Kommersielle oppskrifter (fra bryggeriene)

Fikk oppskriften på Kinn Kveldsbris på epost dersom noen er interesserte:


Hei, Stein!

Takk for fin tilbakemelding. Kveldsbris er et veldig fint øl, særlig når det nærmer seg sommer!

Selvfølgelig skal du få oppskrifta.


Maltsammensetning:

87% Pilsner Malt (Weyermann)

10% Pale Wheat Malt (Weyermann)

3% Pale Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Bitterhumle: East Kent Goldings

Aromahumle: Amarillo og Saaz, samme mengde.

IBU justeres til 32.

OG 1.051 FG 1.008


Vi bruker WYeast 3787 Trappist High Gravity, men en tørrgjær-variant som Safale S-33 kan sikkert fungere fint også!

Mesketemperatur 66 grader. Gjæringstemperatur 21 grader.

Lykke til!
 
Naglfare Nut Brown Ale
OG 1.054
FG 1.019
IBU 20
EBC 60.8
Fermentation temp 21˚c
Yeast. WLP005
Malt. %
Pale ale malt 70.8
Special W 14.3
Brown Malt 7.1
Caramunich II 7.1
Pale Chocolate 0.7
Mashing temp. Time (min)
68 - 60
72 - 15
Hop. Gr pr/l α acid % IBU
East Kent Goldings 0,735 5,7 12,9. 60min
East Kent Goldings 0,432 5,7 5,8 30min
East Kent Goldings 0,216 5,7 1,4. 10min





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
Respekt til Vegard!

Beer Naglfare Nut Brown Ale
OG 1.054
FG 1.019
IBU 20
EBC 60.8
Fermentation temp 21˚c
Yeast WLP005

Malt %
Pale ale malt 70.8
Special W 14.3 (dette er weyerman og kan erstattes med Special B)
Brown Malt 7.1
Caramunich II 7.1
Pale Chocolate 0.7

Mashing temp Time (min)
68 60
72 15

Hop Gr pr/l α acid % IBU in wort Time added
East Kent Goldings 0,735 5,7 12,9 60
East Kent Goldings 0,432 5,7 5,8 30
East Kent Goldings 0,216 5,7 1,4 10
 
Søker oppskrift på "ekstra god bitter" fra Kinn dersom noen har kontakter i den retning :)

Overlegent beste bitter jeg har vært innom noensinne.
 
Kinn bryggeri: Ekstra God Bitter

Litt tidligere i sommer hadde jeg tatt meg fri fra jobben for å få reparert telefonen, og ble dermed sittende ute på Grünerløkka og ta noen øl i sola. Fikk servert «Ekstra God Bitter» fra Kinn bryggeri på tapp og likte denne utrolig godt! Sendte en e-post til bryggeriet og fikk hyggelig svar – med oppskrift, og fikk også lov til å dele på forumet. Dette blir nok en av de neste batchene mine.

Hei, Håvard!

Takk for fin tilbakemelding. Selvfølgelig skal du få oppskrifta på Ekstra God Bitter!

OG 1.049 FG 1.012

95% Maris Otter Pale Malt (Thomas Fawcett)
5% Pale Crystal Malt (Thomas Fawcett)

Mesketemperatur 66 grader

Humle (berekna utifra en direkte nedskalering fra 4000L til 50L til gjæring)

30min før kokestopp: 60g Target
2min før kokestopp: 70g Fuggle, 70g East Kent Goldings og 30g Amarillo

IBU bereknast til 48. Vær obs på denne, ettersom humlemengdane eg oppga no er basert på en direkte nedskalering, og kan være litt feil.

Gjæres på 21 grader med WYeast 1318 London Ale III.

Lykke til!

Med vennlig hilsen,

Thomas H. Hovlandsvåg
Key Account Manager
Kinn Bryggeri AS
+47 454 68 991
www.kinn.no

Tørrgjær-alternativet ble jeg fortalt kunne være Safale S-04.

God sommer!
 
Sist redigert:
Oppskrift på Natt Imperial Porter:
Takk for mailen! Natt er ein nokså utfordrande øl å brygge, men eg kan prøver å hjelpe deg å få det til.


Vi bruke Sinamar (frå Weyermann) å nåe den svarte fargen. Denne er ein ekstrakt laga av 100% svart malt, og gir farge utan rista toner eller bitterheit. I oppskriften her har eg erstatte med Black malt… du får bestemme sjølv om du meiner balansen mellom svart/sjokomalt bør vere annleis. Som utgangspunkt her er eit forslag:

66% Pale Ale malt
14% Munich type 1
7% Munich type 2
7% Wheat Malt
4% Pale Chocolate malt
2% Black malt

Mesketemp 62-63C
Meske heile 8kg og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)

Meske på nytt - heile 8kg IGJEN og sile av KUN stamvørter (ingen sparging)
Då har du samla nok vørter på full styrke (20-23 Plato)
Gjæring med White Labs WLP001 (Chico/California.) Kan og bruke 1056 eller US-05.
Gæringstemp 22C.

EKG humle ca. 36 IBU.
Tørrhumling med Amarillo, hugs ikkje mengden, prøv 2g/liter. (Denne er ikkje den viktigaste delen av ølet.)

Lykke til!

Venleg helsing/Best Regards

Evan W. Lewis"


Kjøre på med 8 helt tørre kilo med malt?
 
Kjøre på med 8 helt tørre kilo med malt?
Han mener du skal meske to ganger med 8 kg malt hver gang, så du må måle opp 16 kg prosentvis fordelt som i oppskriften.
Om du hver gang mesker med ca 2,7 liter vann pr kg malt. Og tapper av vørter uten å bruke noe skyllevann, bør du til slutt sitte igjen med ca 30 liter vørter om man antar at det mesken binder 0,8 l/kg vann som man ikke får tappet av.
 
Fikk bekreftet av Kinn at Bresjnev er basert på denne: http://barclayperkins.blogspot.no/2010/01/lets-brew-wednesday-1890-truman-export.html?m=1

Men med følgende kommentar: "Det er Truman si oppskrift fra 1890 som er utgangspunktet for Bresjnev, ja. Veldig mykje likt – maltsamansetninga er tilnærma identisk, men vi humlar «berre» til 70 IBU og gjærer den med WYeast 1318 London Ale III."

Den er no tilgjengelig på Vinmonopolet, så det skulle være mulig å få tak i den i disse dager. Foreslår å brygge den samme oppskrifta sjølv og i etterkant smake den ved siden av Bresjnev og The Kernel sin «Export Stout London 1890»."


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Brewdog Everyday Anarchy
Direkte nedskalert frå 100HL til 22L
OG: 1.081 FG: 1.005
IBU: 45
Boil: 75min

80% Pale 2row
6.5% Cara/crystal 20L
5% Pilsner
4% Rugmalt
3.5% Kveite
1% Honning

Moteuka: Til target IBU 75min
27,3g Bobek 10min
27,3g Saaz 10min
20g Apelsin bitter 5min
20g Sitronskall tørka 5min
10g Korianderfrø 5min
2g Rosa pepper 5min
27,3g Bobek Whirlpool
27,3g Saaz Whirlpool

Wyeast #3711 French Saison: Pitch på 21C. Lat stige til 23C under primærgjæring.

Ska lagrast på fat av Amerikansk eik brukt på fransk kvitvin. Sku vist gå fint me å dynke chips i kvitvin å tilsette dei i sekundær.
 
Om noen skulle komme over oppskriften til Ægirs: Tors Hammer, del den gjerne. En av de bedre barleywines jeg har smakt. Kanskje kun overgått av Gahrs: Andrimne Barleywine. Den skulle jeg gjerne gitt noen hundrelapper for å få smakt igjen. Hint hint..
 
Om noen skulle komme over oppskriften til Ægirs: Tors Hammer, del den gjerne. En av de bedre barleywines jeg har smakt. Kanskje kun overgått av Gahrs: Andrimne Barleywine. Den skulle jeg gjerne gitt noen hundrelapper for å få smakt igjen. Hint hint..
Jeg og brodern smakte på Tors Hammer for to år siden, og vi klarte ikke å nyte det. Det var en ren skuffelse.
Kan jo tenkes at jeg liker den nå.
Mulig jeg prøver den igjen.
 
Jeg og brodern smakte på Tors Hammer for to år siden, og vi klarte ikke å nyte det. Det var en ren skuffelse.
Kan jo tenkes at jeg liker den nå.
Mulig jeg prøver den igjen.
Godt temperert, med en moden gorgonzola, litt akasiehonning og noen knuste valnøtter....mmmmm. Mange barleywines bør drikkes som en portvin.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
 
Godt temperert, med en moden gorgonzola, litt akasiehonning og noen knuste valnøtter....mmmmm. Mange barleywines bør drikkes som en portvin.

Sent fra min HTC One X via Tapatalk
Har smakt Ivar Aasen og Midtfyns sin og de er knallgod! Men Tors Hammer falt ikke i smak. Jeg skal forsøke på nytt når jeg snubler over den på polet.
 
Tilbake
Topp