Når man har noe informasjon, kan man spekulere seg frem til en tilnærming.
Eventuelt kan man sjekke oppskriften
Når man har noe informasjon, kan man spekulere seg frem til en tilnærming.
Bommet altså litt. Også en del mindre batch enn jeg trodde.Eventuelt kan man sjekke oppskriften
enkleste er kanskje bare å sende en mail til Kinn, de deler velvilligSøker oppskrift på "ekstra god bitter" fra Kinn dersom noen har kontakter i den retning
Overlegent beste bitter jeg har vært innom noensinne.
og gjerne post den her etterpå så slipper flere å maseYpperlig, takk!
Hei, Håvard!
Takk for fin tilbakemelding. Selvfølgelig skal du få oppskrifta på Ekstra God Bitter!
OG 1.049 FG 1.012
95% Maris Otter Pale Malt (Thomas Fawcett)
5% Pale Crystal Malt (Thomas Fawcett)
Mesketemperatur 66 grader
Humle (berekna utifra en direkte nedskalering fra 4000L til 50L til gjæring)
30min før kokestopp: 60g Target
2min før kokestopp: 70g Fuggle, 70g East Kent Goldings og 30g Amarillo
IBU bereknast til 48. Vær obs på denne, ettersom humlemengdane eg oppga no er basert på en direkte nedskalering, og kan være litt feil.
Gjæres på 21 grader med WYeast 1318 London Ale III.
Lykke til!
Med vennlig hilsen,
Thomas H. Hovlandsvåg
Key Account Manager
Kinn Bryggeri AS
+47 454 68 991
www.kinn.no
Oppskrift på Natt Imperial Porter:
Takk for mailen! Natt er ein nokså utfordrande øl å brygge, men eg kan prøver å hjelpe deg å få det til.
Vi bruke Sinamar (frå Weyermann) å nåe den svarte fargen. Denne er ein ekstrakt laga av 100% svart malt, og gir farge utan rista toner eller bitterheit. I oppskriften her har eg erstatte med Black malt… du får bestemme sjølv om du meiner balansen mellom svart/sjokomalt bør vere annleis. Som utgangspunkt her er eit forslag:
66% Pale Ale malt
14% Munich type 1
7% Munich type 2
7% Wheat Malt
4% Pale Chocolate malt
2% Black malt
Mesketemp 62-63C
Meske heile 8kg og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Meske på nytt - heile 8kg IGJEN og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Då har du samla nok vørter på full styrke (20-23 Plato)
Gjæring med White Labs WLP001 (Chico/California.) Kan og bruke 1056 eller US-05.
Gæringstemp 22C.
EKG humle ca. 36 IBU.
Tørrhumling med Amarillo, hugs ikkje mengden, prøv 2g/liter. (Denne er ikkje den viktigaste delen av ølet.)
Lykke til!
Venleg helsing/Best Regards
Evan W. Lewis"
Han mener du skal meske to ganger med 8 kg malt hver gang, så du må måle opp 16 kg prosentvis fordelt som i oppskriften.Kjøre på med 8 helt tørre kilo med malt?
Jeg og brodern smakte på Tors Hammer for to år siden, og vi klarte ikke å nyte det. Det var en ren skuffelse.Om noen skulle komme over oppskriften til Ægirs: Tors Hammer, del den gjerne. En av de bedre barleywines jeg har smakt. Kanskje kun overgått av Gahrs: Andrimne Barleywine. Den skulle jeg gjerne gitt noen hundrelapper for å få smakt igjen. Hint hint..
Godt temperert, med en moden gorgonzola, litt akasiehonning og noen knuste valnøtter....mmmmm. Mange barleywines bør drikkes som en portvin.Jeg og brodern smakte på Tors Hammer for to år siden, og vi klarte ikke å nyte det. Det var en ren skuffelse.
Kan jo tenkes at jeg liker den nå.
Mulig jeg prøver den igjen.
Har smakt Ivar Aasen og Midtfyns sin og de er knallgod! Men Tors Hammer falt ikke i smak. Jeg skal forsøke på nytt når jeg snubler over den på polet.Godt temperert, med en moden gorgonzola, litt akasiehonning og noen knuste valnøtter....mmmmm. Mange barleywines bør drikkes som en portvin.
Sent fra min HTC One X via Tapatalk