Konkurranseklasser og moderne villgjæring

Jeg har et lite spørsmål til norbryggs typedefinisjoner og konkurranseklasser. I type definisjonene finnes det ingen kategorier som omfavner moderne sur- og brettøl. Det jeg lurer på da er om disse derfor ikke er mulig å konkurrere med i norbryggsystemet? Eller om det finnes en mulighet under klasse 13E?

Ta foreksempel 100% brett øl. Kan Brett i dette tilfellet være "andre tilsettinger"? Jeg skjønner at det i utgangspunktet ikke er dette som menes med denne kategorien, men typebeskrivelsen er relativ vag og gir ikke andre føringer enn eksempler på tilsettinger.

En 100% Brett IPA ( som i og for seg er ekstremt godt) vil kunne tilfredsstille IPA definisjonen men med "mer eller mindre markant tilsettings karakter".
Med andre ord hva kan antas å være definisjonen på "andre tilsettinger" og hvor går grensen der tilsettingen er noe annet enn en annen tilsetting ?
 
Ta foreksempel 100% brett øl. Kan Brett i dette tilfellet være "andre tilsettinger"? Jeg skjønner at det i utgangspunktet ikke er dette som menes med denne kategorien, men typebeskrivelsen er relativ vag og gir ikke andre føringer enn eksempler på tilsettinger.

En 100% Brett IPA ( som i og for seg er ekstremt godt) vil kunne tilfredsstille IPA definisjonen men med "mer eller mindre markant tilsettings karakter".
Med andre ord hva kan antas å være definisjonen på "andre tilsettinger" og hvor går grensen der tilsettingen er noe annet enn en annen tilsetting ?

Nei, 13E er ikke ment å brukes på denne måten. Den kan ikke brukes til å endre karakteristikken til øltypene, og heller ikke tilsetninger som sukkerkulør (fargeendring), ekstra humleekstrakt (endre bitterhet), laktose (endre sødmenivå) også vi dere passer inn her.

Det er ikke alle øl som passer inn i typedefinisjonene, og det er heller ikke meninga at de skal dekke absolutt alle øl. Jeg sammenligner det av og til med friidrett: Det hjelper ikke å være raskest på 250 meter hekk eller spyd uten tilløp. Øltypene skal dekke de øltypene som hjemmebryggere stort sett brygger, men skal også være begrensende nok til at det er mulig å bedømme skikkelig. Derfor vil det alltid være en del øl som faller utenfor konkurranseklassene.

Øltypene revurderes fra tid til annen, for å ta høyde for endringer i hva som er populære og veldefinerte stiler. BJCP har nylig gjort ei større endring i IPA-definisjonene, der en slik øl ville passet inn (type 21B i 2015-definisjonene), men i Norbrygg har vi ønsket å redusere heller enn øke bruken av slike diverse-klasser.
 
Tilbake
Topp