Kontroll før juleøla brygges

Hei. Vi har alltid brygget ut ifra oppskrifter på 25L, men skal nå prøve oss på 7fjell vinterale :eek:, denne er oppgitt i malt% og g/l for humle. Kan dere kontrollere mine beregninger [vedlegg]?

Oppnår vi med oppgitt data:

25,5L som endt kokevolum
OG på 1.070,
IBU på 40

Såfremt vi har et utbytte på rundt 73%? ;) alfa syre verdiene er hentet fra bryggselv, så det er dem vi får. Og loviblond&EBC er tilnærmet så lik jeg kunne finne. Takk for hjelp.

Her er 7fjell sin om dere skal sjekke opp mot der http://www.7fjellbryggeri.com/brewourwinterale2013
Er det forresten noen som har prøvd den? Hvordan faller den i smak?:D

Var litt usikker med "estimated boil gravity" blandt annet
 

Vedlegg

  • Malt.png
    Malt.png
    27,5 KB · Sett: 37
  • HOPS.png
    HOPS.png
    23,3 KB · Sett: 38
Alle slike verdier er estimater, f.eks har jeg en annen utregning som gir meg 5% høyere effektivitet enn brewersfriend. Det er viktig å spare på målinger fra gang til gang, da vet du etterhvert hvor du havner med en gitt effektivitet, og kan justere oppskriften etter behov.
 
Hvis jeg regner humle tilsetninger med Noonans tall klarer du deg med 16,27 gram humle på 60 minutter istedenfor 22
 
Alle slike verdier er estimater, f.eks har jeg en annen utregning som gir meg 5% høyere effektivitet enn brewersfriend. Det er viktig å spare på målinger fra gang til gang, da vet du etterhvert hvor du havner med en gitt effektivitet, og kan justere oppskriften etter behov.
Ja, jeg merket med min håndregning så havnet jeg alltid på rundt 3% over brewersfriend, største frykten var feks at "estimated boil gravity" som jeg ikke har hørt så mye om før skulle være "OGen" eller no. Da hadde jeg havnet altfor lavt. Men takk for inspill :)
 
Tilbake
Topp