uten tilhørende oppskrift på nettsiden. Har komponistene/designerne, eller hva man kaller det, lyst til å dele oppskriftene?
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp