Komplett Mikkeller Single Hop series - smaking

Hei alle,

Har spart disse fra spesialslippet på Vika i September, og nå nærmer det seg tidspunktet hvor vi skal smake oss igjennom alle sammen (på en kveld).

Er det noen som har tips og innspill til rekkefølge? Vurderte å gruppere på land og alfasyre (lav til høy), eks. først tysk, engelsk, øvrige og til slutt amerikansk.

Høres dette fornuftig ut, eller burde vi bare se på alfasyre isolert sett?

Her er alle:
Amarillo Single Hop IPA
Bravo Single Hop IPA
Cascade Single Hop IPA
Centennial Single Hop IPA
Challenger Single Hop IPA
Citra Single Hop IPA
Cluster Single Hop IPA
Columbus Single Hop IPA
Galena Single Hop IPA
Magnum Single Hop IPA
Mt. Hood Single Hop IPA
Nugget Single Hop IPA
Palisade Single Hop IPA
Simcoe Single Hop IPA
Sorachi Ace Single Hop IPA
Super Galena Single Hop IPA
Saaz Single Hop IPA
Tettnanger Single Hop IPA
Warrior Single Hop IPA
Willamette Single Hop IPA
 
Jeg har ikke tips til rekkefølge, men her lukter det behov for en surøl eller to som pauseinnslag.
 
Kanskje sortere etter isocohumulone er noe å vurdere? Lest noen artikler om at denne alfasyra ikke gir noe mer annerledes bittersmak. At det kun er en myte. Kanskje hvertfall verdt å notere seg om dette kan stemme ved smaking.
 
Kenneth N skrev:
Kanskje sortere etter isocohumulone er noe å vurdere? Lest noen artikler om at denne alfasyra ikke gir noe mer annerledes bittersmak. At det kun er en myte. Kanskje hvertfall verdt å notere seg om dette kan stemme ved smaking.

Har du noe referanseartikler eller tabeller som kan hjelpe her? Dette er forholdsvis nytt for meg.
 
hei ja. Tenkte bare sette.opp ett enkelt skjema med opplevd bitterhetskala fra 1-10 aromabeskrivelse, smaksbeskrivelse og.total vurdering fra 1-10
 
Er alle ølene like gamle? Det kan ha mye å si for aroma osv. Hadde veldig lyst til å kjøpe Simcoe Singel Hopen i Vika, helt til jeg så den var fra mars elns.
 
Oppdaget at Mikkeller har oppgitt IBU på flaskene, noe som trolig blir rekkefølgen for smakingen vår:


Saaz Single Hop IPA 30
Mt. Hood Single Hop IPA 33
Willamette Single Hop IPA 35
Cascade Single Hop IPA 38
Tettnanger Single Hop IPA 38
Palisade Single Hop IPA 47
Challenger Single Hop IPA 51
Centennial Single Hop IPA 56
Cluster Single Hop IPA 66
Amarillo Single Hop IPA 72
Citra Single Hop IPA 88
Galena Single Hop IPA 94
Magnum Single Hop IPA 94
Nugget Single Hop IPA 95
Simcoe Single Hop IPA 95
Super Galena Single Hop IPA 96
Sorachi Ace Single Hop IPA 102
Bravo Single Hop IPA 103
Columbus Single Hop IPA 114
Warrior Single Hop IPA 115
 
Petter F skrev:
Er alle ølene like gamle? Det kan ha mye å si for aroma osv. Hadde veldig lyst til å kjøpe Simcoe Singel Hopen i Vika, helt til jeg så den var fra mars elns.

Alle har samme holdbarhetsdato på korka, 2014-etellerannet. Så det burde gå veldig bra.
 
DanielSj skrev:
hei ja. Tenkte bare sette.opp ett enkelt skjema med opplevd bitterhetskala fra 1-10 aromabeskrivelse, smaksbeskrivelse og.total vurdering fra 1-10

Etter min mening blir det her så mye av både det ene og det andre at det vil påvirke resultatet - mye.
En ender opp med "bedøvde" smakssanser og den som kommer etter en ekstra kraftig, eller bitter, vil lide for det.
 
P-I Knutsen skrev:
Gahr skrev:
Fare for at smaksløk-koma inntreffer et sted rundt Magnum/Nugget/Simcoe.:)

Ja, er redd for det...mulig vi må legge inn en matpause da  :namnam:

Som nevnt fungerer surøl bra til dette formålet.
Jeg hadde delt den listen i fire om jeg skulle gjennom hele.

Forøvrig var det på denne måten jeg ble introdusert for surøl.
 
Da er smakingen unnagjort!  :namnam:

Det gikk overraskende greit, ingen smaksløker ble fullstendig lammet - trolig godt hjulpet av et par velplasserte matpauser.

Det hjalp at vi var 4 (etterhvert 5) som delte, det ble passende mengde til hver for å holde fokus gjennom 20 flasker  :biersmile:

Mine topp 3 ble:
1. Citra
2. Sorachi Ace
3. Simcoe

Gode runner-ups var: Bravo, Amarillo, Centennial og Cluster. Litt overraskende nådde ikke Cascade og Colombus opp, kan ha vært flaskevariasjoner. Jeg syntes de begge var litt tamme og kjedelige.
 
Tilbake
Topp